Svar: Sover dårligt om natten - snart 10 mdr.
14. november 2019
Alder:
9 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse :)
Der kan være lidt forskellige ting, som spiller ind hos jer, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
For det første, så brager jeres dreng lige nu igennem separationsfasen, og det giver den uro, som du mærker. Han er rigtig godt igang motorisk, fra at have siddet på dit skød, har han siddet ved dine fødder, siddet på et tæppe et par meter væk og stille og roligt er han nu begyndt at bevæge sig mere og mere rundt, - måske er han begyndt at kravle, måske begyndt at rejse sig ved møblerne...
Mentalt øver han sig også i at adskille sig fra dig, han skal stille og roligt lære, at du ikke forsvinder, selvom han ikke kan se dig... Det betyder, at han i denne alder kan græde voldsomt, når du f.eks. går på toilettet eller ud i køkkenet - og lader ham være alene i stuen, ligesom han vil kunne blive rigtigt ked af det, hvis du putter ham og går fra ham om aftenen.
Børn kan ikke separere sig, adskille sig, uden at føle sig knyttet til. Og derfor vil børn i denne alder, hvor de øver sig i at være mere og mere på afstand af mor og far ofte virke mere klyngende. Derfor vil han lige nu helst være på arm, han søger dig, har brug for at mærke dig helt tæt på, har brug for at du tager ham op, holder ham osv. så han direkte fornemmer, at du stadig er der for ham... det er naturligt at børn i denne alder både kan have svært ved at overgive sig til søvnen og også ofte har svært ved at sove, når de endelig sover...
At han er startet i dagpleje, gør naturligt ikke denne periode lettere for jer - for han er jo adskilt fra dig om dagen og er stadig så lille, at han ikke forstår, hvor du går hen. Han kan heller ikke forholde sig til tid, så han ved ikke, om du kommer tilbage efter 3 minutter, 3 timer, eller 3 dage - han mærker bare, at du går, at du forsvinder. Det er rigtig godt, at det går så fint i dagplejen og at han er faldet rigtig godt til og lyder til at trives der - men det betyder, at han om natten naturligt kan have behov for at mærke dig ekstra og netop derfor vågner, har brug for at komme op i din favn, mærke dig helt tæt på. Og at dette behov som sagt forstærkes netop nu...
Det vil være rigtig godt, at I holder fast i jeres rutiner med at putte ham i egen seng, så I holder fast i alt det trygge, nære og genkendelige, som han altid har haft. Og når han vågner om natten, så skal du forsøge, om du kan få ham til at sove videre i egen seng ved at hjælpe ham med stillingsskift, beroligende hænder osv. - altså der, hvor han ligger. Hvis dette ikke er muligt, så må du tage ham op, berolige og betrygge, og derefter så forsøge at putte ham tilbage i egen seng igen. Nogle gange kan det være nødvendigt at bruge det som kaldes "op-ned-metoden", hvor du tager ham op flere gange, får ro på og igen og igen så putter ham ned i sengen, står ved ham, holder hænderne på ham og luller ham tilbage i søvnen.
Du skal også være opmærksom på hans indtag af mad og drikke dagen igennem - men det lyder som om, at der er styr på dette, og det er super godt med et bad om aftenen, efterfulgt af en godnatgrød. Det er ligesom det skal være, så hold endelig fast i dette ritual. Han må stadig meget gerne få en drømmeflaske, så han både får flaske kl ca 19.30, når han puttes og så en flaske igen kl 23-24... det kan nogle gange også være med til at gøre, at han ikke vågner midt nat, at han netop har fået en drømmeflaske sen aften...
Og så er det også vigtigt lige at nævne, at du skal være opmærksom på om han nogle gange powernapper om eftermiddagen, altså om han falder i søvn på vej hjem fra dagplejen.. Det er vigtigt, at han får to lure dagligt - en formiddagslur og en middagslur, og at han ikke kun sover en lur til middag og så tager en powernap om eftermiddagen. Hvis han gør dette, så kan det godt være forklaringen på, hvorfor han vågner og ligger og pludrer om natten, altså får en vågenperiode midt nat. Det ses normalt ikke hos børn under 1 år, men det kan ikke udelukkes, at det kan være forklaringen hos jer...
Hvis han vågner, ligger og pludrer, så behøver du ikke gå ind til ham, så er det fint at lade ham være og se om han ikke selv kan finde videre i søvnen.. men har han brug for dig, så skal du naturligvis være der :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat - og hold endelig fast i de gode rutiner, som I allerede har fået skabt :) Det er en urolig periode lige nu - en periode - så det ændrer sig igen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske