Svar: 9 måneder - søvnrytme
7. januar 2020
Alder:
9 mdr.
Kære Nikita
Tak for dit brev :)
Jeres datter har det man kalder for en sen søvnfase - det betyder, at hun sover længe, sover sent hele dagen igennem og går sent i seng. Og det må hun gerne have. Der er intet i vejen for at hun har en sådan rytme - og slet ikke, hvis I også er B-mennesker, der nyder at sove længe og alligevel er oppe om aftenen.
Du skriver, at hun er en glad pige, på ingen måde utilpas, hun er rigtig godt igang motorisk og mentalt. Du fortæller, at det naturligt ville være dejligt med lidt voksentid om aftenen, men da jeres datter ikke er ked af det, så vil I heller ikke ændre på situationen.. Og som udgangspunkt skal man ikke ændre noget, som fungerer.
Jeres datter får den mængde søvn, som hun har behov for. Det gennemsnitlige søvnbehov er 14 timer i døgnet med den alder hun har, og jeres datter får den søvn, som hun behøver. Hun sover ofte 2 + 2 + 1 time, altså 5 timer i løbet af dagen og hvis hun sover f.eks. fra kl 23 til 08 og dermed får 9 timers nattesøvn, så får hun sammenlagt de 14 ønskede timer....
Udfordringen kommer, når hun skal begynde i dagpleje, og I skal starte på arbejde. Vores hverdag/samfund er jo indrettet sådan, at børn helst skal sove 19.30-20, for at få deres søvnbehov tilstrækkeligt dækket, når de skal tidligt op om morgenen, ligesom vi helst ser, at de passer ind i dagplejens rytme - så de sover, spiser og er aktive på samme tidspunkter som de andre børn. Og her vil det naturligt være nødvendigt, at I forsøger at hjælpe hende til en anden rytme, end den hun lige nu har.
Når I vil gå ind og ændre rytme, så er det en god idé at starte 3-4 uger før dagplejestart. Og I bør gøre det ved at vække hende om morgenen. Det er dagens stå op tidspunkt, som sætter rytmen for resten af dagen. Det vil sige, at hun skal op til det tidspunkt, som I påtænker passer med, at hun skal i dagpleje og I skal på arbejde. Måske skal hun vækkes senest kl 06.30-07 for at I kan nå det hele... Og her vil puttetidspunktet omkring kl 19.30-20 så ofte passe fint. I kan her således holde fast i den rytme og de ritual I allerede nu forsøger på dette tidspunkt.
Hun skal stadig have to lure dagligt, men de vi naturligt komme til at ligge lidt tidligere, fordi hun står tidligere op. Hun vil ikke have behov for flere end 2 dagslure, men vil naturligt skulle gå det tidligere i seng og i stedet for at hun kl 19-20 tager en ekstra lur, så vil dette naturligt blive hendes puttetidspunkt. Hun vil stadig have glæde af at få en flaske sen aften og derefter sove videre.
Så for at svare kort på dine spørgsmål, så skal I ikke forsøge at få hende til at sove tidligere om aftenen, men i stedet starte med at ændre hendes stå op tidspunkt, så hele hendes rytme på denne måde rykkes frem.
Det vil være rigtig fint, at I indføre faste ritualer om aftenen med aftensmad, bad, god frottering med håndklædet, godnatgrød, flaske og putning, så der er genkendelighed og dermed tryghed her.
Og nej, I skal ikke droppe hendes lure om dagen. Hun har stadig brug for 2 lure dagligt. De faste børn er mellem 12-18 måneder, før de begynder at kunne nøjes med en lur midt på dagen og netop under indkøring vil det være dejligt for hende, at få de to lure og det ekstra afbræk, som søvnen naturligt giver hende. Så I skal ikke ændre på dette endnu:)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, - rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske