Svar: Fra natflaske til putteritual
7. januar 2020
Alder:
11 mdr.
Kære mor til T
Tak for dit brev - og stort tillykke med 1års dagen, som er lige om hjørnet - og tak for dine søde ord om mine svar til dig :)
Det er super fint med de to flasker dagligt, og det du fortæller lyder bare så godt. Jeres dreng falder fint i søvn, og han har et trygt og godt putteritual, det fungerer bare som det skal :) Derfor er det naturligt også lidt svært pludselig at skulle lave noget om, og jeg tænker, at du skal gøre det så gradvist som muligt, så forandringen ikke bliver for stor og for hurtig.
Det er helt perfekt med musik osv som nu. Det må du gerne beholde. Det er super godt med badet om aftenen, du kan gå over til at afslutte dette med et godnatmåltid, før han kommer i seng. Det kan være med til at sikre, at han ikke længere har behov for at få en flaske, før han skal sove. Du kan derfor overveje, om han kunne tænkes, at ville have glæde af dette. Et godnatmåltid kan være lidt rester fra aftensmaden eller det kan være en portion grød eller måske blot en banan, evt. sammen med lidt mælk - MME eller letmælk af en kop. Derefter kan han så få børstet tænder og blive puttet. Badet er samtidig med til at adskille aftensmad og godnatmåltid, så han ikke pludselig lærer, at han kan afvise aftensmaden og få grød i stedet... :)
Har han en putteklud, bamse eller lignende? De fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de begynder at bruge en sådan bevidst, og det kan derfor være en god idé at introducerer dette nu. I begyndelsen sammen med flasken, så det bliver en naturlig del af det at skulle sove og finde ro på egen hånd. En klud eller bamse kan også fungerer som mellemled mellem dig og dagplejen, og dermed også følge ham om dagen.
Godnathistorie kan også indføres, de fleste børn er dog lidt ældre før de helt forstår konceptet med at skulle ligge ned og lytte til en historie, som bliver læst op. Men du må meget gerne gøre det.
Imens du indføre de nye ritualer, som du gerne vil have fremover, så skruer du mængden af mælk ned i flasken, så han får mindre og mindre. Det vil sige, at i stedet for at få 180 ml, så får han 160, 140, 120, 100 ml og til sidst kan han helt undvære. Grød og mælk før putning går som sagt ind og erstatter her, og det samme gør det nye ritual.
Det vil ofte være flasken om dagen, som fjernes først. Også her kan du i en periode erstatte med lidt frugt, lidt mælk eller vand af en kop. Du kan tale med dagplejer om dette, og hvor meget mme hun giver. Det vil være godt også at skrue mængden gradvist ned her, så han vænnes til at skulle drikke mindre og mindre.
Det er også bedst at stoppe flasken i en periode, hvor det generelt går godt. Det vil sige, når han trives i dagsplejen, når der ikke sker nogle større skift i hans liv, når han ikke er inde i en sygdomsperiode osv. Jo mere ro der er på hverdagen, jo lettere vil det være at vænne ham fra flasken.
De fleste børn stopper helt med flasken omkring 15 måneders alderen, så når han bliver et år, så kan du fjerne den ene flaske f.eks. den om dagen og stille og roligt kan du så begynde at trappe ud af flasken om aftenen. Hvis han om dagen puttes med en putteklud, bamse osv. så lader du naturligt dette ritual følge ham om aftenen også.
Når du fjerner flasken er det således en god idé, at du lader alt omkring ham være som det plejer, samme rolige putning, samme ritual, alt er som han kender og er tryg ved og er det, som han forbinder med at sove - eneste forskel er at flasken gradvist forsvinder:)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske