Svar: Indsovningsvanskeligheder hos 2-årig

5. december 2019

Kategori:
Alder:
2 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære lidt trætte mor

Tak for dit brev og velkommen til - og stort tillykke med, at I nu er blevet en lille familie på fire. Det lyder rigtig dejligt og som om, at storebror klarer det super godt, selvom det naturligt er en stor omvæltning for ham :)

Der er sandsynligvis flere ting, som spiller ind hos jer, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.

Der er ingen tvivl om, at jeres dreng gennemgår en stor udvikling, og at han naturligt viser mere selvstændighed og egen vilje - og derfor af denne grund også forsøge at finde ud af, hvad der sker, når han igen og igen stiger ud af sin seng. Derfor er det rigtig godt, at I her holder fast i følge ham tilbage, når han gentagende gange rejser sig. Det er også rigtig godt, at I holder fast i at han fortsat puttes i egen seng og at I ikke begynder at putte ham sammen med dig og lillesøster. Det er vigtigt, at han forbinder sin seng med stedet, hvor han sover og ikke får en vane med at I nu pludselig skal sove sammen.

Det er i princippet rigtig fint, at i sidder hos ham om aftenen, for at give han lidt ekstra nærhed, tryghed og ro netop ved at være der. Det at han pludselig skal dele mor og far med en lillesøster gør, at han netop om aftenen kan have ekstra brug for at føle sig prioriteret og det føler han, når I sidder hos ham. MEN, når det er sagt, så er det meget uhensigtmæssigt, at han ser jeres tilstedeværelse som mulighed for leg og underholdning og at han derfor også trækker tiden, før han egentlig lægger sig til at sove, og ingen af jer har glæde af, at putningen varer 2 timer.

Det handler ikke kun om, at han naturligt har brug for mere søvn, at i har brug for at få noget frirum om aftenen til at få klaret nogle praktiske ting eller måske blot være sammen som forældre - det handler også om, at det så er dette han lærer nu. Altså at han får nogle putterutiner som han tror går ud på, at han igen og igen skal hoppe rundt, I sidder der, fortæller ham, at han skal lægge sig ned, han kaster måske med sin bamse, I henter den og putter ham igen, og sidder der... og det hele skal vare et par timer. Det er helst ikke den erfaring, som han skal have med sig og netop fordi han nu er 2 år, så er han naturligt også mere og mere bevidst, og vil derfor naturligt søge dette for ham meget hyggelige ritual mere og mere...

Det er vigtigt at anerkende, at han naturligt har svært ved at forstå, hvorfor han skal sove om aftenen og ikke kan deltage i det som foregår, når han er puttet i seng. De gange hvor han er steget ud af sin seng og kommet ind i stuen, har han jo også set, at i sidder og hygger, at lillesøster er med sammen med jer, bliver ammet osv. og han vil naturligt være en del af alt det hyggelige der foregår. Det er derfor vigtigt, at give ham en følelse af ,at det er ligeså hyggeligt at komme i seng, og derfor godt at I bibeholder godnatlæsning osv. Men det vil være rigtig godt, hvis I derefter kan bruge det jeg kalder for strygetøjmetoden.

Strygetøjmetoden går ud på at I stiller jer og laver noget praktisk i nærheden. Altså gennemfører et dejligt og trygt ritual med godnathistorie osv. og når det så er tid til at gå, så går I ikke fra ham, men stiller jer i nærheden og laver noget praktisk - som f.eks. at stryge tøj eller lægge tøj sammen. Det er vigtigt, at han kan se jer. Det er vigtigt, at I står på værelset eller lige ved døren, og at han ikke behøver rejse sig for at sikre sig, at i er der. Han skal kunne blive i sin seng og derfra blive betrygget i, at I er der - men samtidig også få lidt fornemmelse for, at når ha skal sove, så sker der noget kedeligt - og det er virkelig kedeligt at kikke på at I stryger eller lægger tøj sammen...:)

Det er vigtigt, at I kommunikerer sammen. I må meget gerne have kontakt, og I må meget gerne berolige ham med ord, men I sidder ikke direkte hos ham, I er der på afstand. Imens du (eller far) står og stryger, så kan han kalde "mooaar?!" "faaar?!" og du kan svare "ja jeg her lige her, jeg står og stryger", eller f.eks. sige "Læg dig ned skat, nat nat, mor passer på dig" eller lignende. Det at du beder ham om selv at lægge sig kan have en positiv effekt, fordi sandsynligheden for at han bliver liggende er større, hvis han selv gør det, end hvis du går hen og lægger ham ned. Hvis du gør det, så kan ...

Annonce

... det nogle gange næsten virke som en fjeder, ligeså snart du vender ryggen til ham, så står han op igen...

Når du stryger tøj eller lægger tøj sammen, så signalerer du, at der ikke sker noget spændende. Der foregår ikke noget hyggeligt, der er ikke noget, som han går glip af, der sker ikke noget spændende nu. Mor og far har noget kedeligt at lave, der er ikke noget sjov for dig. Han får på den måde også en fornemmelse for, at I ikke bare sidder og venter på, at han skal sove.

Stille og roligt kan I udnytte metoden til at gå frem og tilbage - I kan hente en ren skjorte, som skal stryges eller gå frem og tilbage med noget rent tøj, som skal lægges på plads - I har på den måde et formål med at gå frem og tilbage, og det er noget helt andet end at vente på at barnet sover. I stedet for at sige "Nu skal du lægge dig til at sove", så kan I sige "jeg henter lige noget af dit tøj, så kommer jeg igen". i Det sender nogle andre signaler og gør ham mere rolig ved at være i sin seng. Han behøver ikke rejse sig og tjekke, hvad du/I laver i stuen og han lærer, at når du går, så er du kun kortvarigt væk - du henter en bluse, som du har sagt og kommer tilbage og laver igen noget kedeligt...

Det kan være en metode der er god at bruge, når jeres dreng skal lære at sove og kunne falde trygt i søvn vel vidende om, at mor og far er der - men uden at I behøver sidde og vente på at han sover :)

Derudover så lyder det som om, at I måske skal kikke lidt på dagsrytmen. Det gennemsnitlige søvnbehov for et barn på 2 år er 13 timer i døgnet. Og det betyder, at hvis deres dreng f.eks. sover 2 timer til middag, så vil hans nattesøvn være ca 11 timer. Da han ofte står op omkring kl 07, betyder det altså, at han ikke skal puttes før kl. ca 20. Har han sovet længere middagslur, vil hans puttetidspunkt være senere, har middagsluren været kortere, vil puttetidspunktet ligge lidt tidligere...

Dagssøvnen vil normalt passe sig ind efter hvor lang nattesøvnen er og det er noget vigtigt ved netop dagssøvnen, som nattesøvnen ikke kan give ham. Det er blandt andet derfor, at man helst ikke skal vækker børn fra deres middagslur... men der er naturligt grænser for, hvor lang en middagslur han bør tage, hvis I også skal have resten af døgnet til at hænge sammen. Lige nu tænker jeg dog, at det vil være rigtig godt, hvis I kan forsøge at have et nogenlunde fast stå op tidspunkt, så han kommer op senest kl 07 uanset hvad dag i ugen det er. Fordi netop stå op tidspunktet sætter rytmen for resten af dagen. Han må gerne sove 2 timer til middag og hvis han en enkelt dag sover 2.5 time, så er det også helt okay - så puttes han lidt senere om aftenen. Og prøv så om I kan ramme 19.30-20 om aftenen som puttetidspunkt for ham, for at han kan finde roen og føler sig naturligt træt og parat til at sove, når I forsøger at putte ham. Altså senere end han puttes lige nu.

Det kan også være en god idé med et bad efterfulgt af et godnatmåltid før han puttes. Det vil også hjælpe ham til at koble fra og bedre finde roen, så han netop bedre kan overgive sig til søvnen.

Det vil sige, at en aftenrutine f.eks. kunne se således ud:

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Aften 18: Aftensmad, familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Vand eller letmælk af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme efter behov...

Tilbydes et godnatmåltid. Det kan være en portion havregryn, havregrød, banan som nu eller rester fra aftensmaden f.eks. en gnavefrikadelle sammen med et stykke rugbrød. Vand eller letmælk af kop.

Får børstet tænder.

Puttes til natten 19.45-20 med godnathistorie, puttebamse, snak om dagen eller lignende og derefter går i igang med noget praktisk, men er i nærheden...

At han skal dele mor og far med lillesøster spiller naturlig også ind, og derfor er det netop vigtigt, at I prioriterer lidt tid sammen med ham alene om aftenen.. Det er vigtigt at give ham tid til at vænne sig til sin nye rolle som storebror og finde balancen mellem at være der for ham og også holde fast i nogle rutiner, som kan fungere for jer alle på sigt.

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker til, hvordan det stadig kan hænge sammen for jer alle fire, og skabe lidt gode rutiner fremadrettet :)

Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

1000 tak for din brevkasse ... og tak for alle dine gode, hjertelige og ærlige svar.

Thilde, mor til Louie på 5 mdr.