Svar: Urolig søvn 10 uger

20. november 2019

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte mor

Tak for dit brev og velkommen til :) Dejligt at høre, at du har haft glæde af nogle af de svar, som jeg har givet andre, og nu selv har fået lyst til at skrive :)

Når jeg læser din beskrivelse af din datter, så tænker jeg, at der er flere gode grunde til, at hun er begyndt at sove mere uroligt om natten, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)

Hun er stærkere nu, begynder at bruge sig selv mere aktivt, og hun har sandsynligvis også en aktiv moro-refleks (fald refleks) som gør at hun spjætter, når hun går fra et søvnstadie til et andet, og derfor let får vækket sig selv. Det kan her godt være en idé at svøbe hende eller putte hende i en sovepose. Det kan være en voksipose eller lignende - de fås i mange forskellige kvaliteter til forskellige priser. Måske har du allerede en sovepose, som du bruger om dagen... :) Det at blive puttet i en sovepose, kan nogle gange gøre, at hun finder bedre fysisk ro. Hvis du vælger denne løsning, skal du sikre dig, at hun ikke har det for varmt og at hendes påklædning passer til at soveposen bruges indendøre...

Det kan også være, at hun bliver irriteret over at blive svøbt, fordi hun naturligt nu begynder at bevæge sig mere omkring og kan have brug for at skifte stilling under søvn. Så kan det nogle gange hjælpe, at du samler hendes hænder på hendes brystkasse, og med din hånd holder hendes hænder samlet der - det vil også være en måde at hjælpe hende til bedre fysisk ro. Du skriver, at en hånd på maven ikke rigtig hjælper, men du kan forsøge at samle hendes hænder i stedet, og se om det kan gøre en forskel hos jer.

Det kan være en fordel at koble hendes seng til din seng, så hun puttes i egen seng, men så du kan ligge ved siden af hende, holde hænderne på hende og lade hende mærke dig - uden at du behøver stå op om natten, men i princippet blot kan blive liggende og sove videre, selvom du har en beroligende hånd på hende...

Du har helt ret i, at hendes dagsrytme og søvnen om natten naturligt påvirker nætterne og nattensforløb. Det er rigtig godt, at hun er begyndt at sove længere dagslure, og hun må gerne sove 6 timer samlet i løbet af dagen. Det kan være rigtig godt, hvis du kan begynde at hjælpe hende til en rytme med 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og så en kortere lur sidst på dagen/først på aftenen. Det gennemsnitlige søvnbehov er 15 timer i døgnet, ofte fordelt sådan, at barnet sover 5 timer om dagen og 10 timer om natten, men det er som sagt helt okay, hvis jeres datter sover 6 timer om dagen - så vil nattesøvnen kun være 9 timer, men det er stadig en god lang nattesøvn :) Selvom hun ikke er helt 3 måneder endnu, så kan det godt være, at en sådan rytme vil hjælpe hende...

Jo længere nattesøvnen er, jo lettere vil hun naturligt ofte sove hen mod morgenstunden og jo mere urolig vil hendes nattesøvn ofte blive. Derfor kan en del af hendes nattero også skyldes, at hun måske forventes at sove noget længere, end hun egentlig kan om natten... Det vil ofte også være sådan, at børn i 3-4 måneders alderen sover dagens 3. lur så sent, at de går sent til ro for natten. Det er således ikke unormalt, hvis hun først er putteklar omkring kl 22. Det betyder at de 9 timer i givet fald vil ligge fra 22-07 og det vil være helt normalt for alderen. Det ændrer ...

Annonce

... sig igen, når hun bliver ældre, men lige nu kan det være, at hun vil trives rigtig godt med en sådan rytme...

Din datter har også en alder nu, hvor hun naturligt begynder at kunne se længere, følger mere og mere med i, hvad der sker omkring jer. Hun skelner mere og mere mellem om hun er hjemme eller ude, i favn hos mor eller en fremmed og hun har en naturligt lyst til at følge med i verden.. Det oplever du f.eks. ved at hun om dagen begynder at die ved brystet, slipper og pludrer med dig, tager fat og dier igen, slipper og smiler til dig, dier igen og så kommer far ind i stuen og det er betydeligt sjovere at kikke efter ham og pludre med ham... Derfor er der en risiko for, at hun begynder at "slatspise" lidt om dagen og dermed ikke spiser helt nok - og det kan så gøre, at hun er mere urolig om natten, begynder at blive mere brystsøgende om natten, fordi hun har brug for mere mælk.

Hun er fysisk også ved at være så stor, at hendes behov for mælk måske skal sættes op, og det viser hun også ved at vågne og melde sig ved brystet om natten. Jo hyppigere hun dier, jo mere mælk producerer du og samtidig producerer du mere af det mælkestimulerende hormon om natten, så natamningen er vigtig her.

Det er også helt naturligt, at hun har flere lyde om natten - at hun pludrer, klynker, knirker, smågræder osv. og det er ikke alle lyde, som du behøver reagere på. Ofte foregår det i søvne, og det er rigtig fint, hvis hun ikke er ked af det, men blot selv finder videre i søvnen igen. Du behøver således ikke være over hende, hver gang hun siger noget, og det er rigtig godt, hvis du kan undgå at komme sut i munden på hende, hver gang hun giver lyd - så risikerer du at give hende en vane med at sutten skal være i munden for at sove... og hun skal tabe sutten om natten, den ryger naturligt ud af munden, når hun sover dybt :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Men det er naturligt et problem, hvis I forstyrrer hinanden rigtig meget om natten, og du ikke kan sove på grund af de lyde hun laver.. Jeg synes, at hun er for lille til at komme på eget værelse, selvom det sandsynligvis kan hjælpe jer alle tre. Af hensyn til forebyggelsen af vuggedød, så anbefales det, at I sover i samme rum, og det er først omkring 6 månedersalderen, hvor hun kan vende sig og selv skifte stilling om natten, at det vil være anbefalet, at hun kommer på eget værelse...

Hvis du synes, det er meget forstyrrende, så kan du prøve at sove med ørepropper, for at se om lydende bliver svagere... Du kan også - som du selv er inde på - vælge at sove i et andet værelse, men det vil naturligt betyde, at du så skal gå frem og tilbage, når hun skal ammes midt nat... Du skal derfor gøre op med dig selv, hvad der vil fungere bedst - at I sover hver for sig, og du derfor skal op om natten, eller om det vil fungere bedre at sove i samme rum, fordi du trods alt så kan blive liggende i din seng. Måske hjælper det dig at vide, at hendes lyde ikke er "forkerte", og du behøver ikke "bekymre dig", det hører med til hendes udvikling, og det er helt naturligt, at hun siger lyde om natten...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre og vil også anbefale dig min bog "Helens bog om Børn & Søvn"... i den kan du læse meget mere om 3-4 måneders alderen, og de søvnudfordringer man ofte oplever der :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for dit svar. Det var lige hvad jeg havde brug for!

Tak fra Emmas (18 måneder) mor