Svar: Sover ikke længere

15. januar 2020

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Sarah

Tak for dit brev :)

For at begynde, hvor du slutter - ja, din dreng kan godt have ondt f.eks. i ørene, selvom han om dagen virker til at sove 1.5 time uden smerter. Han kan godt vågne hver 1.5 time natten igennem, fordi han har ondt, så det kan naturligt ikke udelukkes. Når det så er sagt, så er der dog stor sandsynlighed for, at hans opvågninger skyldes andre ting.

Det har meget at sige, hvordan din dreng falder i søvn. Hvis han f.eks. falder i søvn ved brystet og i din favn og derefter flyttes ned i sin seng, så vil han kunne vågne flere gange om natten og vil naturligt ikke kunne sove videre, uden atter at få brystet eller komme op i din favn. Det er derfor vigtigt, at han falder i søvn, der hvor du ønsker, at han skal sove, så han forbinder sin seng med stedet, hvor han falder i søvn.

Det er også vigtigt, at han spiser tilstrækkeligt hele dagen igennem og drikker nok vand af kop - og derudover fortsat ammes 3 gange i døgnet. Jeg anbefaler 3 amninger i 8-9 måneders alderen og at disse ligger før middagslur, aften og sen aften.

Derudover anbefaler jeg mange måltider dagen igennem, ligesom det ofte er en god idé at indføre en godnatgrød om aftenen, som en fast del af din drengs putteritual. Mange børn vil i denne alder gerne spise mere og mere selv, men det kræver stor koncentration at tage maden fra tallerken, føre den til munden, bearbejde den og synke den - og derfor bliver han måske træt, før han egentlig har fået mad nok. Derfor er det en god idé at sikre ham ekstra mæthed ved at tilbyde en godnatgrød.

Jeg anbefaler også at grøden lægges efter et bad. Han har en alder nu, hvor han motorisk er rigtig godt igang og det betyder, at han om aftenen kan have meget svært ved at finde fysisk ro. Det er svært at slappe af i kroppen og finde ro, når han skal sove og her kan et bad hjælpe. Badet bør ligge ca. en time før putning og bør afsluttes med god frottering med håndklædet, blive smurt med creme, lidt babymassage osv. for at have god effekt.

Han er lige nu i separationsfasen og det betyder, at han også vil have en større mental uro og vil drømme ekstra meget, ligesom han i denne alder også kan være ekstra tryghedssøgende og have behov for ekstra nærhed og tæt fysisk kontakt. Du oplever sandsynligvis også dette om dagen, hvor han kan blive oprigtigt ked af det, når han ikke kan se dig, og du forsvinder ud af syne, feks. hvis ...

Annonce

... du går på toilettet eller ud i køkkenet uden at tage ham med. Det betyder, at han om natten også kan søge dig ekstra og have brug for at mærke dig - uden at du giver ham nogle vaner og rutiner med at han skal op, vugges, bæres rundt i din favn, have brystet igen og igen eller lignende. Du skal så vidt muligt forsøge at hjælpe ham til ro i sengen, hvor han er puttet og med dine hænder, kærtegn, stillingskift osv. men med så lidt aktivitet fra din side som muligt....

Mange børn vil i denne alder også øve sig i at kravle og bevæge sig rundt om natten. Det betyder, at han godt kan lægge sig i kravlestilling, ligge og vippe frem og tilbage og græde frustreret. Han kan også ligge og kaste hovedet fra side til side, imens han græder frustreret eller sige en lidt klagende monoton lyd... det hører alder og udvikling til og der er tale om en periode. Igen er det vigtigt, at du her hjælper ham med stillingskift, så han kommer ned at ligge i en rar stilling igen, ligesom en beroligende hånd kan være godt - men så vidt muligt i egen seng :)

Jeg vil også lige sende dig en dagplan, som jeg tænker, at den kan se ud nu:

Morgen 7: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos og vand af kop.

Puttes til formiddagslur og sover som nu ca 1.5 time

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Frokost 11.30-12: Rugbrøds hapsede med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager og lignende og får også stadig grøntsagsmos ved siden af. Vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur - og sover som nu igen ca 1.5 time

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos. Vand af kop.

Aften 18: Familie mad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, mælkefri sovs. Der skal være moset mad og også mad i stykker, mad i hånden, som han selv kan sidde med og mad, som du hjælper ham med at spise. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten 19.30-20 - puttes i egen seng, så han forbinder sin seng med stedet, hvor han sover.

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover videre i egen seng indtil næste morgen, hvor dagen så starter med morgengrød... Vil naturligt kunne have behov for hjælp til stillingskift i løbet af natten, men skal ikke have bryst, vand eller andet... :)

Dette vil være en realistisk plan at arbejde hen imod, og jeg håber, at det sammen med mine tanker hjælper dig lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Undertøj til børn

Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.

I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...

Læs mere i Babylex

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år