Svar: Vågner tidligt og vil hurtigt i seng igen

17. november 2019

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres dreng med den alder han har, og det kan sagtens være både drømmeaktivitet og motorisk uro, som gør at han vågner tidlig morgen og har svært ved at sove videre...

Det kan også være, at han stadig er inde i vanen med at få flaske tidlig morgen, og derfor vågner op. Derfor er det fint, at I forsøger med et par slurke vand, men som udgangspunkt vil det være rigtig godt, at han ikke længere tilbydes flaske tidlig morgen. De 3 flasker, som han i 8-9 måneders alderen har brug for kan meget fint ligge før middagslur, aften og sen aften.

For at sikre, at han ikke vågner, fordi han er sulten, kan det dog være en god idé at indføre en godnatgrød om aftenen. Og derudover tænker jeg, at han måske har brug for hjælp til at få rykket sin rytme lidt, så han ikke puttes allerde kl 18.30-19, men måske kl 19.30-19.45 i stedet for. Hele dagens rytme påvirker naturligt nattens forløb.

Det lyder som om, at han er rigtig træt og parat til at sove, når I putter ham kl 18.30-19, og I kan ikke bare fra den ene dag til den anden holde ham vågen en time og putte ham en time senere - det vil kun gøre ham overtræt og give andre problemer. Det kan derimod være en idé at se lidt på hele dagens rytme, og måske kan I putte ham lidt senere til ...

Annonce

... formiddagsluren og lidt senere til middagsluren og på den måde få flyttet lidt på hans rytme.

En dagsplan kunne f.eks. se således ud:

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos og vand af kop.

Puttes til formiddagslur

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med små brødhapsere med forskelligt smørbart pålæg, vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur - måske kl 13-13.30...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Eftermiddag 15.30-16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.

Aften 17.30-18: Udgangspunktet mere og mere familiemaden, der skal stadig være mos og derudover også lidt mad i stykker. Det er både små hapsere og mad i hånden, som han selv kan sidde og gumle på. Vand af kop.

Får et kortvarigt bad og smøres ind med creme (vigtigt i forhold til hans børneeksem)

Tilbydes en godnatgrød ca. 19.15-19.30, før børstet tænder (hvis han har fået tænder)

Flaske og puttes til natten ca 19.30-19.45...

Sen aften 23-24: Drømmeflaske

Som sagt så spiller hele dagens rytme ind på nattens forløb, og jeg håber at min dagsplan kan give lidt idé om, hvordan en dag kan skrues sammen, så jeres dreng stadig får den mængde søvn, som han har behov for - og også kan sove igennem om natten...

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.