Svar: Lillebror er længe om at sove og powernapper
29. december 2019
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :) Det lyder som om, at du har fulgt med på sidelinjen og har haft glæde af at læse mine svar til andre - og nu selv har fået lyst til at skrive, dejligt - velkommen til :)
Min umiddelbare tanke, når jeg læser dit brev er, at I lyder til lige nu at være i en overgangsperiode.. De ting du ønsker dig - mere rytme, bedre søvn, lære at sove uden at skulle vugges, være i favn osv. er naturligt lettere at hjælpe jeres dreng til nu med den alder han har, end det har været tidligere, og det vil være helt relevant, at I arbejder bevidst på dette.
Jeres dreng er så gammel nu, at hans tendens til luft i maven naturligt er mindre og koliktiden er ovre. Han bruger sig selv mere og mere motorisk, hvilket også hjælper på hans mavefunktion, og det er vigtigt, at han stimuleres rigtig godt både motorisk og mentalt i løbet af dagen. Han er nu en aktiv lille baby, som har brug for mange stimuli, og det er vigtigt, at du begynder at se hans dag inddelt i vågne og aktive perioder og så perioder, hvor han skal sove.
Når man har en dreng, der som hos jer har grædt meget på grund af kolik, som generelt har haft svært ved at sove, og som har været meget brystsøgende - og brystet netop ofte har hjulpet til ro - så kommer man let ind i en rytme, hvor dagen mere eller mindre går ud på at give ham mælk og lulle ham i søvn. Det betyder, at han kan komme til både at "slatspise" og "slatsove" lidt hele dagen igennem, og denne rytme skal I nu forsøge at ændre.
Det er rigtig godt, at du oplever ham parat og interesseret i skemaden, og jeg vil anbefale dig, at du begynder med lidt skemad til frokost. Han skal kun have små smagsprøver, måske bare 3-5 skefulde til at begynde med... max ½ dl. Og sammen med dette skal han tilbydes vand af kop. Når dette måltid fungerer, så kan du begynde at tilbyde ham lidt grøntsagsmos til aften, så han tilbydes skemad to gange dagligt. Også her små mængder - max ½ dl og vand af kop, netop for at hans mave kan følge med.
Det er godt, at du er opmærksom på, at hans mave skal have tid, men det er samtidig vigtigt, at du ikke venter så længe med skemaden, at han mister interessen. Det er vigtigt at udnytte det tidspunkt, hvor han faktisk er parat. Samtidig vil det at begynde med lidt skemad være med til at give jer rytme i løbet af dagen, og på sigt vil det være rigtig godt, at rytmen skabes ved at tilbyde ham skemad, når han vågner og amning før hver lur. På den måde skabes plads i maven til begge dele, og han hjælpes naturligt til at sove med brystet.
Skemaden behøver ikke give maveproblemer, nogle gange tværtimod. Hos nogle børn oplever man, at barnet faktisk har glæde af at maven får lidt at arbejde med, og at det netop kan give ro i maven, at der kommer lidt mere struktur på indtaget. Især når balancen mellem skemad og amning findes. Som det er lige nu, så ammer du hver anden time hele dagen igennem og ofte hver time om aftenen, og det er naturligt med til at gøre, at hans vægt stiger, og han tager godt på - men det kan godt være en fordel at erstatte et par af disse amninger med lidt grød og mos og så naturligt stadig amme måske 7-8 gange i døgnet, så maven også får lidt ro ind i mellem...
En dagsrytme kunne f.eks. se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre
Vågner omkring kl 08 som nu og dagen begynder stille og roligt med ren ble osv. Hvis han virker brystsøgende, må du gerne amme ham lidt, når dagen begynder. Når han bliver 6 måneder, vil det være relevant at han i stedet tilbydes morgengrød her, men det er ikke endnu.
Formiddag 9.30: Ammes og puttes til formiddagslur som nu. Må gerne sove 1-2 timer her, hvis han kan og viser behov for dette.
Frokost 11.30-12: Tilbydes smagsprøver på lidt grød. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv. Badet stimulerer ham rigtig godt både motorisk og mentalt, så han er mere klar til at sove, når han efterfølgende skal sove. Og det er med til at forlænge hans vågenperioder lidt, så han måske også sover en lidt længere middagslur
Ammes og puttes til middagslur - måske kl 13.30-14 - afhængig af, hvornår han er stået op af sin middagslur.
Sen eftermiddag/tidlig aften 17-17.30: Ammes og puttes til dagens 3. lur, som ofte er dagens korteste lur.
Aften 18.30: Tilbydes lidt smagsprøver på grøntsagsmos og vand af kop. Dette måltid introduceres når han har fået grød til frokost i flere dage, og du oplever, at dette fungerer fint.
Ammes evt. hyppigt om aftenen, fordi han på den måde fylder sig ekstra op til natten og puttes til natten omkring kl. 21... tidspunktet kan variere lidt efter, hvornår han har sovet sin 3. lur og hvor lang den er.
Sen aften eller først på natten 24: Ammes og sover videre
Midt nat 03: Ammes x 1 - har naturligt stadig behov for denne, men i takt med at skemaden øges, antallet af måltider øges, så vil han i 6 måneders alderen gradvist kunne undvære amning midt nat.
Som du kan se, så er denne dagsplan lavet ud fra de tidspunkter, du har sendt mig - hvor du skriver, at han ofte starter dagen omkring kl 08, sover en lang formiddagslur og efterfølgende korte lure. Det vil være passende med 3 lure dagligt i alt med den alder han har. Hans puttetidspunkt ligger omkring kl 21, fordi du skriver, at han ofte først sover mellem 21-22.
Han tilbydes stadig brystet som en fast del af sit putteritual og ammes i følge min dagsplan ca. 7-8 gange, hvilket svarer til ca. hver 3 time. Derudover tilbydes han skemad to gange dagligt, - du starter med frokost og øger ham til aftenmos, når han kan spise ½ dl. og holder mængden på den ½ dl. to gange dagligt.
Jeres dreng har en forholdsvis sen rytme - han står sent op, og det betyder, at han naturligt vil sove sine lure sent i løbet af dagen og derfor også gå sent i seng. Det er derfor for tidligt at I putter ham allerede kl 19-20. Samtidig vil hans dagslure naturligt ikke kunne være særligt lange, hvis han sover en lang nattesøvn. Han har måske brug for 14.5-15 timers søvn i døgnet og hvis nattesøvnen skulle vare fra 19-20 til 07, og dermed vare 12-13 timer, så er der kun 2.5-3 timers dagssøvn at gøre godt med. Hvis han sover 2 timer om formiddagen, så vil det naturligt give meget korte lure resten af dagen... Derfor er det mere realistisk at hjælpe ham til en rytme, hvor han får sine 3 l ure dagligt og går lidt senere i seng jf. min dagsplan.
Samtidig skal I så hjælpe ham med at være vågen og aktiv dagen igennem og forsøge at komme væk fra tanken om at "når han kun har sovet 30 minutter, så skal han hurtigt sove igen". Det er til en vis grad rigtigt, men I skal prøve at komme væk fra igen og igen at lulle ham i søvn, så han kommer væk fra at powernappe/slatsove så meget. Og som sagt hjælpe ham til længere, vågne, aktive perioder og derefter så hjælpe ham til ro og bedre søvn - og han vil sandsynligvis have lettere ved så også at falde i søvn uden at I behøver hoppe på en yogabold og lignende, fordi han naturligt vil være mere parat til at sove og føle sig parat både motorisk og mentalt...
Det bedste I kan gøre lige nu er altså at hjælpe ham til mere rytme og struktur dagen igennem. Det vil naturligt påvirke hans indre ur og han fornemmelse for, hvornår han skal være aktiv og hvornår han skal sove :)
Det kan være en god idé at indføre barnevognen til enten formiddagsluren, hvor han normalt sover godt og falder let i søvn, eller til middagsluren, hvor du ved at trille ham en tur måske kan holde ham sovende lidt længere tid og vænne ham til dette. Til dagens 3. lur må du gerne lægge dig med ham og amme ham i dobbeltsengen for på den måde at hjælpe ham til at koble fra og finde ro.
Jeg vil anbefale, at I begynder med lidt grød af ris, majs, hirse, boghvede. Risgrød bør ikke gives dagligt. Du kan lave grøden selv på udmalket modermælk for at skåne hans mave lidt, eller du kan lave den på modermælkserstatning, eller købe færdige grødprodukter, som blot skal blandes med vand. Til hjemmelavet grød skal tilsættes en tsk. fedtstof. Grød af ris og majs har en cremet konsistens, grød af boghvede og hirseflager vil ofte have en mere "fnugget" konsistens. Giv ham samme type grød 3 dage i træk og prøv så en anden type.
Når det fungerer med grøden, og du vil tilbyde lidt grøntsagsmos, så kan du starte med mos af f.eks. kartofler, gulerod, blomkål, broccoli, squash.. Du kan tage udgangspunkt i de grøntsager, som I selv spiser om aftenen. Du kan også købe mos på glas, som er beregnet til børn på 4 måneder og lade ham smage lidt af dette. Også hjemmelavet mos skal tilsættes mm/MME og fedtstof.
Jeg vil anbefale dig meget to af mine bøger "Helens bog om børn og søvn", hvor du kan læse mere om søvn, søvnudfordringer i forskellige aldre osv. "Helens bog om børn og mad", hvor du guides igennem fra de første smagsprøver og til jeres dreng er godt igang med familiemaden 4-18 måneder. Der er opskrifter, dagsplaner osv. og du kan slå op, hvis der er fødevarer, som du er i tvivl om, hvornår han må få og hvordan det gives. Vær opmærksom på at få fat i 2018udgaven :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - og ønsker jer et rigtig godt nytår!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske