Svar: Hvordan skaber vi en rytme der følger klokken?
16. februar 2020
Alder:
5 mdr.
Kære du
Tak for dit brev og alle dine tanker :)
Det lyder faktisk meget fint og alderssvarende, det du fortæller, - også selvom du ikke selv oplever det sådan:)
Jeres dreng sover ofte fra ca kl 21 til 07.30 - det vil sige, at hans puttetidspunkt og stå op tidspunkt ligger nogenlunde fast (+/- ½ times tid) og derimellem skal han have lov til at variere sin dagssøvn. Det betyder, at han nogle dage vil sove kortere formiddagslur og længere middagslur, andre dage vil han sove længere formiddagslur og kortere middagslur, og dagens 3. lur vil naturligt også kunne variere lidt efter dette. Det er helt okay, og du er her nødt til at være lidt fleksibel og tro på, at han har en naturlig evne til at regulere dette.
Vi kan godt være enige om at 13 timer er i underkanten, og derfor er det rigtig godt, at du forsøger at hjælpe ham til lidt længere lure dagen igennem. Så han nogle gange sover en længere formiddagslur og andre gange en længere middagslur. De to lure må også gerne være lige lange, alt efter hvad han viser behov for den pågældende dag og hvad der nu kan lade sig gøre - i forhold til vejr og vind, stå ud osv. Det vil være rigtig godt, hvis mindst en af hans lure kan vare mindst 1.5 time...
Jeg kan ud af dit brev se, at I nu giver skemad to gange dagligt. Det lyder som om, at han tager fint imod dette, og det fungerer - det er rigtig godt. Det er vigtigt, at du holder mængden af skemad lidt nede, så der stadig er plads til mælken. Det er bedre, at du giver ham ½-¾ dl. to gange dagligt end 1.5 dl. på en gang. Skemaden skal komme ud over hans vanlige mælkeindtag, og balancen mellem skemad og mælk skal findes hele dagen igennem, så han på sigt ikke behøver søge mælken så hyppigt om natten... Det er dog helt normalt, at børn i 5 måneders alderen stadig har brug for mælk midt nat. De fleste børn begynder først at kunne undvære mælk midt nat i 6 måneders alderen i takt med at antallet af skemåltider øges, og han også bliver bedre til at drikke vand af en kop.
Det er helt naturligt for hans alder, at han nogle gange ikke sover, før klokken er 21 om aftenen. Lige nu må I gøre aftenerne til familietid :) Når han bliver ældre, så vil han stille og roligt ændre rytme, han vil begynde at kunne nøjes med to lidt længere lure i løbet af dagen og vil derfor også begynde at gå tidligere i seng.
Stille og roligt vil antallet af skemåltider øges, han vil få længere vågne, aktive perioder, vil begynde at sove anderledes og hans rytme vil gradvist ændre sig. Det kan sagtens tænkes, at han i 6 måneders alderen vil trives med at starte dagen lidt tidligere, vil sove tidligere dagen igennem og derfor også rykke sit puttetidspunkt frem til 19.30-20... i stedet for 21 som nu. På den måde arbejder tiden også lidt for jer.
Det er hans stå op tidspunkt, som sætter rytmen for resten af dagen, og det lyder meget fint, at han vågner af sig selv mellem kl 07-08. Det skaber god grobund for en fin rytme, når han bliver lidt ældre, så det skal du ikke ændre på lige nu. Samtidig er det dejligt, at han netop vågner af sig selv, parat til dagen :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :) Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske