Svar: Skimmelsvamp eller alger, hvor barnet sover udendørs

17. november 2019

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Skimmelsvamp ses ofte som sorte pletter (det kan dog også være grønne, brune eller hvide skjolder), og alger ses som grønne aflejringer, og som udgangspunkt tænker jeg, at din dreng ikke bør sove, hvor du tydeligt kan se disse ting og et sted, hvor du oplever, at der er lille luftcirkulation...

Lugter der muggent? I givet fald vil det være voldsomt, og bør sandsynligvis fjernes - også selvom det er udenfor. Jeg kan dog ikke se, hvor voldsomt det er, og er du i tvivl, så kan du evt. spørge din sundhedsplejerske, om hun vil prøve at vurdere det sted, hvor din dreng normalt sover...

Det er helt naturligt, at efterår og vintermånederne bringer fugtigt vejr med sig, og det giver grobund for både skimmelsvamp og alger på f.eks. udendørs træværk. Alt efter, hvor alger og evt. skimmel sidder, kan man vurdere, om det vil være relevant at fjerne - nogle gange anbefales det, at du fjerner alger og skimmel på plankeværk og lignende, ligesom du bør overfladebehandle dit træværk udenfor, så du på den måde hæmmer svamp og alger. Hvis jeres dreng står og sover et sted, hvor alger og skimmel er meget tydeligt, så vil jeg umiddelbart anbefale dig, at du går i haven og renser dette af. Det vil også øge levetiden af jeres træværk.

Så vidt jeg ved, så udgør alger ikke på samme måde sundhedsrisiko, som skimmelsvamp, men jeg ved desværre ikke nok om dette. Kan du se tydelige alger, kan du vælge at vaske dette med et algemiddel, vand og en børste - og derefter f.eks. grunde med olie, og til sidst male... Du kan ikke bare male det over, da både alger og skimmel vil gro videre under malingen, så det skal renses af først...

Du nævner, at der er "belægninger på overdækket" og også ...

Annonce

... at der er mur, hvor barnevognen står. Er der alger og/eller skimmel på et tag og murværk, så må du tale med en fagperson om, hvorvidt det vil være relevant at rense dette af, og hvordan man så i givet fald gør dette bedst...

Sundhedsstyrelsen har bla. udarbejdet nogle retningslinjer omkring skimmelsvamp indendøre og i daginstitutioner, og der er ikke tvivl om, at det skal tages alvorligt. Vækst af skimmelsvamp kan give irritation af luftvejene, hovedpine, hoste, udslæt og hos børn med astma og høfeber vil det være særligt generende... Jeg har desværre ikke kunne finde nogen retningslinjer omkring alger/skimmel ved udendørs sovemiljøer - det vil jeg forsøge at undersøge nærmere, og indtil da håber jeg, at du kan bruge mine tanker videre:)

Rigtig meget held og lykke :)
----------------------------------

Tilføjelse december 2019:

Rådgivningen på skimmel.dk oplyser at:

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Der findes meget få retningslinjer om skimmelsvamp og ofte er de ikke særligt konkrete.

Det vigtigste råd er nok, at man ikke skal stille barnevognen under steder hvor der vokser skimmelsvamp på byggematerialer. Dette kunne eksempelvis være under et carport tag med skimmel eller under et tagudhæng.

Hvis man vil fjerne skimmelsvamp fra et område hvor man vil have barnevognen stående, så skal man være opmærksom på hvilke kemikalier man bruger til dette. Man skal helst ikke efterlade kemikalierester der kan drysse ned på barnevognen. Det vil ofte være tilstrækkeligt at bruge vand og sæbe, og en børste.

Du kan finde en vejledning her: https://www.skimmel.dk/for-beboere/sadan-fjerner-du-skimmels vamp/

Man skal nok forvente at skimmelsvampen kommer igen med tiden, medmindre man kan gøre noget for at ændre fugtforholdene.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Øjenbetændelse

Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.

Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.

Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...

Læs mere i Babylex

Navlestrengsblod - stamceller

Navlestrengsblod - det vil sige, det blod, som er tilbage navlestrengen og moderkagen efter fødslen - indeholder stamceller. Disse celler har hjulpet dit barn med at udvikle organer, blod, væv og immunsystem gennem hele graviditeten.

I dag forskes der meget intenst i brugen af stamceller, og håbet er at kunne gøre noget ved en række sygdomme, som i dag er uhelbredelige, fordi manglende eller ødelagte celler visse steder i kroppen ikke bliver dannet igen. Der findes mange...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder