Svar: Står tidligt op - 6 mdr.

31. januar 2020

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Cecilie

Tak for dit brev :)

Det er rigtig fint du skriver, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig - og jeg kan sagtens forstå, at du gerne vil sove lidt længere om morgenen :)

Det kan være svært at ændre på en rytme hos så lille et barn. Der sker stadig rigtig meget med jeres drengs udvikling og dermed også med hans søvn og rytme, og man kan godt risikere, at man arbejder i ugevis på at ændre en rytme, og så holder det kun kort tid, og man kommer tilbage i den tidligere rytme igen... når det er sagt, så er der dog ikke noget i vejen for, at du forsøger :)

Man kan ikke, som du også har forsøgt, blot putte ham senere i seng om aftenen. Det er præcis, som du skriver, uden betydning om han puttes kl 20 eller først 21.30, han vågner stadig kl 05-05.30 om morgenen. Når man skal ændre på en rytme, så skal man ændre på hele dagens rytme - det vil sige tidspunktet han puttes til formiddagslur og middagslur på, og nogle gange er det også nødvendigt at ændre lidt på hans spisetider.

Det betyder i praksis, at alle hans puttetidspunkter skal flyttes dagen igennem. Det vil sige, at hvor du lige nu putter ham til første lur kl 08, så skal han puttes 8.15, 8.30, 8.45, 9.00... Og i stedet for at putte ham til middagslur kl 12, så skal han puttes 12.15, 12.30, 12.45, 13.00... og afhængig af, hvor meget han sover til middag, og hvor sent du får hans middagslur lagt, vil han så kunne have behov for en 3. lur.

Det vil dog sandsynligvis blive sådan, at han begynder at kunne springe denne over - både fordi han bliver ældre, men også fordi han forhåbentlig kommer til at starte natten senere og sove længere om morgenen. Jo tidligere han står op, jo længere tid til han have behov for 3 lure dagligt. Jo senere hans rytme ligger, jo hurtigere vil han ofte kunne undvære den 3. lur. Hos jer lyder det dog som om, at det kan være en god idé at bibeholde den 3. lur lidt længere tid, mod at han går senere i seng og derfor så også sover lidt længere om morgenen og når det så er sagt, så vil det på sigt også være godt, at den nuværende 3. lurs varighed bliver en forlængelse af nattesøvnen...

En plan (et mål) som I kan arbejde hen imod ser således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre

Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop.

Ammes og puttes til ...

Annonce

... formiddagslur

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov, får lidt babymassage osv.

Ammes (prøv også gerne med flaske her mhp på pasning om en måned) og puttes til middagslur måske kl 13-13.30

Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugtmos og frisk blød frugt i hånden, vand af kop.

Ammes og puttes til dagens 3. lur - sandsynligvis kan denne springes over på sigt....

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca kl 20.30-21... tidspunktet afhænger naturligt af, hvorvidt han sover 2 eller 3 lure dagligt..

Sen aften eller først på natten 23-24: Ammes (eller forsøge med en drømmeflaske, som gives mere eller mindre i søvne mhp pasning om en måned)

Som du kan se, så har jeg lagt et bad ind mellem formiddagslur og middagslur. Dette fordi det ofte vil vær med til at aktivere jeres dreng rigtig godt både motorisk og mentalt. Det vil også forlænge hans vågenperiode, så han ikke har brug for putningen helt så hurtigt, og på den måde kan du flytte på hans middagslur, så den kommer til at ligge senere.

Samlet set får jeres dreng den mængde søvn, som han har behov for. De fleste børn vil i 6 måneders alderen trives med ca 14.5 times søvn i døgnet, og hos jer ligger dette fordelt sådan, at jeres dreng ofte sover ca 4-4.5 time i løbet af dagen og 10 timer om natten fra 20/20.30-05/05.30. Der er altså ikke noget i vejen med hans søvn og søvnbehovet dækkes, men hans tidspunkter passer ikke så godt til det, I ønsker. Hvis I kan flytte på hans dagsrytme, så han begynder at sove gradvist senere dagen igennem og kan begynde at nøjes med to lure om dagen, så kan den 3. lurs varighed lægges til nattesøvnen, som derved bliver lidt længere...

I kan ikke flytte på hans puttetidspunkter fra den ene dag til den anden. Det skal som sagt ske med små skridt og ofte med ca 15 minutter af gangen. Det er vigtigt, at du har masser af tålmodighed, når du forsøger.. og så skal du være opmærksom på, at det på grund af hans alder nogle gange er en masse arbejde uden held...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.