Svar: 3 lure dagligt, hvor længe?

14. januar 2020

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære tvillingemor

Tak for dit brev :)

De fleste børn er mellem 6-7 måneder gamle, når de begynder at kunne nøjes med to lure dagligt. Da dine børn er født før tid, kan det godt være nødvendigt at korrigere lidt, så det er naturligt, hvis de stadig har behov for en powernap sidst på dagen.

Hvorvidt de har brug for 3 lure afhænger også af, hvor tidlig en søvnrytme de har. Jo tidligere de starter dagen, jo tidligere sover de naturligt deres lur - og jo længere tid, vil de ofte have behov for den 3. powernap. Jo senere de står op, og jo senere de derfor sover, jo bedre vil de ofte kunne springe 3. lur over.

Det er altså helt okay, at de lige nu sover en 3. lur omkring kl 17-17.30. Det passer rigtig fint med, at I kan spise aftensmad omkring kl 18 og på den måde få en rytme ind, hvor de så måske vil være putteklar til natten omkring kl 19.30-20. Det vil være fint for en rytme fremadrettet.. hvis du fjerner deres 3. lur, så vil du få overtrætte børn, som ikke vil have overskud til at spise og som vil gå meget tidligt i seng.. og så bliver natten hurtigt for lang og dagsrytmen risikerer at skride for meget for jer, så det bliver svært at få til at hænge sammen. Lige nu er det derfor en god idé at lade dem bibeholde deres 3. lur - det lyder som om at det har de brug for og som noget der godt kan fungere :)

Med hensyn til svøb, så er det helt naturligt, at de kan have ekstra behov for at føle sig holdt og omsluttet, når de er født før tid. Derfor er det rigtig godt, at du har prioriteret dette og på den måde hjulpet dem til fysisk ro og bedre søvn.

Det vil være rigtig godt, at du går over til at bruge en sovepose. Den vil, som du selv skriver, stadig kunne give dem følelsen af at være holdt og kan på den måde stadig hjælpe til ro - også selvom de naturligt ikke ligger så tæt pakket, som hvis det var et svøb. De har dog også en alder nu, hvor de naturligt begynder at bruge sig selv mere motorisk, triller mere og mere omkring, sparker fra med benene osv. og det er vigtigt, at de har ...

Annonce

... mulighed for også at flytte lidt på sig selv under søvn. At løsne svøbet eller begynde at bruge en sovepose er derfor en god idé for jer :)

Det kan være en god idé, at du vænner dem til tremmsengen ved i begyndelsen at bruge liften eller soveposen i tremmsengen. Så de starter med at være svøbt og puttet som de plejer - men omgivelserne er nye. Det kan være en god idé at bruge en sengerand, som bindes fast på tremmerne og som giver dem en følelse af "hule", så sengen ikke virker så stor og åben og dermed ikke så forskellig fra liften. Og når de har vænnet sig til sengen og stedet, så kan du prøve at putte dem blot med en dyne over sig.

Nogle tvillinger har også glæde af at blive puttet i samme seng, så de kan mærke hinanden, hvor andre lader sig forstyrre af dette...

Nogle gange kan det hjælpe, hvis du med dine hænder, kan holde deres ænder samlet på brystkassen, når de skal falde i søvn. Så du rent fysisk hjælper dem med at holde sammen på sig selv, men det kan naturligt være svært at stå to steder på en gang.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Nogle gange kan det være en god idé at starte med at svøbe dem, men når de sover, så løsne svøbet omkring overkroppen, så de på den måde vænnes til at armene kan bevæge sig mere og dermed gradvist vænnes til ikke at være helt så tæt svøbt, som et almindeligt svøb gør...

Du har helt ret i, at når I udskifter lift med soveposer i barnevognen, så vil de naturligt vænnes sig til lidt mere plads omkring sig, selvom de stadig vil føle sig puttet og omsluttet - og det vil naturligt også kunne hjælpe på at lære dem at sove i tremmesengen. Så nogle af de rutiner og vaner, som I indfører om dagen, kan godt overføres til natten og netop genkendeligheden kan være med til at give ro :)

Så overgangen fra liften kan med fordel være sovepose, og den kan også bruges i tremmesengen, så dine børn vænnes til sengen og rummet/omgivelserne først - også fordi I skal flytte - derefter kan du så forsøge med dynen i tremmesengen.

Håber du kan bruge dette lidt videre - fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Morgenmad og børn

Børn har brug for et solidt morgenmåltid, efter at have sovet en hel nat, og så de har energi og overskud til at lege, lære og udvikles hele dagen. Det betyder, at f.eks. en portion yoghurt ofte ikke vil være nok.

Til børn i alderen 1-2 år kan du f.eks. give:
- Havregrød, øllebrød eller anden type af grød. Gerne med lidt frisk frugt og bær.
- A38, tykmælk eller neutral letmælksyoghurt med rugbrødsdrys eller havregryn.
- Grovbrød, grovere boller f.eks....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor