Svar: Søvn og dagsrytme
24. marts 2020
Alder:
23 mdr.
Hej med jer
Dejligt at høre fra jer igen og dejligt at høre, at Laura stortrives på alle måder :)
Det gennemsnitlige søvnbehov for en pige på ca. 2 år vil være 13 timer i døgnet, nogle børn sover lidt mere og andre lidt mindre. Det betyder, at jeres datter sandsynligvis vil trives rigtig godt med ca. 11 timers nattesøvn og 2 timers middagslur, og det lyder derfor rigtig fint, hvis hun sover fra ca. 20 til 07 og middagslur fra 12-14 - og sover hun så nogle dage lidt mindre, fordi hun falder senere søvn eller står tidligere op, - hvilket det lyder som om - så er det også helt okay og helt inden for normalområdet :)
I skal være sikre på, at hun ikke vågner kl 06, fordi hun reelt er sulten. Det kan være en god idé, at hun stadig tilbydes et godnatmåltid om aftenen, som en fast del af hendes putteritual. Dette måltid bør ligge adskilt fra aftensmaden, da hun naturligt er meget mere bevist nu og ikke skal lære, at hun kan afvise aftensmaden og få grød eller lignende i stedet. Det er derfor en god idé at lægge f.eks. et bad ind mellem de to måltider.
Det kan også vær een god idé nogle gange at bruge rester fra aftensmaden som godnatmåltid. Har I f.eks. spist frikadeller, så kan hun godt få en kold frikadelle sammen med et stykke rugbrød, før hun skal sove...
Det er også en god idé, at I holder fast i hendes spisetider om dagen, så hun ikke vænnes til at skulle spise morgenmad kl 06, når hun pludselig vågner der. Hvis hun vænnes til dette så kan det gøre, at hun pludselig vil vågne igen og igen fordi hun netop er sulten på dette tidspunkt. Når det så er sagt, så har nogle børn dog brug for at få lidt at drikke og nogle gange måske også mulighed for at få lidt at spise efter en længere nattesøvn.. men i givet fald kan I stille en drypfri kop med vand og måske lidt knækbrød eller frugt til hende ved sengen, som hun så selv kan tage, når hun vågner og har behov for det. Derefter falder hun måske i søvn igen eller ligger og hygger sig, indtil I så er parate til at starte dagen... allerbedst er det dog, hvis hun kan undvære mad kl 06:)
Det kan også sagtens tænkes, at hun vågner, fordi hun drømmer, og at det er drømmene som vækker hende. I givet fald må hun gerne komme ind til jer og sove videre med jeres nærhed tidlig morgen. Det ka også være en måde at hjælpe hende til at sove lidt længere på og sikre, at hun ikke står for tidligt op...
Mørklægningsgardiner på værelset vil også være godt. Det vil være med til at holde dagslyset ude, så hun ikke vågner fordi hun bliver vækket af solens stråler. I øjeblikket står solen netop op omkring kl 06, og det kan derfor godt være forklaringen på, hvorfor hun vågner her....
Det kan naturligvis heller ikke udelukkes, at hun måske har brug for lidt mindre søvn i øjeblikket - I er alle hjemme, og det betyder ofte et lidt lavere aktivitetsniveau og færre stimuli end hun er vant til i vuggestue eller dagpleje.. Selvom I forsøger at være aktive sammen med hende, så er det ofte lidt mere afslappende for hende at være derhjemme, og hun skal ikke forholde sig til flere børn, andre voksne osv. og kan derfor koble lidt mere fra og slappe lidt mere af... og er måske derfor ikke så træt, så hun sover lidt mindre...
Jeres nuværende rutiner, hvor hun puttes, og I læser, synger sange osv. og derefter kan gå ud, og hun falder så selv i søvn i løbet af 10-15 minutter, lyder så fint. I skal endelig ikke ændre på dette men forsøge at bibeholde den gode rytme. Det er meget fint for hendes alder, og det ved jeg, at rigtig mange familier vil misunde jer :)
I kan ikke gøre så meget andet, end I gør lige nu, og I skal endelig holde fast i den gode rytme, som I har fået skabt. Prøv om mine forslag med lidt ekstra mad, drikke og mørklægningsgardiner kan hjælpe til lidt senere stå op tidspunkt - krydser fingre :)
Rigtig meget held og lykke med hende fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske