Svar: Hvordan får vi god søvnrytme?

30. januar 2020

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære forældre

Tak for jeres brev og velkommen til :)

Tak for den fine beskrivelse af jeres lille dreng. Jeg er ked af at høre, at I har været og er igennem så langvarigt et forløb. Det lyder rigtig hårdt, og jeg krydser alt, hvad krydses kan for, at jeres dreng kan få skinne på mandag, og I helt slipper for gipsen nu!

Der er for mig at se ingen tvivl om, at gipsen generer ham, og at skinnen naturligt også vil gøre det - dog sandsynligvis ikke i samme grad som gipsen. Som du selv så fint skriver "der er hele tiden sket noget i hans liv, som ikke er specielt rart, og det har helt sikkert indflydelse på hans søvn" - og ja, ingen tvivl om det. Når han skifter til skinne, så vil I det første stykke tid sandsynligvis også kunne mærke, at han reagerer - sover dårligere, virker mere pylret, grædende osv. Det vil naturligt irritere ham, at han har en "tværbarre" mellem fødderne, som gør, at han ikke kan sparke og bruge benene, som han gerne vil. Men, det skulle gerne gradvist blive bedre, og de fleste børn vænner sig ret hurtigt til det - tiden arbejder på den måde naturligt for jer.

Du kan evt. komme en pude ind under hans ben, når han skal sove, så han trods skinnen får lidt støtte og måske føler, at han ligger lidt mere behageligt... Prøv at tale med fysioterapeuten omkring dette.

Med den alder han har, vil det være rigtig godt, hvis du kan hjælpe ham til lidt mere rytme. De fleste børn trives med 3 lure dagligt, men det kan godt være, at jeres dreng vil have det bedre med 4 lidt kortere lure, og det er naturligvis også okay.

Du fortæller, at han ofte sover mellem 21-22 og starter dagen mellem 7-8. Det lyder meget fint og alderssvarende :) Det er også helt okay, at hans lure ikke er så lange, så længe han vågner glad, frisk og virker parat til at opleve verden. Vågner han derimod ked af det, tydeligt pylret og træt, så vil det være rigtig godt, at du arbejder på at få ham til at sove lidt længere tid af gangen. Det vil være rigtig godt, hvis mindst en af hans lure kan vare mindst 1.5 time. Når han sover mindst 1.5 time, så sikrer det, at han kommer igennem alle søvnens stadier og får en bedre kvalitet ud af sin søvn.

Som jeg læser dit brev, så kan han faktisk godt sove et par timer af gangen, men enten i vikle, som han ikke kan bruge mere pga skinnen, eller også ved at I sidder med ham og holder ham tæt. Det er helt naturligt og helt okay, at han har ekstra meget behov for at mærke jer, få jeres nærhed og tætte kontakt. Det er naturligt tryghed for ham og behovet bliver naturligt forstærket, med alt det han er igennem. Det er rigtig dejligt, at I lytter til dette og anerkender dette behov.

Når han skal ud af gipsen og i stedet skal have skinne på, så kan det være en idé at overveje, hvordan I kan give ham lidt samme tryghed som vikle og favn giver ham nu. Det kunne f.eks. være brug af en sovepose - det kunne være en voksipose, duni-duo, drømmepose osv. Der findes mange forskellige, i mange kvaliteter og til mange forskellige priser. Det at blive puttet i en sovepose vil kunne være trygt og genkendeligt for ham og han vil kunne føle sig holdt og omsluttet lidt som når han ligger i jeres favn.

Det kan også være en overvejelse værd, om han vil have glæde af, at du lægger dig sammen med ham i dobbeltsengen, for på den måde at hjælpe ham til at sove et lidt længere søvnstræk - hvor han stadig ligger tæt med dig, kan ammes og få din nærhed og kontakt, men samtidig også lærer at sove liggende og uden at skulle være i din ...

Annonce

... favn. Du skal naturligvis sikre dig, at han ikke kan trille ud af sengen, men du kan godt lade ham sove i dobbeltsengen om dagen og lade ham ligge der, hvis det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt - hvis det kan hjælpe ham til et længere søvnstræk. Nogle gange kan det være en fordel, at du bliver liggende, er parat med brystet, når han efter ca 30-40 minutter måske virker søgende og viser tegn til at ville vågne op, og så ammer ham igen og på den måde får ham videre i søvnen, hvorefter han så måske vil kunne sove et længere og bedre søvnstræk.

Han må, så vidt jeg ved, gerne have skinnen kortvarigt af, når han skal i bad, og jeg vil faktisk anbefale dig, at du i en periode forsøger at lægge et bad ind midt på dagen. Badet vil aktivere ham rigtig godt både motorisk og mentalt. Det vil være med til at forlænge hans vågenperiode lidt midt på dagen og når han efterfølgende puttes til en middagslur, kan det være med til at gøre luren længere. Så du på den måde hjælper ham til en rytme med et længere søvnstræk her.

Det er super, at han er begyndt med lidt skemad. Det lyder som om, at han er parat og tager rigtig fint imod. Det vil naturligt også være med til at skabe mere rytme for jer fremadrettet, så der gradvist kommer mere og mere struktur på dagen og dermed overblik over dagens forløb. Gå langsomt frem med skemaden, så han ikke føler sig presset, og når han kan spise ½ dl. grød til frokost og det går fint, maven følger med osv. så må du gerne begynde at tilbyde lidt grøntsagsmos om aftenen. Det er bedre at han spiser ½ dl. to gange dagligt, end at han spiser 1 dl. en gang dagligt. Det vil sikre ham variation af grød og mos, det vil være med til at holde maven igang naturligt, sikre at der stadig er plads til mælk i maven og samtidig være med til at skabe rytme for jer :)

En skitseret dagsplan kunne se således ud:

Tidlig morgen: Ammes og sover videre, ammes ofte igen, når dagen begynder.

Vågner, kommer op og dagen starter stille og roligt, I hygger, leger osv.

Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur

Vågner, kommer op, I leger, hygger, tumler...

Frokost: Tilbydes smagsprøver på lidt grød, vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv. efter behov.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Ammes og puttes til middagslur, du kan her lægge dig med ham, trille ham i barnevognen, putte ham i sovepose osv. Hvis han puttes i sovepose indendøre, er det vigtigt, at du sikrer dig, at hans påklædning passer, og at temperaturen i rummet ikke er for varm. Du må gerne forsøge at hjælpe ham til en længere lur her.

Vågner, I leger, hygger, tumler... (hvis han har sovet en lang middagslur, kan han godt have behov for en amning, når han vågner)

Eftermiddag: Ammes og puttes til dagens 3. lur.

Aften: Tilbydes smagsprøver på lidt grøntsagsmos - dette måltid introduceres først, når skemaden til frokost fungerer godt. Indtil da ammes han efter behov om aftenen.

Har måske brug for en 4. lur, fordi han sover kortvarigt om dagen, og ellers bliver alt for træt og ked af det om aftenen, og det er helt okay

Sen aften: Ammes og sover

Midt nat: Ammes og sover videre

Det er rigtig dejligt, at amningerne kører problemfrit, og selvom han dier kortvarigt, så har du en god nedløbsrefleks og han må være rigtig god til at die og holde vakuum - i hver fald lyder han ikke til at mangle noget med en vægt på 8.2 kg :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Og rigtig meget held og lykke på mandag!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Undertøj til børn

Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.

I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...

Læs mere i Babylex

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit svar ang. vores datter. Jeg tror virkelig, at du ramte plet med dit svar!

Mor til sensitiv pige på 4 måneder