Svar: Står tidligt op - 6 mdr.
31. januar 2020
Alder:
6 mdr.
Kære Cecilie
Tak for dit brev :)
Det er rigtig fint du skriver, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig - og jeg kan sagtens forstå, at du gerne vil sove lidt længere om morgenen :)
Det kan være svært at ændre på en rytme hos så lille et barn. Der sker stadig rigtig meget med jeres drengs udvikling og dermed også med hans søvn og rytme, og man kan godt risikere, at man arbejder i ugevis på at ændre en rytme, og så holder det kun kort tid, og man kommer tilbage i den tidligere rytme igen... når det er sagt, så er der dog ikke noget i vejen for, at du forsøger :)
Man kan ikke, som du også har forsøgt, blot putte ham senere i seng om aftenen. Det er præcis, som du skriver, uden betydning om han puttes kl 20 eller først 21.30, han vågner stadig kl 05-05.30 om morgenen. Når man skal ændre på en rytme, så skal man ændre på hele dagens rytme - det vil sige tidspunktet han puttes til formiddagslur og middagslur på, og nogle gange er det også nødvendigt at ændre lidt på hans spisetider.
Det betyder i praksis, at alle hans puttetidspunkter skal flyttes dagen igennem. Det vil sige, at hvor du lige nu putter ham til første lur kl 08, så skal han puttes 8.15, 8.30, 8.45, 9.00... Og i stedet for at putte ham til middagslur kl 12, så skal han puttes 12.15, 12.30, 12.45, 13.00... og afhængig af, hvor meget han sover til middag, og hvor sent du får hans middagslur lagt, vil han så kunne have behov for en 3. lur.
Det vil dog sandsynligvis blive sådan, at han begynder at kunne springe denne over - både fordi han bliver ældre, men også fordi han forhåbentlig kommer til at starte natten senere og sove længere om morgenen. Jo tidligere han står op, jo længere tid til han have behov for 3 lure dagligt. Jo senere hans rytme ligger, jo hurtigere vil han ofte kunne undvære den 3. lur. Hos jer lyder det dog som om, at det kan være en god idé at bibeholde den 3. lur lidt længere tid, mod at han går senere i seng og derfor så også sover lidt længere om morgenen og når det så er sagt, så vil det på sigt også være godt, at den nuværende 3. lurs varighed bliver en forlængelse af nattesøvnen...
En plan (et mål) som I kan arbejde hen imod ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov, får lidt babymassage osv.
Ammes (prøv også gerne med flaske her mhp på pasning om en måned) og puttes til middagslur måske kl 13-13.30
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugtmos og frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til dagens 3. lur - sandsynligvis kan denne springes over på sigt....
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 20.30-21... tidspunktet afhænger naturligt af, hvorvidt han sover 2 eller 3 lure dagligt..
Sen aften eller først på natten 23-24: Ammes (eller forsøge med en drømmeflaske, som gives mere eller mindre i søvne mhp pasning om en måned)
Som du kan se, så har jeg lagt et bad ind mellem formiddagslur og middagslur. Dette fordi det ofte vil vær med til at aktivere jeres dreng rigtig godt både motorisk og mentalt. Det vil også forlænge hans vågenperiode, så han ikke har brug for putningen helt så hurtigt, og på den måde kan du flytte på hans middagslur, så den kommer til at ligge senere.
Samlet set får jeres dreng den mængde søvn, som han har behov for. De fleste børn vil i 6 måneders alderen trives med ca 14.5 times søvn i døgnet, og hos jer ligger dette fordelt sådan, at jeres dreng ofte sover ca 4-4.5 time i løbet af dagen og 10 timer om natten fra 20/20.30-05/05.30. Der er altså ikke noget i vejen med hans søvn og søvnbehovet dækkes, men hans tidspunkter passer ikke så godt til det, I ønsker. Hvis I kan flytte på hans dagsrytme, så han begynder at sove gradvist senere dagen igennem og kan begynde at nøjes med to lure om dagen, så kan den 3. lurs varighed lægges til nattesøvnen, som derved bliver lidt længere...
I kan ikke flytte på hans puttetidspunkter fra den ene dag til den anden. Det skal som sagt ske med små skridt og ofte med ca 15 minutter af gangen. Det er vigtigt, at du har masser af tålmodighed, når du forsøger.. og så skal du være opmærksom på, at det på grund af hans alder nogle gange er en masse arbejde uden held...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske