Svar: Putning i barnevogn
5. december 2019
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og alle dine tanker :)
Det er helt normalt, at børn i 3 måneders alderen ikke kan falde i søvn ved blot at ligge og kikke. Han har naturligt brug for tryghed, brug for at føle sig holdt, brug for at mærke dig, blive lullet ind i søvnen.. og amning indgår som en naturlig del af hans putteritual. Så det er ikke fordi, at du gør noget forkert, eller at han ikke kan det han skal... det du fortæller lyder helt alderssvarende :)
Han oplever verden med alle sine sanser og følger mere og mere med i, hvad der sker omkring jer. Han suger til sig af indtryk, og han kan se længere nu. Han bliver også mere og mere bevidst, og skelner mere og mere mellem om han er i din favn, lægges fra dig, om han bliver holdt af dig eller en anden, om han er hjemme eller ude, om I er alene, har gæster osv. osv. Og alt hvad han oplever skal han kunne slippe, når han skal overgive sig til søvnen, og det er rigtig svært for ham at koble fra og finde roen. Derfor har han brug for din hjælp, når han skal sove :)
Det kan nogle gange hjælpe at putte ham i soveposen først - og så amme ham bagefter. Så han er puttet, føler sig svøbt og holdt af sin slee-bee, finder ro med brystet og først derefter flyttes ned i barnevognen.
Det kan også nogle gange hjælpe at du triller ham en længere tur, så barnevognen ikke står på altanen, men så den bliver konstant bevæget og hvor han derfor lulles i søvn netop via bevægelse.. derfor kan du overveje, om du måske kan udnytte puttetidspunktet til at få handlet lidt eller lignende, så I triller af sted, når det er sovetid, for på den måde at vænne ham til at sove i sin barnevogn - både falde i søvn i den og også sove en længere lur i den.
Nogle gange kan det også være bedre, at du helt dropper barnevognen til middagsluren og i stedet lægger dig med ham i dobbeltsengen. Det vil også give dig mulighed for selv at få lidt ro og hvile midt på dagen. Du kan derfor lægge dig med ham og amme ham liggende i din seng - og lade ham falde i søvn ved siden af dig. Det er en god løsning, fordi det faktisk hjælpe ham til at koble fra, lukke af for en masse indtryk - I kan trække gardinerne for, soveværelset kan være lidt køligt og mørkt, og så kan han bedre koble fra og finde ro - og så bliver han ammet i søvn. Samtidig lærer du ham at falde i søvn liggende og uden at skulle være i bevægelse for at sove. I forvejen bliver han jo vugget i sin slyngevugge om formiddagen og hvis du også begynder at trille ture med barnevognen, så får han pludselig meget bevægelse for at sove, så at du i stedet lægger dig med ham, kunne godt være givtigt også på sigt...
Nogle har også glæde af det man kan kalde "op-ned-metoden", som går ud på, at du putter ham, men tager ham op, når han er ked af det, vugger ham stille i dine arme, og når der atter er ro på, så putter du ham ned i vognen igen, står ved ham, luller ham til ro, og bliver han atter ked af det, så tager du ham atter op og putter ham så tilbage, når der atter er ro på.. det lyder faktisk lidt som om, at det er dette du allerede gør, og det kan også være okay, hvis han på den måde lærer, at han fint kan ligge i sin barnevogn, det er ikke nødvendigt at være i din favn hele tiden, det er også okay at ligge lidt for sig selv med dig ved siden af, og dine beroligende hænder....
Hvis han virker irriteret over, at du hele tiden tager ham op, så kan det dog være bedre, at du lader ham blive i vognen og så står ved ham og luller ham til ro med hænder, nærhed, triller ham eller lignende. Modsat, hvis han bliver ked af at ligge i sin vogn, så kan det være bedre, at du tager ham op og lader ham falde helt til ro i dine arme - og så ikke putter ham fra dig, før han næsten sover. Han skal ikke puttes vågen, men der hvor han er døsig og tydeligt har svært ved at holde sine øjne åbne, har svært ved at fokusere. Start med at amme ham og læg ham så stille og roligt fra dig, når han slipper brystet og er fyldt godt op med mælk. Du kan se, at han næsten sover, men dog ikke sover helt. Han er dog træt og kan lulles til ro med netop dine hænder og kærtegn...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske