Svar: Fra 2 til 1 lur, må man hjælpe til?
23. marts 2020
Alder:
12 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev :)
Det vil være bedst, hvis I kan undgå at vække jeres dreng fra hans lur og i stedet se, om I kan rykke tidspunktet for denne lur, så han gradvist kommer til at sove sin længere lur lidt senere.. Det er helt naturligt, at han ikke kan nøjes med en lur dagligt, hvis denne lur ligger allerede kl 10 om formiddagen.. så hvis den kan rykkes og på sigt ligge senere, vil det hænge bedre sammen for både jer og ham. På den måde vil han kunne undgå at falde omkuld kl 18, sove 2. lur der og gå sent i seng, men vil kunne få et puttetidspunkt, som passer bedre ind i den rytme, som I ønsker...
Tidspunktet for hans lur afhænger naturligt også af, hvornår han står op - og tidspunktet for hvornår han står op, afhænger naturligt af hvornår han er gået i seng, og hvordan hele dagens rytme er.. Lige nu er der tale om en overgangsperiode, hvor I er nødt til at være lidt fleksible. Og her kan I faktisk nogle gange med held udnytte, at han nogle dage har brug for den lange lur først på dagen og derfor sover en powernap, sidst på dagen. Det vil naturligt gøre, at han går senere i seng og I kan så udnytte den senere rytme til at han måske også starter næste dag senere og på den måde vil det blive lettere at rykke tidspunktet for hans middagslur. Så han på den måde naturligt kan puttes senere til sin lange lur og derfor også blive puttet i seng efter aftensmaden :)
I kan også forsøge, om han kan tage en powernap omkring mellem kl 16-17. Han kan godt være træt på dette tidspunkt, hvis han er stået op af sin lur allerede kl 12, og på den måde kan I give ham hans 2. lur uden at det påvirker tidspunktet for hans aftensmad. Det vil dog stadig påvirke tidspunktet for putningen om aftenen, som vil komme til at ligge senere, men igen vil det ofte være med til at rykke hele rytmen lidt i den retning, som I på sigt ønsker :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske