Svar: 4 mdr. sover generelt dårligt

25. november 2019

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Line

Tak for dit brev og velkommen til - dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen, og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig :) Jeg vil forsøge at svare og komme omkring dine spørgsmål i nogenlunde den rækkefølge de stilles...

Den natlige uro, som I oplever i øjeblikket kan skyldes flere ting. Hans klynken, som udvikler sig til decideret gråd kan skyldes smerter. Og selvom han umiddelbart ikke virker til at have ondt om dagen og ørelægen har kikket hans ører igennem for nylig, så kan han godt have ondt i f.eks. ørerne - hvis han har været forkølet, kan det være dette som spiller ind. Det kan være en god idé, at I lejrer ham eleveret med hovedet, så han ikke ligger helt fladt. Det kan I gøre ved at komme en pude, et sammenrullet håndklæde eller lignende ind under madrassen i hovedenden, så hele madrassen løftes lidt op.

Det kan også skyldes motorisk udvikling. Han begynder naturligt nu at bevæge sig mere omkring, begynder at trille, drejer om sin egen akse, sparker fra med benene, slår ud med armene osv. Han ligger ikke længere stille og der, hvor du har lagt ham, men flytter mere og mere på sig. Og det gør han også om natten. Han har naturligt brug for at kunne skifte stilling om natten, brug for at kunne flytte på sig og trille mere omkring...

Når det så er sagt, så er der dog også en del børn, som i denne alder stadig også har brug for hjælp til at finde fysisk ro, fordi de får vækket sig selv af deres bevægelser, og I skal derfor overveje, hvad han har behov for. Det kan være en god idé at holde hans hænder på hans brystkasse, så I med jeres hænder, hjælper ham til at holde sig selv og dermed finde ro. Det kan også nogle gange være en idé at putte ham i en sovepose, en voksipose eller lignende, som hjælper ham med at holde fysisk sammen på sig selv. Hvis han er vant til at sove i en sådan i sin barnevogn, så kan den også bruges i tremmesengen, men I skal naturligvis være opmærksomme på, at hans påklædning skal tilpasse i forhold til, at han sover indendøre...

Han vil også have en mental uro og ekstra meget drømmeaktivitet. Han oplever mere nu, kan se længere, skelner mere og mere tydeligt mellem om han er hjemme eller ude, i favn hos mor, far eller en fremmede - og alt hvad han oplever giver ham ekstra mange stimuli. Det gør det for det første svært at koble fra og finde ro, når han skal sove. og det gør også, at han om natten sover meget uroligt. Han vil drømme ekstra meget og kan i søvne have mange forskellige lyde - han kan klynke, knirke, græde og også pludre lidt, og det er ikke alle lyde, som du nødvendigvis skal reagere på. Nogle gange er det okay at lade ham ligge eller blot lægge en arm på ham, så han kan mærke dig - uden at du begynder at tage ham op, vugge ham, gå rundt med ham eller lignende.

Hans opvågninger kan også skyldes, at han har behov for mere mælk/mad og netop viser dette ved at melde sig hyppigere om natten. Det er hyppigheden af amning som øger din mælkeproduktion og samtidig producerer du mere af det mælkestimulerende hormon om natten. Derfor er det naturligt, at han vågner og søger brystet ekstra om natten. MEN, som du også har læst, at jeg har skrevet til andre, så kan børn i denne alder også have tendens til at "slatspise" lidt og af den grund søge brystet ekstra om natten, og det er derfor rigtig godt, at du er opmærksom på, at han skal spise godt og effektivt hos dig om dagen.

Når han vågner med 1-1.5 times varighed om natten, så er det vigtigt, at du overvejer, hvad årsagen kan være - fordi det naturligt hjælper jer tættere på en løsning...

Er der mulighed for at I kan koble tremmesengen til jeres seng? Fjerne tremmerne fra den ene side og sætte sengene sammen, naturligvis sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Det kan gøre det muligt for dig at putte ham i hans egen seng, og samtidig netop ligge ved siden af ham og med en hånd berolige ham og lade ham mærke dig, uden at ...

Annonce

... du behøver stå op med ham om natten....

Hvis jeres dreng er putteklar allerede kl 19-20, og du er sikker på, at han er parat til at sove på dette tidspunkt, så må du gerne hjælpe ham med at sove videre, når han her viser tendens til at ville vågne op efter 30-40 minutter. Du kan også forsøge at amme ham, skifte ham, så han vågner lidt op til dåd igen og derefter amme ham igen - på den måde kan man nogle gange undgå opvågningen efter de 30 minutter og samtidig sikre ham ekstra mælk af én omgang - hvor du lige nu måske ellers skal amme og amme igen når han vågner efter 30-40 minutter...

Hvis du derimod ud fra hans døgnrytme tænker, at det er en ekstra lur, som han tager mellem kl 19-20 og han egentlig først er parat til at gå til ro for natten, når klokken f.eks. er 22, så er det rigtig godt at tage ham tilbage i stuen og gøre aftenerne til lidt familie hyggetid. Det er helt normalt, at han med den alder han har nu kan have en rytme, hvor han går sent i seng. Det ændrer sig i takt med at han bliver ældre.

Med hensyn til at lade far tage over, så kan dette være svært, fordi jeres dreng stadig har en alder, hvor bryste/mælk naturligt skal indgå som en fast del af hans putteritual, og han er naturligt også nu langt mere bevidst. Det kan være lidt problematisk, at opdele det at få mælk og putning, og derfor give lidt problemer, hvis du starter med at amme og derefter overgiver ham til far... Hvis det er meget vigtigt for jer, at far kan tage over og dele putning på lige fod med jer, eller hvis I allerede nu har planlagt, at far på eet tidspunkt skal overtage barslen, så kan det være en god idé at overveje flaske. Hvis I har planer om at far skal mere på banen, så er flasken vigtig - og jeres dreng skal ikke blive for gammel, før I så introducerer flasken, for ellers risikerer I, at han ikke vil tage flasken og derfor afviser den, og så bliver det først svært... :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Der er også nogle fordele ved flaske - at I f.eks. ved præcist hvor meget han indtager og at modermælkserstatning nogle gange kan mætte lidt mere end modermælk... så i nogle familier fungerer det rigtig godt, at far giver flaske om aftenen eller sen aften...

Med hensyn til skemad, så er det for tidligt at begynde nu. Han skal være mindst 4 mdr gammel (17 uger) og så er det ikke kun et spørgsmål om alder, men også et spørgsmål om, at han skal være både fysiologisk og mentalt parat. Hans mave- og tarmsystem skal f.eks. være parat til at nedbryde fastere føde, han skal kunne holde hovedet selv, åbne munden bevidst efter skeen (når du f.eks. giver ham d-dråber).. han skal også vise interesse for skemaden og mad, som du f.eks. kommer i munden. Du skal have en fornemmelse af, at din mælk ikke længere mætter ham tilstrækkeligt osv. Det er vigtigt, at du ikke begynder for tidligt, men det er modsat også vigtigt, at du ikke begynder for sent og derfor passerer det tidspunkt, hvor han er parat... og det rette tidspunkt ligger ofte mellem 4-6 måneder :)

Og til sidst - det lyder fint med med at svøbe ham, bruge white noise og forsøge at "mørklægge", når han skal sove. I skal dog passe på med at hænge for meget op over barnevognen, da stofbleer og lignende ikke kun holder dagslyset ude, men også kan lukke af for den friske luft, så det kan blive meget varmt og meget iltfattigt i en barnevogn. Det er derfor en god idé hvis I kan undgå at have en overdækket barnevogn under hele hans søvn...

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre, og jeg vil også anbefale dig især to af mine bøger "Helens bog om Børn & Søvn" og "Helens bog om Børn & Mad" :) I min bog om søvn, kan du læse mere om søvnen i 3-4 måneders alderen og de udfordringer, der ofte ligger der. I min bog om børn og mad, guides du igennem fra de første smagsprøver og til jeres dreng er godt igang med familiemaden. Den går fra 4-18 måneder :) Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave, der står 3. udgave, 1. oplag 2018 i kolofonen.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit svar på min sidste henvendelse. Jeg blev i meget bedre humør efter at have læst det. Min mand og jeg har talt en masse sammen, og der er faldet ro over hverdagen igen. Tusinde tak!

Ermelin - mor til pige på 3 måneder