Svar: 3 lure dagligt, hvor længe?
14. januar 2020
Alder:
6 mdr.
Kære tvillingemor
Tak for dit brev :)
De fleste børn er mellem 6-7 måneder gamle, når de begynder at kunne nøjes med to lure dagligt. Da dine børn er født før tid, kan det godt være nødvendigt at korrigere lidt, så det er naturligt, hvis de stadig har behov for en powernap sidst på dagen.
Hvorvidt de har brug for 3 lure afhænger også af, hvor tidlig en søvnrytme de har. Jo tidligere de starter dagen, jo tidligere sover de naturligt deres lur - og jo længere tid, vil de ofte have behov for den 3. powernap. Jo senere de står op, og jo senere de derfor sover, jo bedre vil de ofte kunne springe 3. lur over.
Det er altså helt okay, at de lige nu sover en 3. lur omkring kl 17-17.30. Det passer rigtig fint med, at I kan spise aftensmad omkring kl 18 og på den måde få en rytme ind, hvor de så måske vil være putteklar til natten omkring kl 19.30-20. Det vil være fint for en rytme fremadrettet.. hvis du fjerner deres 3. lur, så vil du få overtrætte børn, som ikke vil have overskud til at spise og som vil gå meget tidligt i seng.. og så bliver natten hurtigt for lang og dagsrytmen risikerer at skride for meget for jer, så det bliver svært at få til at hænge sammen. Lige nu er det derfor en god idé at lade dem bibeholde deres 3. lur - det lyder som om at det har de brug for og som noget der godt kan fungere :)
Med hensyn til svøb, så er det helt naturligt, at de kan have ekstra behov for at føle sig holdt og omsluttet, når de er født før tid. Derfor er det rigtig godt, at du har prioriteret dette og på den måde hjulpet dem til fysisk ro og bedre søvn.
Det vil være rigtig godt, at du går over til at bruge en sovepose. Den vil, som du selv skriver, stadig kunne give dem følelsen af at være holdt og kan på den måde stadig hjælpe til ro - også selvom de naturligt ikke ligger så tæt pakket, som hvis det var et svøb. De har dog også en alder nu, hvor de naturligt begynder at bruge sig selv mere motorisk, triller mere og mere omkring, sparker fra med benene osv. og det er vigtigt, at de har mulighed for også at flytte lidt på sig selv under søvn. At løsne svøbet eller begynde at bruge en sovepose er derfor en god idé for jer :)
Det kan være en god idé, at du vænner dem til tremmsengen ved i begyndelsen at bruge liften eller soveposen i tremmsengen. Så de starter med at være svøbt og puttet som de plejer - men omgivelserne er nye. Det kan være en god idé at bruge en sengerand, som bindes fast på tremmerne og som giver dem en følelse af "hule", så sengen ikke virker så stor og åben og dermed ikke så forskellig fra liften. Og når de har vænnet sig til sengen og stedet, så kan du prøve at putte dem blot med en dyne over sig.
Nogle tvillinger har også glæde af at blive puttet i samme seng, så de kan mærke hinanden, hvor andre lader sig forstyrre af dette...
Nogle gange kan det hjælpe, hvis du med dine hænder, kan holde deres ænder samlet på brystkassen, når de skal falde i søvn. Så du rent fysisk hjælper dem med at holde sammen på sig selv, men det kan naturligt være svært at stå to steder på en gang.
Nogle gange kan det være en god idé at starte med at svøbe dem, men når de sover, så løsne svøbet omkring overkroppen, så de på den måde vænnes til at armene kan bevæge sig mere og dermed gradvist vænnes til ikke at være helt så tæt svøbt, som et almindeligt svøb gør...
Du har helt ret i, at når I udskifter lift med soveposer i barnevognen, så vil de naturligt vænnes sig til lidt mere plads omkring sig, selvom de stadig vil føle sig puttet og omsluttet - og det vil naturligt også kunne hjælpe på at lære dem at sove i tremmesengen. Så nogle af de rutiner og vaner, som I indfører om dagen, kan godt overføres til natten og netop genkendeligheden kan være med til at give ro :)
Så overgangen fra liften kan med fordel være sovepose, og den kan også bruges i tremmesengen, så dine børn vænnes til sengen og rummet/omgivelserne først - også fordi I skal flytte - derefter kan du så forsøge med dynen i tremmesengen.
Håber du kan bruge dette lidt videre - fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske