Svar: Vågner tidligt og vil hurtigt i seng igen
17. november 2019
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres dreng med den alder han har, og det kan sagtens være både drømmeaktivitet og motorisk uro, som gør at han vågner tidlig morgen og har svært ved at sove videre...
Det kan også være, at han stadig er inde i vanen med at få flaske tidlig morgen, og derfor vågner op. Derfor er det fint, at I forsøger med et par slurke vand, men som udgangspunkt vil det være rigtig godt, at han ikke længere tilbydes flaske tidlig morgen. De 3 flasker, som han i 8-9 måneders alderen har brug for kan meget fint ligge før middagslur, aften og sen aften.
For at sikre, at han ikke vågner, fordi han er sulten, kan det dog være en god idé at indføre en godnatgrød om aftenen. Og derudover tænker jeg, at han måske har brug for hjælp til at få rykket sin rytme lidt, så han ikke puttes allerde kl 18.30-19, men måske kl 19.30-19.45 i stedet for. Hele dagens rytme påvirker naturligt nattens forløb.
Det lyder som om, at han er rigtig træt og parat til at sove, når I putter ham kl 18.30-19, og I kan ikke bare fra den ene dag til den anden holde ham vågen en time og putte ham en time senere - det vil kun gøre ham overtræt og give andre problemer. Det kan derimod være en idé at se lidt på hele dagens rytme, og måske kan I putte ham lidt senere til formiddagsluren og lidt senere til middagsluren og på den måde få flyttet lidt på hans rytme.
En dagsplan kunne f.eks. se således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos og vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med små brødhapsere med forskelligt smørbart pålæg, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur - måske kl 13-13.30...
Eftermiddag 15.30-16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Aften 17.30-18: Udgangspunktet mere og mere familiemaden, der skal stadig være mos og derudover også lidt mad i stykker. Det er både små hapsere og mad i hånden, som han selv kan sidde og gumle på. Vand af kop.
Får et kortvarigt bad og smøres ind med creme (vigtigt i forhold til hans børneeksem)
Tilbydes en godnatgrød ca. 19.15-19.30, før børstet tænder (hvis han har fået tænder)
Flaske og puttes til natten ca 19.30-19.45...
Sen aften 23-24: Drømmeflaske
Som sagt så spiller hele dagens rytme ind på nattens forløb, og jeg håber at min dagsplan kan give lidt idé om, hvordan en dag kan skrues sammen, så jeres dreng stadig får den mængde søvn, som han har behov for - og også kan sove igennem om natten...
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske