Svar: Søvn og dagsrytme

24. marts 2020

Kategori:
Alder:
23 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med jer

Dejligt at høre fra jer igen og dejligt at høre, at Laura stortrives på alle måder :)

Det gennemsnitlige søvnbehov for en pige på ca. 2 år vil være 13 timer i døgnet, nogle børn sover lidt mere og andre lidt mindre. Det betyder, at jeres datter sandsynligvis vil trives rigtig godt med ca. 11 timers nattesøvn og 2 timers middagslur, og det lyder derfor rigtig fint, hvis hun sover fra ca. 20 til 07 og middagslur fra 12-14 - og sover hun så nogle dage lidt mindre, fordi hun falder senere søvn eller står tidligere op, - hvilket det lyder som om - så er det også helt okay og helt inden for normalområdet :)

I skal være sikre på, at hun ikke vågner kl 06, fordi hun reelt er sulten. Det kan være en god idé, at hun stadig tilbydes et godnatmåltid om aftenen, som en fast del af hendes putteritual. Dette måltid bør ligge adskilt fra aftensmaden, da hun naturligt er meget mere bevist nu og ikke skal lære, at hun kan afvise aftensmaden og få grød eller lignende i stedet. Det er derfor en god idé at lægge f.eks. et bad ind mellem de to måltider.

Det kan også vær een god idé nogle gange at bruge rester fra aftensmaden som godnatmåltid. Har I f.eks. spist frikadeller, så kan hun godt få en kold frikadelle sammen med et stykke rugbrød, før hun skal sove...

Det er også en god idé, at I holder fast i hendes spisetider om dagen, så hun ikke vænnes til at skulle spise morgenmad kl 06, når hun pludselig vågner der. Hvis hun vænnes til dette så kan det gøre, at hun pludselig vil vågne igen og igen fordi hun netop er sulten på dette tidspunkt. Når det så er sagt, så har nogle børn dog brug for at få lidt at drikke og nogle gange måske også mulighed for at få lidt at spise efter en længere nattesøvn.. men i givet fald kan I stille en drypfri kop med vand og måske lidt knækbrød eller frugt til hende ved sengen, som hun så selv kan tage, når hun vågner og har behov for det. Derefter falder hun ...

Annonce

... måske i søvn igen eller ligger og hygger sig, indtil I så er parate til at starte dagen... allerbedst er det dog, hvis hun kan undvære mad kl 06:)

Det kan også sagtens tænkes, at hun vågner, fordi hun drømmer, og at det er drømmene som vækker hende. I givet fald må hun gerne komme ind til jer og sove videre med jeres nærhed tidlig morgen. Det ka også være en måde at hjælpe hende til at sove lidt længere på og sikre, at hun ikke står for tidligt op...

Mørklægningsgardiner på værelset vil også være godt. Det vil være med til at holde dagslyset ude, så hun ikke vågner fordi hun bliver vækket af solens stråler. I øjeblikket står solen netop op omkring kl 06, og det kan derfor godt være forklaringen på, hvorfor hun vågner her....

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det kan naturligvis heller ikke udelukkes, at hun måske har brug for lidt mindre søvn i øjeblikket - I er alle hjemme, og det betyder ofte et lidt lavere aktivitetsniveau og færre stimuli end hun er vant til i vuggestue eller dagpleje.. Selvom I forsøger at være aktive sammen med hende, så er det ofte lidt mere afslappende for hende at være derhjemme, og hun skal ikke forholde sig til flere børn, andre voksne osv. og kan derfor koble lidt mere fra og slappe lidt mere af... og er måske derfor ikke så træt, så hun sover lidt mindre...

Jeres nuværende rutiner, hvor hun puttes, og I læser, synger sange osv. og derefter kan gå ud, og hun falder så selv i søvn i løbet af 10-15 minutter, lyder så fint. I skal endelig ikke ændre på dette men forsøge at bibeholde den gode rytme. Det er meget fint for hendes alder, og det ved jeg, at rigtig mange familier vil misunde jer :)

I kan ikke gøre så meget andet, end I gør lige nu, og I skal endelig holde fast i den gode rytme, som I har fået skabt. Prøv om mine forslag med lidt ekstra mad, drikke og mørklægningsgardiner kan hjælpe til lidt senere stå op tidspunkt - krydser fingre :)

Rigtig meget held og lykke med hende fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Allergidisponerede børn

Når man taler om allergidisponerede børn skelner man imellem dobbelt forældre disposition og svær enkeltdisposition.

Dobbelt forældredisposition er når begge forældre har/har haft flerårig, svær lægediagnosticeret behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit, børneeksem eller sikker fødevareallergi).

Svær enkeltdisposition er når en af forældrene og/eller søskende har/har haft flerårig svær lægediagnosticeret, behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit,...

Læs mere i Babylex

Kræsenhed

Når barnet er kommet i gang med skemaden, så er det meget vigtigt at introducere så meget forskelligt af familiens mad som muligt.

Når barnet først er blevet 1 år, så er appetitten og lysten til at smage noget nyt ikke særlig stor.

Prøv altid at servere det samme for barnet som I selv spiser og se altid ud som om I nyder maden. Lad være med at vise barnet for meget interesse, men lad det spise uden at presse det.

I må respektere at der er noget mad,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet