Svar: Udfordringer med søvn - 4 mdr.

1. februar 2020

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Dictes mor

Tak for dit brev og velkommen til :)

Der er sandsynligvis flere ting, som spiller ind hos jer, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.

Udviklingsmæssigt sker der rigtig meget med jeres datter netop nu. Jeres datter vil naturligt begynde at interessere sig langt mere for verden omkring sig, hun følger mere og mere med og er nu langt mere bevidst om, hvor hun er - om hun er i favn hos mor eller en fremmed, som I er hjemme eller ude osv. Hu opfatter på den måde rummet hun er i meget bevidst, og det betyder, at hun f.eks. ofte let lader sig forstyrre, når hun f.eks. skal spise. Når du ammer hende, så tager hun fat, dier, slipper, kikker på dig, tager fat og dier igen, slipper atter, pludrer til dig, tager fat og dier igen for så atter at slippe. Det er ofte langt mere spændende at følge med i, hvad der sker omkring hende, end det er at spise - og det betyder, at hun kan begynde at "slatspise" lidt dagen igennem. Og derfor søge brystet ekstra om natten.

Samtidig er hun fysisk måske ved at være så stor, at hun har behov for at få sat mælkeproduktionen op. Det viser hun ved at die hyppigt og ved at melde sig hyppigere om natten, da du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin. Det kan således også forklare, hvorfor hun om natten søger brystet ekstra meget...

Hendes søvn ændrer sig også nu. Søvnen begynder at indeholder flere stadier, og mange børn har rigtig svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet. Der hvor de skal videre i søvnen, sove længere, så vågner de op og kan ikke sove mere - selvom de tydeligt har brug for det. Jeres datter kan også stadig have en aktiv moro-refleks, faldrefleks. Det betyder, at hun giver et spjæt, når hun skifter søvnstadie, og på den måde får hun vækket sig selv. Derfor hjælper det netop nogle gange at sove hos dig, fordi du med det samme hjælper hende til fysisk ro og giver hende en følelse af at holde sammen på sig selv, hvorved hun kan komme videre i søvnen.

Det er vigtigt, at mælk indgår som en fast del af hendes putteritual - og jeg kan ikke helt ud af dit brev tyde om du rent faktisk ammer hende, hver gang hun skal sove. Det vil være rigtig godt, hvis du kan gøre dette til en fast rytme og rutine. Hvis hun har fået mælk, før hun skal sove, så vil det hjælpe hende med at finde ro og overgive sig til søvnen og det sikrer også, at hun kan sove et lidt længere søvnstræk, før hun vågner og naturligt har brug for mælk igen.

Det vil også være rigtig godt, at hun nu hjælpes til at falde i søvn der, hvor du ønsker, at hun skal sove. Det kan være i hendes egen seng - og det er fint at den er koblet til jeres seng :) Det kan også være i barnevognen, så hun lærer at sove der. Hun skal ikke ...

Annonce

... puttes sovende fra din favn, men skal modsat heller ikke puttes vågen. Du skal prøve at putte hende der, hvor hun er døsig. Det vil sige er lige ved at falde i søvn men ikke sover helt, men dog er træt nok til at du kan lulle hende ind i søvnen med dine hænder, kærtegn osv.

I kan overveje om det vil være en idé med en sovepose. Det kan give hende følelsen af at være holdt og hun vil føle sig omsluttet, men det vil være af et klæde og ikke af dine arme. Det kan gøre skiftet fra favn og ned hvor hun skal sove mindre voldsomt for hende, så hun på den måde nu lærer at sove lidt på afstand af dig. Du kan således starter med at amme hende, skifte hende og gøre hende klar til putning, putte hende i soveposen - og amme hende igen - og derefter putte hende til lur. Det kan være en fordel at amme hende af to omgange netop for at sikre, at hun ikke "slatspiser", men spiser tilstrækkeligt hos dig :)

Det er også en rigtig god idé at arbejde på en rytme med 3 lure dagligt og nogle gange kan det være en idé at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur. Badet kan være med til at stimulere hende rigtig godt både motorisk og mentalt, samtidig med at det forlænger hendes vågenperiode lidt, så hun sover sin middagslur en lille smule senere. På den måde kommer dagens 3. lur til at ligge sen eftermiddag eller tidlig aften og natten starter således ofte en lille smule senere. Dette vil ændre sig igen, når hun bliver ældre.

Du nævner blandt andet, at hun ofte puttes efter kl 16 - og det må hun meget gerne - det er ikke unormalt at dagens 3. lur ligger kl 17-18... og det betyder også, at hun måske ikke vil være parat til at starte natten før klokken måske er 22. Det er helt normalt for hendes alder, at hun først sover sent - og her er det netop en fordel, at hun starter natten med at sove et længere og mere sammenhængende søvnstræk, som du faktisk fortæller, at hun har...

En skitseret dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen: Ammes og sover videre, får ofte en ekstra amning, når dagen begynder

Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Frokost: Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. Har evt. brug for en amning før badet, så hun har noget at forbrænde af...

Ammes og puttes til middagslur

Eftermiddag/tidlig aften: Ammes

Puttes til dagens 3. lur - Hvis hun sover en længere middagslur, vil hun sandsynligvis have behov for amning både når hun vågner af denne og før hun puttes til dagens 3. lur

Vågen tid, familietid om aftenen....

Sen aften: Ammes og puttes til natten

Midt nat: Ammes og sover videre

Jeg håber at ovenstående giver lidt ide om, hvad der spiller ind hos jer netop nu, og hvordan I kan komme lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.