Svar: Søvn - dreng 2 år

10. januar 2020

Kategori:
Alder:
2 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære M og J

Tak for jeres brev og velkommen til :) Og tak for jeres fine beskrivelse :)

Jeg tror bestemt ikke, at jeres dreng har mere separationsangst end andre børn. Udfordringen ligger i de vaner og rutiner, som I har givet ham - at I altid har sovet sammen med ham :)Jeg er med på, at I efter samsovning i soveværelset flyttede ham på eget værelse, men I har stadig praktiseret, at far skulle ligge hos ham, og jeres dreng er også vænnet til at skulle ligge og nusse jeres arm, når han skal sove. Det er altså sådan jeres dreng har lært at falde i søvn, det er det han forbinder med søvn og det som gør ham tryg - og når han har svært ved at sove, så er det fordi I nu ønsker at ændre dette ritual, den trygge rutine.

Det betyder ikke, at I ikke kan ændre rutinerne, det betyder blot, at det er naturligt, at han reagerer og søger jer, som han gør - og naturligt bliver rigtigt ked af det, når I går fra ham, ligesom det forklarer, hvorfor han stiger ud af sin seng og søger jer igen og igen, hvis I forsøger at gå.

Det er også det som forklarer, hvorfor han vågner op igen og igen. Det lyder som om, at han har lært, at I går fra ham, og han ligger derfor og kæmper mod søvnen. Han ved, at når han er faldet i søvn, så går I fra ham og det ønsker han ikke. Det har bragt ham (og jer) i en situation, hvor han derfor kæmper imod at lægge sig til at sove, fordi han hele tiden ligger og holde øje med, om I mon stadig er der, eller om I er forsvundet.

I skal for det første sikre jer, at hans puttetidspunkt er rigtigt og at han er parat til at sove, når han kommer i seng. Han har behov for ca 13 timers søvn i døgnet nu, og det vil være fint, hvis hans nattesøvn er ca 11 timer og middagsluren ca 2 timer. Sover han længere middagslur, skal han naturligt puttes det senere. Det betyder, at hvis han lige nu f.eks. starter dagen kl 07, så skal han puttes kl 19.30-20.

Det er dog ikke sikkert, at I kan putte ham på dette tidspunkt lige nu, fordi han har en erfaring med sig om, at det at skulle sove er noget der trækker ud i et par timer. Han har lært, at putteritualet handler om at komme i seng, ligge og kæmpe mod søvnen, holde øje med om I går, sikre sig at han har en arm at holde i, rejse sig og stige ud af sengen og søge jer, hvis han oplever, at I er væk osv. osv. Og den rutine skal I væk fra. han skal lære at det at blive puttet består af et kort ritual - som I allerede har - børste tænder og blive puttet med to korte godnathistorier - og falde i søvn inden for ca 15 minutter. Og for at vænne ham til dette og sikre, at han er træt nok, så kan det være nødvendigt at I ikke putter ham før han normalt falder i søvn. Det vil sige, at hvis han først plejer at sove kl 21.30, så skal han lige nu ikke puttes før kl 21.30...

Samtidig er det vigtigt, at hans rytme om dagen holdes. Det er vigtigt, at han starter dagen til samme tid om morgenen uanset om det er ...

Annonce

... hverdag eller weekend, og uanset om han har sovet godt og sammehængende eller hvor lang nattesøvnen har været. Hans middagslur skal på samme måde holdes i den længde, som han normalt trives med. Det er ikke søvnen om morgenen eller midt på dagen som skal forlænges, det er nattesøvnen om aftenen.

Og gradvist skal I så rykke hans puttetidspunkt frem, så han puttes 15 minutter tidligere. Det vil sige, at han puttes 21.30, 21.15, 21.00, 20.45, 20.30, 20.15 osv. indtil I rammer det tidspunkt, som er hans rigtige puttetid. I kan ikke flytte på tidspunktet aften efter aften, men skal sandsynligvis bibeholde samme tidspunkt flere aftener i træk, hvorefter I så kan flytte tidspunktet lidt frem igen og holde fast i dette tidspunkt nogle aftener, og så flytte igen. Det kan også sagtens være sådan, at han efter 4 aftener pludselig godt kan puttes tidligere den 5. aften, hvilket I så gør, men den 6. aften skal han så puttes lidt senere igen.

Det tager ofte 5-6 uger at ændre på en sådan rytme og rutine/vane, og det betyder, at I skal være meget tålmodige, samtidig med at der helst ikke skal ske store ændringer i hans hverdag i den periode. Det betyder ingen flytning, ingen skift af institution, ingen sygom, ingen ny lillesøster/lillebror osv. som naturligt vil være svært samtidig med ændring af søvnrutiner.

Derudover så lyder det som om, at I skal indføre et alternativ til jeres arm. Det er super godt, at I læser godnathistorie, fordi I kan bruge dette til at få ham til at slippe jer. Det er en forudsætning for at kunne bladre i bogen, skifte side og læse videre, at han slipper jeres hånd. I kan f.eks. sige "du skal lige slippe mig, så jeg kan læse videre" og så slipper han, I bladrer, viser ham måske billeder, læser videre - og så får han jeres hånd igen. Langsomt kan I dog øge tiden, hvor han ikke behøver holde jer i hånden og hvor han finder ud af, at det er okay at ligge stille, blot imens I sidder der.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det vil være godt, hvis han kan få en bamse, klud, slaskedukke - måske en aflagt t-shirt, et pudebetræk eller lignende, som han forbinder med jer - som alternativ til at putte med jeres arm. Det er helt okay, at han har brug for noget at putte sig med, men det er naturligt uhensigtmæssigt på sigt, hvis han altid skal sove med jer så fysisk tæt på.

Alt efter hvordan det går, så må I forsøge at finde ud af, hvorvidt I skal gå fra ham eller sidde hos ham. Hvis han er træt nok til at falde i søvn og derfor kan sove inden for ca 15 minutter, så er det okay at være der. Det kan være bedre at bruge 10-15 minutter på sengekanten og give ham den tryghed, fremfor at gå igen og igen og han så bliver rigtigt ked af det, kæmper mod søvnen og føler sig utryg.

En ting af gangen og hvis det stadig viser sig svært at gå fra ham, så tager vi denne problematik senere hen :)

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit hurtige svar - jeg ser altid tingene fra en anden vinkel når jeg læser dine svar - en vinkel som man ikke altid selv kan se tingene fra, når det er kørt lidt i hårdknude.

Glæder mig altid til at høre fra dig

Mange hilsner
Lillepigens mor