Svar: Hvordan skaber vi en rytme der følger klokken?

16. februar 2020

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære du

Tak for dit brev og alle dine tanker :)

Det lyder faktisk meget fint og alderssvarende, det du fortæller, - også selvom du ikke selv oplever det sådan:)

Jeres dreng sover ofte fra ca kl 21 til 07.30 - det vil sige, at hans puttetidspunkt og stå op tidspunkt ligger nogenlunde fast (+/- ½ times tid) og derimellem skal han have lov til at variere sin dagssøvn. Det betyder, at han nogle dage vil sove kortere formiddagslur og længere middagslur, andre dage vil han sove længere formiddagslur og kortere middagslur, og dagens 3. lur vil naturligt også kunne variere lidt efter dette. Det er helt okay, og du er her nødt til at være lidt fleksibel og tro på, at han har en naturlig evne til at regulere dette.

Vi kan godt være enige om at 13 timer er i underkanten, og derfor er det rigtig godt, at du forsøger at hjælpe ham til lidt længere lure dagen igennem. Så han nogle gange sover en længere formiddagslur og andre gange en længere middagslur. De to lure må også gerne være lige lange, alt efter hvad han viser behov for den pågældende dag og hvad der nu kan lade sig gøre - i forhold til vejr og vind, stå ud osv. Det vil være rigtig godt, hvis mindst en af hans lure kan vare mindst 1.5 time...

Jeg kan ud af dit brev se, at I nu giver skemad to gange dagligt. Det lyder som om, at han tager fint imod dette, og det fungerer - det er rigtig godt. Det er vigtigt, at du holder mængden af skemad lidt nede, så der stadig er plads til mælken. Det er bedre, at du giver ham ½-¾ dl. to gange dagligt end 1.5 dl. på en gang. Skemaden skal komme ud over hans vanlige mælkeindtag, og ...

Annonce

... balancen mellem skemad og mælk skal findes hele dagen igennem, så han på sigt ikke behøver søge mælken så hyppigt om natten... Det er dog helt normalt, at børn i 5 måneders alderen stadig har brug for mælk midt nat. De fleste børn begynder først at kunne undvære mælk midt nat i 6 måneders alderen i takt med at antallet af skemåltider øges, og han også bliver bedre til at drikke vand af en kop.

Det er helt naturligt for hans alder, at han nogle gange ikke sover, før klokken er 21 om aftenen. Lige nu må I gøre aftenerne til familietid :) Når han bliver ældre, så vil han stille og roligt ændre rytme, han vil begynde at kunne nøjes med to lidt længere lure i løbet af dagen og vil derfor også begynde at gå tidligere i seng.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Stille og roligt vil antallet af skemåltider øges, han vil få længere vågne, aktive perioder, vil begynde at sove anderledes og hans rytme vil gradvist ændre sig. Det kan sagtens tænkes, at han i 6 måneders alderen vil trives med at starte dagen lidt tidligere, vil sove tidligere dagen igennem og derfor også rykke sit puttetidspunkt frem til 19.30-20... i stedet for 21 som nu. På den måde arbejder tiden også lidt for jer.

Det er hans stå op tidspunkt, som sætter rytmen for resten af dagen, og det lyder meget fint, at han vågner af sig selv mellem kl 07-08. Det skaber god grobund for en fin rytme, når han bliver lidt ældre, så det skal du ikke ændre på lige nu. Samtidig er det dejligt, at han netop vågner af sig selv, parat til dagen :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :) Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder