Svar: Putning i barnevogn

5. december 2019

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og alle dine tanker :)

Det er helt normalt, at børn i 3 måneders alderen ikke kan falde i søvn ved blot at ligge og kikke. Han har naturligt brug for tryghed, brug for at føle sig holdt, brug for at mærke dig, blive lullet ind i søvnen.. og amning indgår som en naturlig del af hans putteritual. Så det er ikke fordi, at du gør noget forkert, eller at han ikke kan det han skal... det du fortæller lyder helt alderssvarende :)

Han oplever verden med alle sine sanser og følger mere og mere med i, hvad der sker omkring jer. Han suger til sig af indtryk, og han kan se længere nu. Han bliver også mere og mere bevidst, og skelner mere og mere mellem om han er i din favn, lægges fra dig, om han bliver holdt af dig eller en anden, om han er hjemme eller ude, om I er alene, har gæster osv. osv. Og alt hvad han oplever skal han kunne slippe, når han skal overgive sig til søvnen, og det er rigtig svært for ham at koble fra og finde roen. Derfor har han brug for din hjælp, når han skal sove :)

Det kan nogle gange hjælpe at putte ham i soveposen først - og så amme ham bagefter. Så han er puttet, føler sig svøbt og holdt af sin slee-bee, finder ro med brystet og først derefter flyttes ned i barnevognen.

Det kan også nogle gange hjælpe at du triller ham en længere tur, så barnevognen ikke står på altanen, men så den bliver konstant bevæget og hvor han derfor lulles i søvn netop via bevægelse.. derfor kan du overveje, om du måske kan udnytte puttetidspunktet til at få handlet lidt eller lignende, så I triller af sted, når det er sovetid, for på den måde at vænne ham til at sove i sin barnevogn - både falde i søvn i den og også sove en længere lur i den.

Nogle gange kan det også være bedre, at du helt dropper barnevognen til middagsluren og i stedet lægger dig med ham i dobbeltsengen. Det vil også give dig mulighed for selv at få lidt ro og hvile midt på dagen. Du kan derfor lægge dig med ham og amme ham liggende i din seng - og lade ham falde i søvn ved siden af dig. Det er en god løsning, fordi det faktisk hjælpe ham til at koble fra, ...

Annonce

... lukke af for en masse indtryk - I kan trække gardinerne for, soveværelset kan være lidt køligt og mørkt, og så kan han bedre koble fra og finde ro - og så bliver han ammet i søvn. Samtidig lærer du ham at falde i søvn liggende og uden at skulle være i bevægelse for at sove. I forvejen bliver han jo vugget i sin slyngevugge om formiddagen og hvis du også begynder at trille ture med barnevognen, så får han pludselig meget bevægelse for at sove, så at du i stedet lægger dig med ham, kunne godt være givtigt også på sigt...

Nogle har også glæde af det man kan kalde "op-ned-metoden", som går ud på, at du putter ham, men tager ham op, når han er ked af det, vugger ham stille i dine arme, og når der atter er ro på, så putter du ham ned i vognen igen, står ved ham, luller ham til ro, og bliver han atter ked af det, så tager du ham atter op og putter ham så tilbage, når der atter er ro på.. det lyder faktisk lidt som om, at det er dette du allerede gør, og det kan også være okay, hvis han på den måde lærer, at han fint kan ligge i sin barnevogn, det er ikke nødvendigt at være i din favn hele tiden, det er også okay at ligge lidt for sig selv med dig ved siden af, og dine beroligende hænder....

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hvis han virker irriteret over, at du hele tiden tager ham op, så kan det dog være bedre, at du lader ham blive i vognen og så står ved ham og luller ham til ro med hænder, nærhed, triller ham eller lignende. Modsat, hvis han bliver ked af at ligge i sin vogn, så kan det være bedre, at du tager ham op og lader ham falde helt til ro i dine arme - og så ikke putter ham fra dig, før han næsten sover. Han skal ikke puttes vågen, men der hvor han er døsig og tydeligt har svært ved at holde sine øjne åbne, har svært ved at fokusere. Start med at amme ham og læg ham så stille og roligt fra dig, når han slipper brystet og er fyldt godt op med mælk. Du kan se, at han næsten sover, men dog ikke sover helt. Han er dog træt og kan lulles til ro med netop dine hænder og kærtegn...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)

Rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI

Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.

Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.

- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder