Svar: Spørgsmål ang. søvn

12. januar 2020

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Julia

Tak for dit brev :) Hvor dejligt at høre, at det er gået så fint med brystafvænning, stort skulderklap for det! :)

Det er også rigtig godt, at du kan fornemme, at E er begyndt at spise mere rigtig mad og større portioner, efter at hans indtag af mælk er blevet nedsat - og det er rigtig godt, hvis du kan give ham et godnatmåltid om aftenen og på den måde sikre, at han er fyldt godt op til natten. Jeg vil lige sende dig en dagsplan, som den kan se ud nu:

Morgen 7: Havregrød, letmælk af kop.

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos. Vand af kop.

Har evt. bruge for en formiddagslur, men mange dage springes den måske over...

Frokost 11: Rugbrød med forskelligt pålæg, ½ hårdkogt æg, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være variation af kød, fisk og grønt. Han må gerne få både varm og kold mad til frokost. Vand af kop.

Puttes til middagslur

Eftermiddag 15.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos. Måske lidt tykmælk med rugbrødsdrys eller lignende, vand af kop.

Tilbydes lidt gnavegrønt og vand af kop.

Aften 18: Udgangspunkt familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker som spises med gaffel og også med fingrene og ved siden af må du også gerne hjælpe med lidt mos. Kartofler kan f.eks. moses med sovs og frikadellen kan gives i stykker. Vand eller letmælk af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv. efter behov.

Tilbydes en godnatgrød f.eks. en mysligrød eller flerkornsgrød. Må også gerne få rester fra aftensmaden f.eks. en kold frikadelle eller lidt kylling sammen med en klapsammen rugbrød. Banan er også godt. Vand eller letmælk af kop. Får børstet tænder.

Puttes til natten 19.30-20 med puttebamse, putteklud, godnathistorie, godnatsang...

Som du kan se, så er der mange små måltider hele dagen igennem, det er vigtigt for at hans mæthed skabes fra morgenstunden. Om aftenen er aftensmaden og godnatmåltidet adskilt af et bad. Badet vil - hvis det ligger ca en time før putning og afsluttes med lidt babymassage mv - hjælpe ham til at finde ro i kroppen og bedre kunne overgive sig til søvnen og så følger godnatmåltidet efter. Badet er samtidig med til at sikre, at han ...

Annonce

... ikke lærer, at han kan afvise aftensmaden og få f.eks. grød i stedet.

Derudover så vil jeg anbefale dig, at du forsøger at putte ham en lille smule senere, da du lige nu ofte bruger en time på putning - og det lyder som om, at han derfor ikke er helt parat. Hvornår han er putteklar afhænger naturligt af, hvor lang hans middagslur er, og hvornår han står op fra denne. Men han vil måske være mere parat kl 19.30-20 end allerede kl 19...

Det spiller naturligt også ind, hvor meget han har sovet i løbet af dagen - og lige nu er han nok i en overgangsfase, hvor han enkelte dage stadig har brug for to lure, men de fleste dage kan nøjes med en længere middagslur. Alt efter dette må puttetidspunktet om aftenen også være lidt fleksibelt. Du skal gå ud fra, at han har behov for 13-13.5 times søvn i døgnet og det betyder, at hvis han f.eks. sover 2.5-3 timer i løbet af dagen fordelt på 1-2 lure, så vil han skulle sove ca 10.5 times nattesøvn f.eks. fra kl 20 til 06.30. Sover han mere om dagen, så vil hans nattesøvn naturligt være kortere - så han enten skal senere i seng eller vil stå tidligere op. Og modsat - sover han mindre om dagen, så vil han skulle puttes lidt før eller vil sove lidt længere. Du er derfor nødt til også at se på hans samlede rytme og hans samlede søvnindtag for at kunne vurdere, om han sover tilstrækkeligt og for at du kan begynde at vurdere, hvorvidt det er realistisk at han sover længere om morgenen...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hos jer lyder det dog som om, at madindtaget spiller ind og at han er reelt sulten om morgenen, og derfor er hans indtag af mad om dagen og om aftenen vigtigt :)

Derudover skal du naturligvis overveje, om han kan have behov for at komme ind og sove hos dig tidlig morgen, når han vågner der. Det er meget fint, hvis du holder fast i, at han puttes i egen seng om aftenen og at han forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove. Og det er også vigtigt, at han ikke rykke sit opvågningstidspunkt frem, så det bliver tidligere og tidligere og pludselig ligger han så hos dig fra natten begynder.. Men det kan godt være, at han kl 04.30 vågner af en drøm og derfor har svært ved at sove videre, hvorfor det at kunne putte sig ind til dig vil hjælpe ham til lidt længere søvn :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger