Svar: Udfordringer med søvn - 4 mdr.
1. februar 2020
Alder:
4 mdr.
Kære Dictes mor
Tak for dit brev og velkommen til :)
Der er sandsynligvis flere ting, som spiller ind hos jer, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
Udviklingsmæssigt sker der rigtig meget med jeres datter netop nu. Jeres datter vil naturligt begynde at interessere sig langt mere for verden omkring sig, hun følger mere og mere med og er nu langt mere bevidst om, hvor hun er - om hun er i favn hos mor eller en fremmed, som I er hjemme eller ude osv. Hu opfatter på den måde rummet hun er i meget bevidst, og det betyder, at hun f.eks. ofte let lader sig forstyrre, når hun f.eks. skal spise. Når du ammer hende, så tager hun fat, dier, slipper, kikker på dig, tager fat og dier igen, slipper atter, pludrer til dig, tager fat og dier igen for så atter at slippe. Det er ofte langt mere spændende at følge med i, hvad der sker omkring hende, end det er at spise - og det betyder, at hun kan begynde at "slatspise" lidt dagen igennem. Og derfor søge brystet ekstra om natten.
Samtidig er hun fysisk måske ved at være så stor, at hun har behov for at få sat mælkeproduktionen op. Det viser hun ved at die hyppigt og ved at melde sig hyppigere om natten, da du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin. Det kan således også forklare, hvorfor hun om natten søger brystet ekstra meget...
Hendes søvn ændrer sig også nu. Søvnen begynder at indeholder flere stadier, og mange børn har rigtig svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet. Der hvor de skal videre i søvnen, sove længere, så vågner de op og kan ikke sove mere - selvom de tydeligt har brug for det. Jeres datter kan også stadig have en aktiv moro-refleks, faldrefleks. Det betyder, at hun giver et spjæt, når hun skifter søvnstadie, og på den måde får hun vækket sig selv. Derfor hjælper det netop nogle gange at sove hos dig, fordi du med det samme hjælper hende til fysisk ro og giver hende en følelse af at holde sammen på sig selv, hvorved hun kan komme videre i søvnen.
Det er vigtigt, at mælk indgår som en fast del af hendes putteritual - og jeg kan ikke helt ud af dit brev tyde om du rent faktisk ammer hende, hver gang hun skal sove. Det vil være rigtig godt, hvis du kan gøre dette til en fast rytme og rutine. Hvis hun har fået mælk, før hun skal sove, så vil det hjælpe hende med at finde ro og overgive sig til søvnen og det sikrer også, at hun kan sove et lidt længere søvnstræk, før hun vågner og naturligt har brug for mælk igen.
Det vil også være rigtig godt, at hun nu hjælpes til at falde i søvn der, hvor du ønsker, at hun skal sove. Det kan være i hendes egen seng - og det er fint at den er koblet til jeres seng :) Det kan også være i barnevognen, så hun lærer at sove der. Hun skal ikke puttes sovende fra din favn, men skal modsat heller ikke puttes vågen. Du skal prøve at putte hende der, hvor hun er døsig. Det vil sige er lige ved at falde i søvn men ikke sover helt, men dog er træt nok til at du kan lulle hende ind i søvnen med dine hænder, kærtegn osv.
I kan overveje om det vil være en idé med en sovepose. Det kan give hende følelsen af at være holdt og hun vil føle sig omsluttet, men det vil være af et klæde og ikke af dine arme. Det kan gøre skiftet fra favn og ned hvor hun skal sove mindre voldsomt for hende, så hun på den måde nu lærer at sove lidt på afstand af dig. Du kan således starter med at amme hende, skifte hende og gøre hende klar til putning, putte hende i soveposen - og amme hende igen - og derefter putte hende til lur. Det kan være en fordel at amme hende af to omgange netop for at sikre, at hun ikke "slatspiser", men spiser tilstrækkeligt hos dig :)
Det er også en rigtig god idé at arbejde på en rytme med 3 lure dagligt og nogle gange kan det være en idé at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur. Badet kan være med til at stimulere hende rigtig godt både motorisk og mentalt, samtidig med at det forlænger hendes vågenperiode lidt, så hun sover sin middagslur en lille smule senere. På den måde kommer dagens 3. lur til at ligge sen eftermiddag eller tidlig aften og natten starter således ofte en lille smule senere. Dette vil ændre sig igen, når hun bliver ældre.
Du nævner blandt andet, at hun ofte puttes efter kl 16 - og det må hun meget gerne - det er ikke unormalt at dagens 3. lur ligger kl 17-18... og det betyder også, at hun måske ikke vil være parat til at starte natten før klokken måske er 22. Det er helt normalt for hendes alder, at hun først sover sent - og her er det netop en fordel, at hun starter natten med at sove et længere og mere sammenhængende søvnstræk, som du faktisk fortæller, at hun har...
En skitseret dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen: Ammes og sover videre, får ofte en ekstra amning, når dagen begynder
Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost: Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. Har evt. brug for en amning før badet, så hun har noget at forbrænde af...
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag/tidlig aften: Ammes
Puttes til dagens 3. lur - Hvis hun sover en længere middagslur, vil hun sandsynligvis have behov for amning både når hun vågner af denne og før hun puttes til dagens 3. lur
Vågen tid, familietid om aftenen....
Sen aften: Ammes og puttes til natten
Midt nat: Ammes og sover videre
Jeg håber at ovenstående giver lidt ide om, hvad der spiller ind hos jer netop nu, og hvordan I kan komme lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske