Svar: Baby sover let

3. februar 2020

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og tanker :)

Det lyder som om, at din datter umiddelbart trives med sin rytme, hun lyder til at være en glad og smilende pige, som umiddelbart trives godt (trods maveproblemer jf. sidste brev:) - men hun har en rytme, som ikke helt fungerer med det du gerne vil - og det forstår jeg naturligt godt, for det er naturligt problematisk, hvis hun ligger og er vågen og holde hof om natten :) Der er derfor ikke noget i vejen for, at du hjælper hende til en rytme, hvor hun får den nødvendige søvn om dagen, men også stadig kan sove om natten.

Du fortæller, at din datter ofte sover sit længste søvnstræk på 5 timer, når hun puttes til natten omkring kl 21, og det er herefter, at hun er vågen. Du fortæller også, at hun om dagen fint kan sove en lur på 4 timer - vel at mærke, hvis du konstant render frem og tilbage og hjælper hende til at blive i søvnen med hænder, sut osv.

Det er sådan, at dagens rytme naturligt påvirker nattens rytme, og selvom det kan være dejligt, at din datter sover en middagslur på 4 timer, så kan det godt være dette som påvirker nætterne negativt. Det gennemsnitlige søvnbehov for et barn på 3-4 måneder er 15 timers søvn i døgnet, og det fungerer ofte rigtig godt, hvis søvnen er fordelt sådan, at din datter sover 5 timer om dagen og 10 timers nattesøvn.

Da hun går i seng omkring kl 21, så vil hun derfor naturligt ofte starte dagen omkring kl 07, naturligt afbrudt af mælk. Sover hun længere, så vil dagssøvnen være naturligt kortere. Sover hun mere end 5 timer om dagen, så vil nattesøvnen tilsvarende være kortere. Sover hun f.eks. 7-8 timer om dagen f.eks. to lure af 3-4 timer, så vil det også forklare, hvorfor hun f.eks. vågner om natten og tydeligt virker frisk og veludhvilet...

Om dagen vil det være rigtig godt, hvis hun kan sove 3 lure dagligt - og meget gerne 3 lure, som hver har lidt længere varighed. Hvis hun lige nu sover én lur på 4 timer og samlet har brug for 5 timers dagssøvn, så vil der naturligt ikke være plads til mere end 2 lure a 30 minutters varighed, og det vil jeg foreslå dig at du forsøger at ændre lidt på. Det betyder, at du skal holde op med at lulle din datter i søvn igen og igen, når hun sover, og i stedet lade hende komme op, lege, bruge sig selv motorisk og mentalt - være vågen i et par timer, hvorefter du kan putte ...

Annonce

... hende til en lidt længere lur igen. Du skal altså udnytte et af de tidspunkter, hvor hun normalt viser tegn på at ville vågne, til at lade hende vågne.

Det vil sige, at hun måske vil kunne sove 2 timer + 2 timer + 1 time i løbet af dagen og netop denne rytme vil spille ind på natten, så hendes nattesøvn bliver mere sammenhængende. Samtidig er det vigtigt, at du er opmærksom på, at hun indtager tilstrækkeligt med mælk dagen igennem. Du skal sikre dig, at hun ikke vågner om natten fordi hun reelt er sulten - det er bedst, at de længste søvnstræk ligger om natten og ikke om dagen :)

En skitseret dagsplan kunne se således ud:

Tidlig morgen: Flaske og sover videre

Vågner, kommer op, leger, er aktiv...

Formiddag: Flaske og puttes til formiddagslur

Vågner, kommer op, leger og er aktiv

Flaske og puttes til middagslur

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Vågner, kommer op, leger og er aktiv...

Eftermiddag/tidlig aften: Flaske og puttes til dagens 3. lur

Aften: Flaske og puttes til natten

Først på natten: Flaske og sover videre

Du skal altså forsøge at hjælpe hende til en rytme, hvor hun får 3 lure og komme væk fra en rytme, hvor du forsøger at hjælpe hende til at sove en længere lur på 4 timer. Du skal ikke vække hende, men netop udnytte et af de tidspunkter, hvor hun viser tegn på at ville vågne - det vil også være mindre stressende for dig og sikre, at du ikke behøver sidde med overtøj og sko på, imens hun sover... det dur naturligt ikke i længden. Så din tanke om at du er nødt til at "bruge timerne på at stå og vugge hende for at sikre hende den lange middagslur" skal du altså væk fra, og du skal tillade dig selv at tage til fødselsdag osv. og lade hende være med, lade hende have lidt vågne, aktive timer og derefter så putte hende igen, men til en kortere lur.

Det er samtidig vigtigt, at du om natten holder fast i, at det er nat, ikke tænder for meget lys, ikke taler og pludrer for meget med hende, men forsøger at signalere, at det er sovetid og ikke legetid. Så du på den måde også hjælper hende med at kende forskel på nat og dag. Det er om dagen at hun er vågen, aktiv, leger, bruger sig selv motorisk og mentalt - og om natten skal hun sove :)

Jeg håber at ovenstående dagsplan giver lidt idé om, hvordan et døgn kan skrues sammen, så både dag og nat kan fungere for jer :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder