Svar: 6 måneder mad og søvn
9. januar 2020
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)
Der er ingen tvivl om, at jeres dreng er rigtig godt med motorisk, hvis han allerede kravler rigtigt og på den måde bevæger sig rundt derhjemme... og det kan faktisk godt være forklaringen på, hvorfor du pludselig oplever så afbrudte nætter med gråd og uro.
Det er super dejligt, hvis han er så motorisk fremmelig, og det skal I nyde. Men det giver lidt udfordringer i forhold til søvnen. Børn der er motorisk hurtige, sover ofte dårligt. Hans mulighed for at kravle rundt i en alder af kun 6 måneder gør, at han oplever verden meget stor - og det giver ham rigtig mange stimuli, så han naturligt har svært ved at kapere, fordi han ikke er ældre end han er. De fleste børn kravler først omkring 9 måneders alderen...
Samtidig har han også en stor motorisk uro - hans krop er i bevægelse både om dagen, hvor han øver sig, men også om natten, hvor han skal sove. Det er rigtig svært for ham at ligge stille og finde fysisk ro og samtidig vil han også have en stor mental uro, han vil drømme rigtig meget, fordi alt hvad han oplever skal bearbejdes, når han sover - så der foregår altså en masse aktivitet både fysisk og mentalt - det er normalt, men hårdt!
Det bedste du kan gøre er at hjælpe ham til fysisk og mental ro, når han skal sove. Det er rigtig godt, hvis han kan blive puttet i egen seng, så han forbinder sin seng med stedet hvor han sover - og ikke falder i søvn i f.eks. din favn. Det er rigtig godt, at han ammes før han puttes, men han skal væk fra din favn, før han sover helt :)
Rytmen om dagen spiller naturligt også ind, og mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen kl. 5-6: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30- 10: Frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur (når han bliver 7 måneder, så forsvinder denne amning og mellemmåltidet erstatter amningen helt)
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Tilbydes frisk frugt i hånden, frugtmos og vand af kop. I 7 måneders alderen tilbydes flerkornsgrød med frugtmos som topping her)
Ammes lige nu - men i 7 måneders alderen forsvinder denne amning og der erstattes med et lidt større mellemmåltid (derfor flerkornsgrød her)
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte grøntsagsbuketter og lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover videre
Som du kan se, så er der lidt ændringer i forhold til din dagsplan, ikke mange, men det vil måske gøre en forskel for jer... :)
Når alt dette er sagt, så skal du naturligvis også sikre dig, at han ikke vågner, græder osv. fordi han har ondt. Har han været forkølet? I givet fald, så kan han godt have ondt i ørerne, hvilket godt kan forklare den afbrudte søvn og gråd... Hvis han har væske på ørerne, så vil han græde, når han har sovet lidt, fordi trykket i øret stiger, hver gang han ligger ned. Det betyder, at man godt kan se et mønster, hvor han puttes, sover et par timer, vågner og græder, kommer op og finder ro, puttes igen, sover et par timer, men så atter vågner og græder...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske