Svar: Flytte opvågningstidspunkt
6. december 2019
Alder:
5 mdr.
Kære Victoria
Tak for dit brev, det er rigtig godt du skriver :)
Børn kan have forskellige søvnproblemer f.eks. det som kaldes en søvnrytmeforstyrrelse. Det er f.eks. børn, som sover for meget om dagen og for lidt om natten, eller omvendt - sover for lidt om dagen og for lang en nattesøvn. Det kan også være børn, som vågner alt for tidligt om morgenen, eller ikke er til at drive i seng om aftenen...
De råd du har læst om at "ændre rytme" handler netop om børn med en søvnrytmeforstyrrelse, og det har jeres datter ikke. Hun har blot en sen søvnrytme, hvilket betyder, at hun sover længe, sover sent hele dagen igennem og går sent i seng. Måske vil hun på sigt vise sig at være det man kalder for en lille ugle (B-menneske) og det må hun gerne være...
Hun er dog for lille til, at du kan ændre ret meget på dette og princippet med at flytte hendes rytme med 15 minutter af gangen vil højst sandsynligt ikke fungere, når hun ikke er ældre end hun er. Hun er stadig så lille, at hendes søvn naturligt vil ændre sig. Hun vil begynde at have længere vågne og aktive perioder, hun vil begynde med flere måltider skemad, hvilket også vil påvirke hendes rytme og indre ur, hun vil begynde at trives med 2 lure og en powernap... så tiden arbejder på den måde lidt for jer. Og faktisk lyder det som om, at der måske er ved at ske lidt ændringer. I hvert fald fortæller du, at hun nu er begyndt at vågne mellem kl 8-9 af sig selv, hvor hun tidligere sov til kl 10.. så det er jo allerede en stor forskel.
Jeg vil derfor anbefale, at du tager udgangspunkt i en af disse dage, og at du stille og roligt forsøger netop at tage udgangspunkt i et stå op tidspunkt omkring kl 08, som du selv foreslår. Netop stå op tidspunktet vil sætte rytmen for resten af dagen. Det vil dog stadig være sådan, at hun vil gå forholdsvist sent i seng, men ikke helt så sent som nu...
De fleste børn vil omkring 6 måneders alderen have behov for ca 14.5 times søvn i døgnet, og det kan f.eks. være fordelt sådan, at hun sover 10-11 timer om natten og 3-4 timer i løbet af dagen fordelt på 3 lure. Det betyder, at I måske vil kunne arbejde på en rytme, hvor jeres datter f.eks. sover fra ca. 21 til 08 og så sover ca. 3.5 time om dagen. Sover hun mere om dagen, vil nattesøvnen naturligt være kortere og omvendt... Og måske er det passende for hende med 3 lure og gå i seng kl 22 lige nu, som I beskriver har været tilfældet hos jer. Det kan sagtens ændre sig igen :)
En dagsplan kunne f.eks. se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre
Vågner og dagen begynder omkring kl 08
Morgen 8-8.30: Tilbydes smagsprøver på lidt morgengrød evt. med lidt frugtmos som topping og vand af kop.
Formiddag 9.30-10: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Tilbydes lidt grød (anden type end om morgenen) eller lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur - måske omkring kl 13.30 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er
Eftermiddag 17-17.30: Tilbydes flaske og puttes til dagens 3. lur, som ofte er en kort powernap
Aften 18.30-19: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Aften 21: Flaske og puttes til natten
Nat 01: Drømmeflaske
Som udgangspunkt skal små børn ikke vækkes, men skal have lov til at sove, når de sover, og jeg anbefaler normalt ikke, at man skaber et fast stå op tidspunkt, før 6 måneders alderen. Jeres datter er dog knap 6 måneder nu, og jeg ved fra dit tidligere brev, at hun er en fysisk meget stor pige - og måske har hun derfor også brug for lidt rytme med lidt skemad osv. :) Derudover så tænker jeg, at du skal tage udgangspunkt i, at hun naturligt begynder at vise tegn på at kunne vågne tidligere nu, og når du omkring kl 08 begynder at rumstere lidt omkring hende for på den måde at vække hende, så skal du naturligvis gøre det nænsomt og omsorgsfuldt. Det kan godt forsvares at hjælpe hende med at vågne stille og roligt op kl 08, så døgnet hænger bedre sammen for jer alle, og da hun på dette tidspunkt har sovet en god lang nattesøvn :)
Jeg håber, at ovenstående dagsplan giver lidt idé til, hvordan I kan skabe en rytme til en lille pige, som har en sen søvnfase - men så det stadig kan fungere for jer alle tre :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske