Svar: 6 måneder mad og søvn

9. januar 2020

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)

Der er ingen tvivl om, at jeres dreng er rigtig godt med motorisk, hvis han allerede kravler rigtigt og på den måde bevæger sig rundt derhjemme... og det kan faktisk godt være forklaringen på, hvorfor du pludselig oplever så afbrudte nætter med gråd og uro.

Det er super dejligt, hvis han er så motorisk fremmelig, og det skal I nyde. Men det giver lidt udfordringer i forhold til søvnen. Børn der er motorisk hurtige, sover ofte dårligt. Hans mulighed for at kravle rundt i en alder af kun 6 måneder gør, at han oplever verden meget stor - og det giver ham rigtig mange stimuli, så han naturligt har svært ved at kapere, fordi han ikke er ældre end han er. De fleste børn kravler først omkring 9 måneders alderen...

Samtidig har han også en stor motorisk uro - hans krop er i bevægelse både om dagen, hvor han øver sig, men også om natten, hvor han skal sove. Det er rigtig svært for ham at ligge stille og finde fysisk ro og samtidig vil han også have en stor mental uro, han vil drømme rigtig meget, fordi alt hvad han oplever skal bearbejdes, når han sover - så der foregår altså en masse aktivitet både fysisk og mentalt - det er normalt, men hårdt!

Det bedste du kan gøre er at hjælpe ham til fysisk og mental ro, når han skal sove. Det er rigtig godt, hvis han kan blive puttet i egen seng, så han forbinder sin seng med stedet hvor han sover - og ikke falder i søvn i f.eks. din favn. Det er rigtig godt, at han ammes før han puttes, men han skal væk fra din favn, før han sover helt :)

Rytmen om dagen spiller naturligt også ind, og mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen kl. 5-6: Ammes og sover ...

Annonce

... videre

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9.30- 10: Frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur (når han bliver 7 måneder, så forsvinder denne amning og mellemmåltidet erstatter amningen helt)

Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur

Eftermiddag 16: Tilbydes frisk frugt i hånden, frugtmos og vand af kop. I 7 måneders alderen tilbydes flerkornsgrød med frugtmos som topping her)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Ammes lige nu - men i 7 måneders alderen forsvinder denne amning og der erstattes med et lidt større mellemmåltid (derfor flerkornsgrød her)

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte grøntsagsbuketter og lignende i hånden, vand af kop.

Ammes og puttes til natten 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover videre

Som du kan se, så er der lidt ændringer i forhold til din dagsplan, ikke mange, men det vil måske gøre en forskel for jer... :)

Når alt dette er sagt, så skal du naturligvis også sikre dig, at han ikke vågner, græder osv. fordi han har ondt. Har han været forkølet? I givet fald, så kan han godt have ondt i ørerne, hvilket godt kan forklare den afbrudte søvn og gråd... Hvis han har væske på ørerne, så vil han græde, når han har sovet lidt, fordi trykket i øret stiger, hver gang han ligger ned. Det betyder, at man godt kan se et mønster, hvor han puttes, sover et par timer, vågner og græder, kommer op og finder ro, puttes igen, sover et par timer, men så atter vågner og græder...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far