Svar: Skimmelsvamp eller alger, hvor barnet sover udendørs
17. november 2019
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Skimmelsvamp ses ofte som sorte pletter (det kan dog også være grønne, brune eller hvide skjolder), og alger ses som grønne aflejringer, og som udgangspunkt tænker jeg, at din dreng ikke bør sove, hvor du tydeligt kan se disse ting og et sted, hvor du oplever, at der er lille luftcirkulation...
Lugter der muggent? I givet fald vil det være voldsomt, og bør sandsynligvis fjernes - også selvom det er udenfor. Jeg kan dog ikke se, hvor voldsomt det er, og er du i tvivl, så kan du evt. spørge din sundhedsplejerske, om hun vil prøve at vurdere det sted, hvor din dreng normalt sover...
Det er helt naturligt, at efterår og vintermånederne bringer fugtigt vejr med sig, og det giver grobund for både skimmelsvamp og alger på f.eks. udendørs træværk. Alt efter, hvor alger og evt. skimmel sidder, kan man vurdere, om det vil være relevant at fjerne - nogle gange anbefales det, at du fjerner alger og skimmel på plankeværk og lignende, ligesom du bør overfladebehandle dit træværk udenfor, så du på den måde hæmmer svamp og alger. Hvis jeres dreng står og sover et sted, hvor alger og skimmel er meget tydeligt, så vil jeg umiddelbart anbefale dig, at du går i haven og renser dette af. Det vil også øge levetiden af jeres træværk.
Så vidt jeg ved, så udgør alger ikke på samme måde sundhedsrisiko, som skimmelsvamp, men jeg ved desværre ikke nok om dette. Kan du se tydelige alger, kan du vælge at vaske dette med et algemiddel, vand og en børste - og derefter f.eks. grunde med olie, og til sidst male... Du kan ikke bare male det over, da både alger og skimmel vil gro videre under malingen, så det skal renses af først...
Du nævner, at der er "belægninger på overdækket" og også at der er mur, hvor barnevognen står. Er der alger og/eller skimmel på et tag og murværk, så må du tale med en fagperson om, hvorvidt det vil være relevant at rense dette af, og hvordan man så i givet fald gør dette bedst...
Sundhedsstyrelsen har bla. udarbejdet nogle retningslinjer omkring skimmelsvamp indendøre og i daginstitutioner, og der er ikke tvivl om, at det skal tages alvorligt. Vækst af skimmelsvamp kan give irritation af luftvejene, hovedpine, hoste, udslæt og hos børn med astma og høfeber vil det være særligt generende... Jeg har desværre ikke kunne finde nogen retningslinjer omkring alger/skimmel ved udendørs sovemiljøer - det vil jeg forsøge at undersøge nærmere, og indtil da håber jeg, at du kan bruge mine tanker videre:)
Rigtig meget held og lykke :)
----------------------------------
Tilføjelse december 2019:
Rådgivningen på skimmel.dk oplyser at:
Der findes meget få retningslinjer om skimmelsvamp og ofte er de ikke særligt konkrete.
Det vigtigste råd er nok, at man ikke skal stille barnevognen under steder hvor der vokser skimmelsvamp på byggematerialer. Dette kunne eksempelvis være under et carport tag med skimmel eller under et tagudhæng.
Hvis man vil fjerne skimmelsvamp fra et område hvor man vil have barnevognen stående, så skal man være opmærksom på hvilke kemikalier man bruger til dette. Man skal helst ikke efterlade kemikalierester der kan drysse ned på barnevognen. Det vil ofte være tilstrækkeligt at bruge vand og sæbe, og en børste.
Du kan finde en vejledning her: https://www.skimmel.dk/for-beboere/sadan-fjerner-du-skimmels vamp/
Man skal nok forvente at skimmelsvampen kommer igen med tiden, medmindre man kan gøre noget for at ændre fugtforholdene.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske