Svar: Putning af dreng på knap 3 år

6. december 2019

Kategori:
Alder:
2 år, 9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Jeanette

Tak for dit brev :)

Der er sandsynligvis flere ting, som spiller ind hos jer, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.

Jeres dreng har nu nået en alder, hvor han naturligt begynder at protestere lidt mod at skulle sove og naturligt gerne vil være en del af det der foregår om aftenen. Han synes ikke det er rart at være på værelset alene, når mor og far sidder og hygger i stuen, derfor søger han jer og higer efter, at I skal blive på værelset. De gange hvor det er lykkes for ham at komme ud af sengen og ind i stuen, har han måske også set, at I netop sidder og hygger jer uden ham, og det forstærker hans lyst til at være sammen med jer om aftenen og protestere mod søvnen :)

Selvom det går godt med lillesøster, og I har oplevet at han også havde svært ved at sove før hun kom til verden, så kan det stadig sagtens spille ind, at han nu skal dele jer med hende. Han er helt bevidst om, at når han er lagt i seng, så sidder I og hygger med lillesøster i stuen, at hun er en del af det der foregår, som han ikke må være en del af, og det forstærker naturligt igen hans lyst til at være sammen med jer og protestere mod søvnen.

Samtidig er netop aftenen og tiden på sengekanten det tidspunkt, hvor han kan være sikker på at have jer for sig selv. På alle andre tidspunkter af døgnet skal han dele jer med hende, men lige netop der, hvor han skal puttes, hvor I sætter jer og taler om dagen, læser en godnathistorie, synger en sang - der kan han føle sig hundrede procent prioriteret, og det har han brug for.

Derudover spiller det naturligt ind, at det efterhånden har stået på igennem et halvt år. Det betyder, at han sandsynligvis har en opfattelse af, at putning skal vare 1-2 timer. At putning for ham består i et ritual, hvor han bliver puttet, læser historier, synger to sange og så går I frem og tilbage, han kalder, kaster måske med sin bamse, I bliver siddende, han ligger og venter på om I går, protesterer igen, mærker at I bliver mere og mere irriterede osv. osv. Han lærer at det er sådan hans putteritual er...

For at få ham væk fra dette ritual og lært ham noget nyt, så er det faktisk vigtigt, at I ikke putter ham før han er parat. Det betyder, at hvis han normalt ikke sover før klokken f.eks. er 22, så skal han ikke puttes før klokken 22. Stadig med det ritual, som I gerne vil indføre - godnatlæsning og sang - men så sent, at I med sikkerhed ved, at han vil kunne falde i søvn inden for 10-15 minutter.

Det er vigtigt, at I stadig holder fast i hans stå op tidspunkt om morgenen og det er fint, at han starter dagen senest 6.30 uanset om det er hverdag eller weekend, og uanset hvor sent ...

Annonce

... han har sovet aftenen i forvejen. Det er på samme måde rigtig fint, at I holder fast i middagsluren. Det lyder fint, hvis den varer f.eks. ca 1.5-2 timers tid. Hvis I skønner, at det dækker hans behov, så skal han ikke pludselig begynde at sove 2.5-3 timer til middag, for det er ikke hans dagssøvn der skal forlænges, med derimod nattesøvnen om aftenen, der skal forlænges.

Imens I holder fast i dagsrytmen, så begynder I at putte ham tidligere og tidligere. I rykker hans puttetidspnkt med ca. 15 minutter af gangen. Det vil sige, at han puttes kl 22, så 21.45, 21.30, 21.15, 21.00, 20.45. 20.30, 20.00 ... hele tiden med samme ritual, så der stadig er genkendelighed og han er helt tryg ved det som sker, men hvor I gradvist flytter puttetidspunktet frem. I kan ikke flytte på tiden aften efter aften. Ofte vil det være sådan, at han skal have samme puttetidspunkt 2-3 aftener i træk, før I kan putte ham tidligere og så skal I holde fast i dette tidspunkt i nogle aftener. Det kan også være sådan, at I pludselig kan putte ham tidligere, fordi han tydeligt er træt og parat til at sove før, men aftenen efter er han så måske ikke klar til at blive puttet så tidligt, og så må I rykke tidspunktet lidt tilbage igen.

I skal regne med, at det tager 5-6 uger at ændre en sådan rytme, og det er under forundsætning af, at han ikke bliver syg, skal skifte institution eller lignende undervejs, som kan ødelægge alle gode rutiner og vaner. I skal derfor også have tålmodighed og være bevidste om, hvad det er I arbejder hen imod og hvordan, for det er en langvarig proces.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Mor er på barsel og samtidig så nærmer juleferien sig, og det kan godt være en god idé at I udnytter dette til at få ændret lidt rutiner. Det kan give lidt mere overskud til at ændre på tingene og i juledagene kan I forældre støtte hinanden I at få arbejdet rutinerne mere og mere ind. Det kræver naturligt, at I har nogle rolige juledage derhjemme og ikke har huset fuld af gæster eller over flere dage skal køre rundt i hele landet for at besøge venner og familie...

Når alt dette er sagt, så skal I naturligvis være opmærksomme på, om jeres dreng søger jer, higer efter jer, vil holde i hånd osv. fordi det er det, som han lige nu har behov for. Så måske vil han kunne falde i søvn, hvis I netop prioriterer at sidde hos ham de 15 minutter det varer, og han ikke skal være bange for at I går fra ham. Det lyder også lidt som om, at han ligger og kæmper mod søvnen, fordi han er vant til at I går, og derfor ligger og holder sig vågen, for at holde øje med dette... :)

Jeg håber, at det kan lykkes for jer - rigtig meget held og lykke!

Rigtig god jul til jer alle fire :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet