Svar: Pludselig utrøstelig og hysterisk ved putning

21. januar 2020

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Sarah

Tak for dit brev og fine beskrivelse af din dreng - og velkommen til :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge :)

Der er for mig at se flere ting, som spiller ind hos jer:

Det ene er, at jeres dreng har været syg med forkølelse, maveproblemer osv. Det kan have givet ham en erfaring med sig om, at det at skulle sove er forbundet med noget ubehageligt. Han har måske være klottet til i næsen, og det har gjort det svært for ham at trække vejret, han har måske haft lidt feber og derfor ubehag, smerter fra maven kan have vækket ham undervejs i søvnen og gjort at han nu forbinder søvn med noget som ikke er så trygt og rart, som det tidligere har været...

Det kan heller ikke udelukkes, at han kan have væske i mellemøret efter en forkølelse og derfor kan protestere mod at ligge ned, fordi trykket i øret her stiger, og han kan derfor få ondt i ørerne. Så når børn pludselig græder og protesterer mod søvn, så kan det altså godt handle om øreproblemer.... det er ikke så sandsynligt, fordi han jo umiddelbart lyder til at sove igennem hele natten, når han først er faldet i søvn, men det er nødvendigt at overveje :)

Hans alder og udvikling spiller også ind. Du fortæller, at han er begyndt at kravle, og han lyder til at være rigtig godt igang motorisk. Det giver naturligt en del uro - det er svært at ligge stille, finde roen i kroppen, svært at slappe af - og samtidig giver hans nye motoriske evner ham nye oplevelser og nye stimuli. Det gør det sværere for ham at koble fra, når han skal sove. Han ser og oplever mere af verden nu og kan godt blive lidt overtræt og derfor græde før han kan sove...

Samtidig så er I flyttet hjem til din far. Det betyder, at han skal forholde sig til en ny verden, nye lyde, nye lugte, nye rutiner, nye vaner.. og igen giver det en masse ekstra stimuli, som kan være svære at koble fra og finde ro fra - hvorfor han igen vil kunne græde ekstra meget, når han skal sove...

Du fortæller, at han generelt er meget opmærksom, smilende, en dreng der følger rigtig godt med og som generelt er meget glad. Han nyder at være ude, er nysgerrig på verden og andre mennesker osv. Og det er super godt! Det er der bestemt ikke noget i vejen med, men du skal være opmærksom på, om hans store appetit på at opleve lige nu måske bliver lidt for meget for ham ,netop fordi der sker meget nyt, I er flyttet osv. så du måske skal skrue lidt ned for aktiviteterne og oplevelserne i løbet af dagen :)

Derudover så spiller hans indtag af mad, mælk osv. i løbet af dagen naturligt også ind. Hans behov for flasker er blevet øget på grund af hans sygdomsperiode, og det forstår jeg godt, men det er vigtigt, at hans ...

Annonce

... indtag af mælk skrues ned, så hans indtag af rigtig mad kan sættes op. Det har naturligt betydning for hans humør og hans overskud, at han spiser godt og varieret og det er vigtigt, at han ikke for mere end 4 flasker i døgnet og om en uges tid, når han er 8 måneder, bør disse skrues ned til 3 flasker i døgnet.

Lige nu er det fint med flaske tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften, men når han bliver 8 måneder, vil det være rigtig godt, at du fjerner flasken tidlig morgen, og han får flaske før middagslur, aften og sen aften. Det er vigtigt, at han lærer at sove uden at have flaske i munden, at han lærer at falde i søvn i sin seng og forbinder sengen med stedet, hvor han sover. I skal altså tilbage til de rutiner, som I havde, da han var 6 måneder gammel :) Det er vigtigt, at han spiser godt og varieret - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta.. fordi det har betydning for humøret og overskuddet.

Du skriver blandt andet, at I står op, han får grød og vand og så toppes der af med en flaske, hvorefter der leges, udforskes og hygges. Og nu er det slut med at "toppe af" med flasker :)

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 05: Lille flaske - denne stoppes/trappes ud, når han bliver 8 måneder, vågner som nu og starter dagen mellem 6.30-7...

Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos og små bidder af en blød bolle med lidt smør. Vand af kop

Puttes til formiddagslur

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være rester fra aftensmaden eller en middagsret fra glas, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte grøntsagsbuketter eller lignende i hånden, vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur

Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden og vand af kop.

Powernapper evt. eller den springes over (skal IKKE) tilbydes flaske om eftermiddagen.

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet mere og mere familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta.. Maden får mere og mere bid, mere struktur og mere smag. Der suppleres med kogte grøntsagsbuketter og lignende i hånden, vand af kop.

Flaske og puttes til natten 19.30-20 - tidspunktet kan variere efter, hvorvidt han har sovet 2 eller 3 lure om dagen.

Sen aften 23-24: Drømmeflaske og sover herefter uden yderligere til næste morgen tidlig, hvor dagen om ganske kort tid i stedet starter med morgengrød...

Du skriver, at han følger en meget fast rutine, og ud fra det du fortæller, så lyder det for mig som om, at der skal ændres lidt på denne rutine nu... jf. mit forslag til en dagsplan:)

Jeg håber, at ovenstående hjælper jer lidt videre på vej - fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak igen for dine svar, jeg bliver så meget klogere :-).

Du rammer så præcist!

Glad påske til dig :o)

Mor til pige på 2 måneder