Svar: Pludselig gråd ved putning?

4. januar 2020

Kategori:
Alder:
20 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine beskrivelse af den ændring, som du oplever omkring jeres datters søvn lige nu :)

Når børn pludselig græder voldsomt, når de skal sove, og også vågner med gråd om natten, så skal man altid overveje, om det kan skyldes smerter. Det kunne være smerter fra ørerne, hvis jeres datter har været forkølet hen over jul og nytår...

Når det så er sagt, så lyder det meget som et udviklingsspring. Netop i 18-20 måneders alderen vil rigtig mange børn have svært ved at overgive sig til søvnen, de græder, protesterer, søger ekstra fysisk kontakt og nærhed - og når de endelig sover, så vågner de ofte også op med gråd, og de sover generelt meget uroligt.

Det handler om, at jeres datter nu begynder at have lidt farefornemmelse, altså lidt bevidsthed om, at verden ikke kun er sjov og ballade, men faktisk indeholder farer og modstand. Hun oplever det i løbet af dagen, hvor hun bevæger sig hurtigere rundt, hun falder, slår sig, kravler op, kan ikke selv komme ned osv. Hun oplever modstand, fordi I siger mere nej i løbet af dagen, I holder fast i hende, når I går ved vejen. Hun oplever også modstand fra andre børn, som skubber, tager legetøjet fra hende eller måske bider eller slår...

Det er denne øgede farefornemmelse, som gør det svært lige nu at sige farvel til dagen og alle oplevelserne. Det er svært at koble fra, svært at give slip på dagen, det er svært at finde roen og lægge sig til at sove, og det har hun derfor brug for, at I hjælper hende med. Den spirende farefornemmelse gør også, at hun drømmer mere og derfor kan vågne med gråd om natten. Og her skal I naturligvis prøve at hjælpe hende med beroligende ord, kærtegn osv. så hun oplever at verden stadig er et trygt sted at være.

Det er altså helt normalt, at der lige nu kan være lidt udfordringer med søvnen :) Det er en stor fordel, at hun har sovet så godt indtil nu og har nogle gode rutiner omkring sin søvn. Dem skal I så vidt muligt forsøge at holde fast i, for jeres datter bliver naturligt også mere og mere bevidst nu, og hvis hun i denne urolige periode lærer, at hun f.eks. kan sove i jeres seng, så vil det blive meget svært at få hende tilbage i egen seng igen....

Derfor er det rigtig godt, hvis hun fortsat bliver puttet i egen seng om aftenen og at I bibeholder hendes putterutiner her. Og hvis hun er helt ulykkelig om natten og er nødt til at komme ind til jer, så skal I naturligvis gøre dette, men prøv om I efter et par timer og når pladsen bliver lidt for trang, kan flytte hende tilbage i egen seng igen. Det at hun starter i egen seng om aftenen og vågner i egen seng om morgenen kan på sigt hjælpe hende til at komme videre i egen seng om natten. Hun skal naturligvis have den tryghed, som hun viser behov for, men vær opmærksom ...

Annonce

... på, at det hurtigt kan blive af vane, at hun vågner og søger jer, så tryghedsbehovet skifter over og bliver vane... :)

Det er rigtig fint, at I om aftenen putter hende og sidder hos hende, læser lidt i en bog eller taler lidt om dagen. Faktisk kan det nogle gange være en rigtig god idé at gennemgå dagen og alle dagens oplevelser, fordi I på den måde kan hjælpe hende med at få bearbejdet lidt af det hele, så hendes drømmeaktivitet måske bliver mindre om natten. At tale om dagen kan f.eks. være at sige "da du vågnede i morges fik du havregrød.. umm det smager godt", "så kom du i dagpleje og lejede med, det var sjovt".. "så faldt du og slog dig, av, det gjorde ondt", "men så fik du plaster på" - og så kikker I på plasteret og taler på den måde både om det som har været lidt svært og det som har været rart.

Hvis jeres datter kan falde i søvn i løbet af 15 minutter fordi I sidder der, beroliger og betrygger, så er det bestemt givet godt ud. Det er en god prioritering. Når det så er sagt, så lyder det som om, at hun er meget bevidst om, at i går og næsten ligger og holder sig vågen og kæmper mod søvnen for at holde øje med, hvornår I går - så det at I sidder der hjælper hende ikke så meget lige nu....

Derfor kan I også forsøge det, som jeg kalder for stryge-tøj-metoden. Det går ud på, at I stiller jer i nærheden og laver noget praktisk, som at stryge tøj eller lægge tøj sammen. Det er vigtigt, at I står i nærheden, så hun kan se jer. Det er vigtigt, at hun ikke behøver rejse sig eller forsøge at komme ud af sengen for at sikre sig, at I er der. Hun skal kunne se jer, derfra hvor hun ligger. Når I stiller jer og laver noget praktisk, så signalerer I, at I ikke sidder og venter på, at hun sover, og samtidig viser I hende, at hun trygt og roligt kan ligge i sin seng, fordi I er der og passer på hende stadig væk.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det kan altså være en måde at lære hende, at hun trygt og roligt kan sove i sin seng - som hun jo har gjort mange gange før - og at I stadig er der for hende. Men uden at I behøver sidde der i halve til hele timer og uden at hun skal være bange for at I går fra hende.

I kan udnytte dette metode til at gå kortvarigt f.eks. sige "jeg henter lige en skjorte mere" og så går I og kommer tilbage kort efter med en ny skjorte i hånden. På den måde har I et formål med at gå, som ikke handler om at hun skal sove og der er således ikke noget pres på hende. Samtidig lærer hun, at I kun er kortvarigt væk, så kommer I tilbage og hun kan derfor trygt blive i sin seng, I er der stadig og passer naturligt på hende :)

Jeg håber, at dette giver lidt forklaring på, hvad der sker hos jer lige nu og hvordan I kommer videre med de gode rutiner og vaner, som I allerede har fået skabt :)

Rigtig meget held og lykke - og rigtig godt nytår!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for dine lange svar, du er så dejlig fornuftig :) Jeg er glad for at læse, at du i det store og hele kan understøtte det, vi i forvejen har gjort.

Tak skal du have for dine svar

Venlig hilsen, mor til Sofia 8 måneder