Svar: Nattesøvn 8 måneder

24. februar 2020

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar - og jeg synes, det lyder som en god idé at se, om jeres drengs rytme ændrer sig, når far overtager barselsperioden, og når han om 7 uger begynder i vuggestue. Det kan sagtens tænkes :)

Jeg er helt enig med dig i, at jeres dreng har et søvnassociationsproblem, som både handler om, at han er afhængig af bryst, favn og måse også bevægelse for at kunne sove. Det er rigtig godt, at I forældre har besluttet jer for, at far skal tage over, og at jeres dreng nu skal lære at sove uden brystet - og det er super, at I efter 4 dage faktisk kan mærke, at jeres dreng begynder at kunne finde ud af dette. Det lyder som en god idé at holde fast i dette...

Det er også rigtig godt, at I er startet med at fjerne brystet, så han ikke længere falder i søvn med dette - og da I går i seng samtidig kl 22, er det umiddelbart rigtig fint, at du netop ammer ham, før han puttes her. Det er også rigtig godt med godnatgrøden, så I på den måde sikrer jer, at han ikke behøver søge brystet om natten, fordi han er sulten. Men faktisk skal han ikke ammes yderligere, når han er ammet kl 22. I princippet skal han lære at sove uden mælk eller andet resten af natten nu...

Jeg anbefaler 3 amninger i 8-9 måneders alderen, og jeg anbefaler, at disse ligger før middagslur, aften og sen aften. Det vil sige at hos jer vil den sidste amning ligge kl 22 og dagen skal starte med morgengrød og ikke længere bryst.

Da far skal overtage barselsperiode nu, så kan det være en overvejelse om far skal give flaske før middagsluren, som erstatning for amning - og det kan også være en overvejelse værd, om far skal give flaske sen aften før sengetid og du derfor ikke længere ammer på dette tidspunkt. Det kommer lidt an på, hvad du tænker vil være bedst for jer alle.

Du kan naturligvis vælge at lægge de tre amninger aften, sen aften og tidlig morgen, men det vil give afbrudt nattesøvn, hvor jeg tænker, at det naturligt vil være rart for dig at kunne sove natten igennem, når du skal på arbejde næste dag. Det vil også kunne være svært for far at putte til middagslur, hvis jeres dreng ikke tager imod flaske der...

Samtidig er det sådan, at putning altid er forbundet med adskillelse fra forældrene. Og da jeres dreng samtidig er i separationsfasen, kan dette godt være ekstra svært for ham. Derfor er det en god idé at lade putterutinerne foregår i det værelse, hvor han forventes at sove. Hvis du ammer et andet sted og derefter går til værelset, så er der en risiko for at han oplever det at skulle i seng som noget ubehageligt. I forlader jo det hyggelige, det rare for at komme i seng og signalerer derved, at nu slutter det dejlige og i stedet starter "den forfærdelige" separation.

Det samme kan ske, hvis han ammes, falder til ro hos dig, gives til far - og han i fars favn igen skal finde roen til at sove - og du så går fra ham. Det er ikke fordi far ikke er god nok, eller far ikke kan, men fordi at selve skiftet godt kan give unødig forvirring og være en del af det, som gør, at jeres dreng protesterer over at blive puttet i egen seng eller være forklaringen på, hvorfor han igen og igen vågner efter ca. 40 minutter og søger favn/bryst igen...

Nogle gange kan det derfor være en idé at indføre en flaske, fordi far så kan give mælk og putte. Flasken kan også gives der, hvor I ønsker, at han skal sove, så han vænnes til at falde i søvn i sin seng... Andre gange er det en god ide at mor ammer og putter, og at far derefter tager over ved opvågningerne om natten. Atter andre gange kan det også være en god idé at gøre som I gør nu, fordi det naturligt adskiller mor/amning og putning.. I må derfor forsøge jer lidt frem.

Det kan være en fordel, at du om aftenen lægger dig og ammer ham i din seng, og øver det at falde i ...

Annonce

... søvn liggende og uden at skulle være i favn, uden at skulle vugges. Det er vigtigt, at han slipper brystet, smiler til dig og triller om på siden og sover, så han ikke falder i søvn med brystet i munden. Og det vil være rigtig godt, hvis du gradvist kan øge afstanden mellem jer, så han naturligt kan puttes i egen seng, men stadig ligger så tæt på, at du kan berolige ham med dine hænder og nærhed, ligesom han kan kravle over og putte sig ind til dig, når han vågner og har brug for det. I skal naturligvis sikre jer, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt.

Det kan også være en mulighed, at far lægger sig sammen med jeres dreng i dobbeltsengen og mor sover et andet sted netop for at give jeres dreng nærheden og den fysiske kontakt - og vænne ham til at falde i søvn liggende og uden bevægelse og gradvist derfra så få ham over i hans bed-side. Når mor ikke er der, så er amning udelukket, og han kan heller ikke dufte din mælk - han bliver derfor ikke så forvirret, som kan han blive hvis du ligger der og ikke tilbyder brystet.. og samtidig er far der stadig til at berolige, betrygge, give nærhed og trøst men ingen mælk :)

Det er vigtigt, at I er opmærksomme på hans indtag om dagen, så han spiser og drikker nok dagen igennem og I på den måde sikrer jer, at han ikke vågner og søger brystet om natten fordi han reelt er sulten eller tørstig. Det er på samme måde vigtigt, at du stopper med at amme om natten for at give plads til mere mad om dagen - dag og nat hænger naturligt sammen på denne måde :)

En skitseret dagsplan, som far kan følge, kan se således ud:

Morgen: Havregrød, vand af kop.

Formiddag: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos og vand af kop.

Puttes til formiddagslur

Frokost: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsagsbuketter, godt kogte pastaskruer, små bidder af en frikadelle eller lignende og suppleres også med grøntsagsmos. Det kan være rester fra aftensmaden eller det kan være en middagsret på glas, som passer til børn på 8 måneder. Vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Flaske og puttes til middagslur. Hvis han ikke vil flaske, kan far give MME af en drypfri kop eller lignende i stedet...

Eftermiddag: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos og vand af kop.

Aften: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være mad i stykker, større stykker til hænderne, små hapsere til fingrene, og også stadig mos. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet... Ammes, hvor du evt. lægger dig med ham og lader ham slippe brystet - og han er derefter vågen, leger hygger om aftenen...

Tilbydes en godnatgrød, som fast del af putteritualet, vand eller mme af kop, får derefter børstet tænder

Sen aften: Ammes og puttes til natten og sover herefter uden yderligere amning/mælk til næste morgen, hvor dagen så starter med morgengrød...

Det vil som sagt være en god idé, hvis I om natten kan lægge jer med ham og på den måde vænne ham til at skulle ligge ned, når man skal sove - og komme væk fra at gå rundt med ham, vugge ham eller sidde med ham i armene igen og igen :)

Det vil naturligt tage tid at vænne lillebror til nye rutiner og vaner. Han har altid sovet tæt med mor - i din favn, på din brystkasse osv. og har jo lært, at det er sådan det foregår, når man sover. Derfor tager det tid for ham at vænne sig til, at det kan være anderledes og det skal I naturligvis anerkende. Det betyder dog ikke, at han ikke kan lære det og at det ikke er en god idé at lære ham at ligge ned og sove og også på sigt sove i egen seng.. også selvom han måske bliver ked af det, protesterer og ikke forstår, hvorfor I pludselig vil ændre på det han har lært :)

Jeg håber, at ovenstående hjælper lidt videre på vej - fortsat held og lykke med det hele:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Undertøj til børn

Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.

I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak igen for dine svar, jeg bliver så meget klogere :-).

Du rammer så præcist!

Glad påske til dig :o)

Mor til pige på 2 måneder