Svar: 2 år og vil ikke sove

28. april 2020

Kategori:
Alder:
2 år, 1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres datter - og stort tillykke med 2års dagen:)

Der er sandsynligvis flere ting som spiller ind hos jer, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)

Det første er jeres datters puttetidspunkt. Det er vigtigt, at I forsøger at beregne, hvornår hun egentlig er putteklar og tidspunktet vil afhænge af, hvornår hun står op og hvornår hun sover middagslur, samt hvor lang middagsluren er.

I skal regne med, at hun har brug for ca 13 timers søvn i døgnet. Det vil ofte være fint fordelt sådan, at hun sover f.eks. 11 timer om natten og 2 timers middagslur. Sover hun længere tid til middag, så vil nattesøvnen være kortere, sover hun kortere middagslur, så vil nattesøvnen naturligt være lidt længere. Det betyder, at hvis hun f.eks. starter dagen kl 06.30-07 og sover middagslur mellem 12-14, så skal hun puttes 19.30-20...

Derudover er det en god idé at skabe en rytme om aftenen, som hjælper hende med at koble fra, finde roen og stille og roligt indstille sig på at det er tid til at geare ned, at det snart er sovetid. En sådan rytme kan ofte skabes med et bad efterfulgt af et godnatmåltid. Det vil sige at en aftenrytme kunne se således ud:

Aften 18: Aftensmad - almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler grøntsager, ris, pasta, sovs. Vand eller letmælk eller minimælk af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov og får nattøj på og gøres klar til natten.

Tilbydes godnatmåltid ca. 19.15-19.30. Det kan være en godnatgrød, en portion havregryn med letmælk eller minimælk, det kan også være rester fra aftensmaden f.eks. en kold frikadelle der kan gnaves sammen med et stykke rugbrød, vand af kop.

Får børstet tænder og puttes så i seng 19.30-20.. med sine bamser, godnathistorie, snak om dagen eller lignende.

Det er vigtigt at anerkende, at hun lige nu har ekstra brug for jer, brug for at se jer, når hun skal sove. Det er rigtigt, at hun naturligt har en alder, hvor hun er igang med at finde ud af, hvordan verden reagerer på hende.. og her under også forsøger at finde ud af, hvordan I reagerer på ting, som hun gør. Men hun er ikke udspekuleret. Hun forsøger på ingen måde at snyde jer. Når hun græder, når I går, og bliver glad, når I kommer tilbage, så er det fordi hun bliver oprigtigt glad for, at I lytter til hende, reagerer på hende og vender tilbage til hende, når hun har brug for det. Det er en oprigtig glæde over, at I er der for hende og ikke lader hende være alene, grædende og utryg.. :)

I må naturligvis gerne holde fast i, at det er puttetid og ikke legetid, når hun skal sove og nogle gange kan det godt være nødvendigt, at I går kortvarigt fra hende for på den måde at vise hende, at hun ikke skal hoppe rundt og lege, men faktisk lægge sig ned. Også her kommer godnathistorien ind, for det er en forudsætning for at få læst historie, at hun ligger stille i sin seng - når hun ligger ned, så sidder I der, læser højt, viser hende billeder, bladrer, læser lidt igen, og hun ligger stille og ...

Annonce

... lytter. Hopper hun rundt, så bliver der ikke læst historie :)

Det er bestemt en fordel, at I sidder der og bruger 10-15 minutter ved sengekanten og hun så falder trygt i søvn - end at I går fra hende og hun græder, og det hele kører op og alle bliver mere og mere frustrerede. Det er vigtigt, at det at sove forbindes med noget trygt, dejligt og rart :)

Hvis hun ikke kan falde i søvn inden for ca. 10-15 minutter når I sidder der, så kan det være en god idé at bruge det jeg kalder for strygetøj metoden. Det går ud på, at I stiller jer og laver noget praktisk i nærheden. I skal starte det trygge ritual, som I allerede har med bamse, godnathistorie osv. og når det så er tid til at gå, så skal I ikke gå fra hende, men i stedet stille jer i nærheden og lave noget praktisk - som at stryge tøj eller lægge tøj sammen. Det er vigtigt, at hun kan se jer fra sin seng, så I skal stå på værelset eller lige ved døren - det er vigtigt, at hun ikke behøver rejse sig, for at sikre sig at I er der...

Det er også godt, hvis I kan småsnakke lidt sammen. I må meget gerne have kontakt og meget gerne berolige med ord. I er der, småsludrer lidt, svarer, når hun kalder "moaar?!" og du må også gerne sætte lidt ord på, hvad der forventes nu "læg dig ned skat, læg dig ned" eller lignende. Så hun hører, hvad I forventer, men samtidig også kan være helt tryg ved at ligge i sin seng, I er der, går ikke fra hende.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Mange børn vil i 2 års alderen være mere og mere bevidste om, at når de er lagt i seng ,så hygger mor og far sammen - og de føler sig ikke om at være udenfor, men vil naturligt være en del af det hyggelige, som foregår. Ved at bruge strygetøjmetoden, så signalerer I, at I har noget kedeligt at lave, der er ikke noget hun går glip af og I sidder ikke bare og venter på at hun skal sove. Men hun kan stadig være helt tryg ved at være i sin seng :)

Hvis hun har brug for lidt vand, så kan hun have en drypfri kop ved sengen, som I fylder med max 100 ml og mere bør hun ikke drikke. Har hun fået et godnatmåltid før putning, så har hun ikke brug for mere.. og når hun igen og igen beder om vand, så er det sandsynligvis en form for overspringshandling og en måde at holde på jer på. Det er hendes måde at fortælle, at hun har brug for at I er der hos hende, at I ikke går og når I henter vand, så ved hun at I kommer tilbage... Igen vil strygetøj metoden hjælpe hende (og jer) her :)

Det er naturligt, at hun i perioder søger mor mere og i andre perioder vil søge sin far - og lige nu er det mor som hun viser ekstra behov for. Det er okay. Det er vigtigt, at du anerkender dette og ikke skubber hende væk, men sørger for at give hende ekstra fysisk kontakt, knus og kram. Samtidig er det dog også vigtigt, at I lader far være med og holder fast i, at far naturligt stadig kan give bad, stadig kan være den som giver godnatmåltid, den som skifter bleen osv. så far også er en helt naturlig del af hendes hverdag, og de ting I gør sammen. Jf. et af mine tidligere svar til jer :)

Jeg håber, at ovenstående hjælper jer videre på vej - fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Drikkevarer til børn

Små børn bør drikke mælk og vand.

½ liter mælkeprodukt om dagen:
Det anbefales, at børn og voksne drikker ca. ½ liter mælkeprodukt om dagen. Til børn i alderen 1-2 år anbefales mælkeprodukter med 1.5% fedtindhold (letmælk), og til børn i alderen 2-3 år anbefales det at drikke og spise mere fedtfattigt - det vil sige skummet-, mini- og kærnemælk og lette surmælksprodukter. Nogle børn kan dog godt have brug for letmælk og letmælksprodukter frem mod 3 års alderen.

Læs mere i Babylex

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

..og endnu engang tak for en vidunderlig brevkasse!