Svar: Putning, vågner mange gange og meget morglad
3. januar 2020
Alder:
16 mdr.
Kære Emilie
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres dreng og alle dine tanker :)
Det lyder som om, at det går godt hos jer. Jeres dreng nyder tiden i dagpleje og har haft rigtig stor glæde af barsel både med mor og derefter far. Han lyder til at være rigtig fint tilknyttet jer begge, og han er meget glad for jer begge - når mor ikke er der, så er der ingen problemer i at far putter, trøster osv. Det er så fint.
Det er helt naturligt, at børn i perioder kan foretrække den ene forælder fremfor den anden, og lige nu lyder det som om, at det er mor, som jeres dreng foretrækker. Det er naturligvis helt okay, det er vigtigt, at du lytter til ham, viser ham, at du naturligt er der for ham og gerne vil ham - samtidig med at far naturligt også stadig skal kunne bruges.
Det vil være rigtig godt, hvis I kan holde fast i at putte jeres dreng i egen seng om aftenen og på eget værelse. Han er vant til dette og det vil være rigtig godt at bibeholde den rytme. Det er dog en god idé, hvis I begge siger godnat til ham, så han oplever, at han ikke kun siger godnat til mor og det kunne være en idé at indføre en godnathistorie, lidt snak om dagen eller lignende - som mor og far så skiftes til at give ham, og den som ikke læser og taler dagen igennem, kommer stadig ind og siger godnat.
Du skal bakke op om at far godt kan læse og f.eks. sige "far læser for dig, jeg kommer ind til dig bagefter".. og far skal anerkende, at jeres dreng gerne vil have sin mor og f.eks. sige "jeg læser for dig, mor kommer om lidt". Så han hører at I forstår, hvad det er han vil, men samtidig også holder fast i at I naturligt begge kan læse for ham, men I siger begge godnat til ham.
I skal være opmærksomme på hans puttetidspunkt. Han vil sandsynligvis have behov for 13-13.5 times søvn i døgnet og det betyder, at hvis han sover 2.5-3 timer i løbet af dagen, så vil hans nattesøvn skulle være ca. 10.5 time. Det er rigtig fint, at I forsøger at variere hans puttetidspunkt efter, hvornår han viser træthed om aftenen, men hvis han bruger en time på at falde i søvn, så kan det godt lyde som om, at han bliver puttet for tidligt. Hvis I f.eks. putter ham kl 19 og han starter dagen kl 06.30, så forventes han jo et eller andet sted at skulle sove 11.5 time om natten og altså faktisk en time mere end han måske kan - derfor kan det godt være, at han skal puttes den time senere.
En senere putning vil også give mulighed for at I kan nå badet og evt. afslutte med et godnatmåltid. Ud over at badet kan hjælpe ham til fysisk ro i kroppen og godnatgrød eller måske bare en banan kan give ro i maven, så er fordelen ved disse rutiner også, at de kan foretages af far. Det vil sige, at det kan være far som giver ham bad, frotterer ham godt med håndklædet, smører med creme, tilbyder godnatmåltid, børster tænder osv. og derefter putte ham i seng. Mor kommer så ind og læser godnathistorie og de dage, hvor mor ikke er hjemme, så gør far naturligt det hele.
At far gør alt det, som leder op til putning vil naturligt gøre det lettere for far også at tage over selve putningen på sigt. Samtidig giver det dig lidt fri om aftenen, som det lyder som om, at du måske også kan have lidt brug for... På sigt kan I naturligvis skiftes til at hjælpe ham med bad osv. men lige nu kan det være godt, at det er fars rutiner.
Det vil være rigtig godt, at du i hverdagen er opmærksom på, hvordan du reagerer, når jeres dreng søger dig og vil have mor til forskellige ting. Hvis du nogle gange skubber ham fra dig, virker irriteret "gå nu over til far", så kan han opleve dette som en afvisning og det kan gøre, at han får ekstra meget behov for at mærke dig og derfor vil klynge sig ekstra meget til dig. Derfor der det vigtigt, at du anerkender hans behov for at mærke dig, lige giver ham de ekstra knus, kram og kys, lader ham se og mærke, at du ser ham og er der for ham, samtidig med at du så naturligt kan opfordre ham til at lege videre lidt på afstand af dig.
Vær også opmærksom på, hvordan du reagerer, når han afviser far - har du tendens til at tage over med det samme, fordi det så går hurtigere, lettere, uden skrig og skrål - så kan det faktisk også signalerer, at du ikke oplever at far kan lige så godt som dig. Det kan også gøre afvisningen af far større...
Hvordan reagerer far, når jeres dreng afviser ham? Det spiller også ind. Jeres dreng vil naturligt begynde at undersøge verden mere og mere, og her også undersøge, hvad det han gør, gør ved andre. Og det kan være spændende at finde ud af, hvordan far reagerer, når han bliver afvist. Ikke fordi jeres dreng er ond eller udspekuleret, men blot fordi han er igang med at finde ud af, hvordan verden fungerer og hvordan andre reagere på ham og det han gør. Derfor er det vigtigt, at far ikke bliver ked af det og ikke lader sig skubbe væk - men måske nogle gange i stedet gør det modsatte - f.eks. siger "din lille bølle, vil du ikke have hjælp af mig.. her i huset kilder vil bøllespirer" og fanger ham og kilder ham. Så jeres dreng direkte fysisk mærker, at far ikke kan skubbes væk og afvises, men at far rigtig gerne vil ham.
Når jeres dreng vågner omkring kl 22-23, så vil det være godt, hvis du kan forsøge at få ham til at sove videre i egen seng, så I kommer væk fra vanen om at han skal ind til jer om natten. Ikke fordi jeg har noget imod at børn kommer ind i soveværelset og sover sammen med mor og far - hvis han har brug for den tryghed og nærhed, så skal han naturligvis have den - men han har altid sovet i egen seng og det lyder som om, at det er ved at udvikle sig til en vane.
Det er helt okay, at han i en periode med øreproblemer kan vågne op, være ked af det, har smertejag fra ørerne og derfor søger jer - måske har han brug for noget smertestillende, det kan du tale med lægen om. Det er helt okay, at I giver ham den ekstra tryghed netop i en sådan situation, men vær opmærksom på, om han begynder at vågne op på dette tidspunkt, fordi han lærer, at han skal ind til jer der, og at det således handler mere om vane end om tryghedsbehov....
Hvis han lige nu er ked af det og slet ikke kan hjælpes videre i søvnen i egen seng, så må du tage ham ind til dig/jer. Men når han sover godt og du efter et par timer synes, at pladsen bliver lidt for trang, så bær ham tilbage i egen seng igen. Det at han puttes i egen seng om aftenen og vågner i egen seng om morgenen kan på sigt være med til at gøre det lettere for dig at hjælpe ham videre i egen seng om natten. Han er stadig så lille, at han ikke vil være helt bevidst om, at han faktisk har været omkring jeres seng i løbet af natten og derfor kan denne metoden nogle gange være ret effektiv. Samtidigt giver dig dig en bedre nattesøvn, når han ikke ligger der hele natten igennem :)
Jeg håber, at du/I kan bruge dette lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig godt nytår!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske