Svar: Sover kun korte dagslure
30. december 2019
Alder:
4 mdr.
Kære Ditte
Tak for dit brev :)
Jeres datter er blevet 4 måneder nu, og det betyder, at hendes søvn begynder at ændre sig - og det er sandsynligvis dette du nu begynder at mærke.
Hendes søvn begynder nu at indeholder flere stadier, og mange børn har svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet. Det betyder, at i stedet for at sove videre, komme videre i søvnen, så vågner de op efter kun ca 30-40 minutters søvn. Også selvom hun har brug for at sove mere og du kan mærke, at hun faktisk er træt.
Samtidig er hun også langt mere opmærksom nu. Hun er meget mere bevidst om, hvad der foregår omkring jer, hvor I er. Hun opfatter rummet hun er i på en helt anden måde, hun kan se længere og hun skelner mere og mere tydeligt om hun er hjemme eller ude. Hun reagerer også på, hvem der holder hende - om det er mor, far, en fremmede...
Ofte oplever man i denne alder, at hun også let lader sig forstyrre, når hun spiser. Hun tager fat, spiser, slipper, smiler til dig, tager fat og spiser igen, slipper atter, pludrer med dig, begynder atter at spise og når så far kommer ind i stuen, så er det langt mere spændende at kikke efter ham og hun "glemmer" at spise. Det betyder, at hun på samme måde som at hun har tendens til at "slatsove" lidt hele dagen, også kan få tendens til at "slatspise" lidt dagen igennem - og måske derfor også begynder at søge bryst (eller flaske) hyppigere om aftenen og natten, fordi hun skal have indhentet sit behov.
Det vil være rigtig godt, hvis du nu begynder at hjælpe hende til en rytme, hvor hun sover 3 lure dagligt. En formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen eller først på aftenen. Enkelte børn har brug for 4 lure, fordi de sover korte lure dagen igennem og det er også okay. Det vil ofte også være sådan, at barnets 3. lur ligger så sent, at puttetidspunktet måske først er kl 22. Det hører med til alderen, at have en sen rytme og at hun ikke er parat til at sove f.eks. kl 20 - og det er helt okay. Det ændrer sig igen, når hun bliver ældre. Du bliver kun frustreret, hvis du forsøger at putte hende tidligere om aftenen, og hun ikke kan sove her.
Du skal naturligvis også se på, hvor meget hun sover samlet. Det gennemsnitlige søvnbehov i denne alder vil være ca. 15 timer. Det vil ofte være sådan fordelt, at hun sover 5 timer om dagen fordelt på 3 lure og så sover 10 timer om natten f.eks. fra kl 22 til 08. MEN, hvis jeres datter har en rytme, hvor hun f.eks. sover 12 timer om natten fra kl 20 til 08 ,så vil hun naturligt kun have 3 timers dagssøvn at gøre godt med og så vil hendes lure naturligt være korte og hun vil måske netop have brug for 4 kortere lure....
Når du vurderer, hvorvidt hendes korte dagslure er okay, så skal du derfor også se på, hvordan hun generelt virker til at trives. Hvis hun vågner glad, virker udhvilet og parat til at lege, tumle, pludrer, hygge sig.. så får hun den søvn, som hun har behov for. Virker hun derimod ked af det, pylret, mangler overskud og virker tydeligt træt, så vil det være rigtig godt, at du hjælper hende med at sove et lidt længere søvnstræk.
Her kan det netop hjælpe at arbejde lidt på en 3-lure-om-dagen-rytme og det vil være godt, at du giver hende mælk, som en fast del af hendes putteritual. Hvis hun spiser før hun falder i søvn, så vil hun lettere falde i søvn og hun vil også kunne sove et lidt længere søvnstræk før hun så vågner og melder sig igen.
Det er også vigtigt, at du forsøger at aktivere hende rigtig godt imellem hendes lure. Når hun sover kortvarigt, så vil du naturligt ofte kunne komme til at putte hende igen og igen hele dagen, fordi du gerne vil sikre hende søvn, men det kan være en god idé, at du ser hendes dag inddelt i vågne og aktive perioder, hvor du netop hjælper hende med at bruge sig selv både motorisk og mentalt, før hun så bliver ammet og puttet til lur. Hendes vågne perioder skal være aktive og længere og hun skal bruge sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt - før hun så er parat til at sove igen. Det kan f.eks. nogle gange være en god idé at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur.
Derudover kan du naturligt forsøge at trille hende en længere tur i barnevognen for at se om du på den måde kan holde hende sovende, ligesom du meget gerne må lægge dig med hende og amme hende i dobbeltsengen - og blive liggende sammen med hende, hvis det f.eks. kan gøre, at hun så kan tage en længere middagslur... det vil være helt okay med den alder hun har :) Du skriver, at hun got kan sove en længere lur, hvis hun får lov til at ligge på dit skød og sove - og du må netop gerne udnytte hendes behov for nærhed og kontakt til at lægge dig med hende midt på dagen og på den måde vænne hende til en længere lur der. På den måde påvirker du også hendes indre ur til at fornemme behov for længere søvn midt på dagen, og det kan derfor hjælpe jer på sigt. Samtidig giver du også dig selv mulighed for lidt ro og hvile :)
En skitseret dagsplan kan se således ud:
Tidlig morgen: Ammes og sover videre, tilbydes ofte brystet og dier igen, når dagen begynder.
Vågner, dagen begynder, er aktiv, hygger
Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur
Vågner, er aktiv, bruger sig selv motorisk og mentalt
Frokost: Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv. efter behov, får lidt babymassage.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag: Ammes, når hun vågner, hvis luren har været en længere lur...
Leger, er aktiv, bruger sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt, pludrer, triller, tumler...
Ammes og puttes til dagens 3. lur
Vågner, leger, hygger, pludrer, tumler omkring
Aften: Ammes hyppigt og fylder sig på den måde godt op til natten. Ammes også som en fast del af putteritualet - går måske sent i seng, det afhænger af, hvornår dagens lure ligger og hvor lange de er..
Sen aften eller først på natten: Ammes og sover videre
Midt nat: Ammes og sover videre
Der er i denne dagsplan indlagt ca 8 amninger, måske er det for meget, måske for lidt. Hvis du oplever, at hun søger brystet mere end hver 3. time, så skal du naturligvis også overveje, om hun måske begynder at sove kortvarigt, fordi hun har brug for at få sat din mælkeproduktion op. Det at hun dier hyppigt øger din mælkemængde og kan være et helt naturligt behov med den alder hun har.
Hvis hyppig amning ikke hjælper hende til længere og bedre søvn og hun virker interesseret i den mad, som du spiser, så kan det også være, at hun begynder at vise behov for lidt skemad...
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)
Rigtig god nytårs aften!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske