Svar: Sover dårligt om natten - snart 10 mdr.

14. november 2019

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse :)

Der kan være lidt forskellige ting, som spiller ind hos jer, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.

For det første, så brager jeres dreng lige nu igennem separationsfasen, og det giver den uro, som du mærker. Han er rigtig godt igang motorisk, fra at have siddet på dit skød, har han siddet ved dine fødder, siddet på et tæppe et par meter væk og stille og roligt er han nu begyndt at bevæge sig mere og mere rundt, - måske er han begyndt at kravle, måske begyndt at rejse sig ved møblerne...

Mentalt øver han sig også i at adskille sig fra dig, han skal stille og roligt lære, at du ikke forsvinder, selvom han ikke kan se dig... Det betyder, at han i denne alder kan græde voldsomt, når du f.eks. går på toilettet eller ud i køkkenet - og lader ham være alene i stuen, ligesom han vil kunne blive rigtigt ked af det, hvis du putter ham og går fra ham om aftenen.

Børn kan ikke separere sig, adskille sig, uden at føle sig knyttet til. Og derfor vil børn i denne alder, hvor de øver sig i at være mere og mere på afstand af mor og far ofte virke mere klyngende. Derfor vil han lige nu helst være på arm, han søger dig, har brug for at mærke dig helt tæt på, har brug for at du tager ham op, holder ham osv. så han direkte fornemmer, at du stadig er der for ham... det er naturligt at børn i denne alder både kan have svært ved at overgive sig til søvnen og også ofte har svært ved at sove, når de endelig sover...

At han er startet i dagpleje, gør naturligt ikke denne periode lettere for jer - for han er jo adskilt fra dig om dagen og er stadig så lille, at han ikke forstår, hvor du går hen. Han kan heller ikke forholde sig til tid, så han ved ikke, om du kommer tilbage efter 3 minutter, 3 timer, eller 3 dage - han mærker bare, at du går, at du forsvinder. Det er rigtig godt, at det går så fint i dagplejen og at han er faldet rigtig godt til og lyder til at trives der - men det betyder, at han om natten naturligt kan have behov for at mærke dig ekstra og netop derfor vågner, har brug for at komme op i din favn, mærke dig helt tæt på. Og at dette behov som sagt forstærkes netop nu...

Det vil være rigtig godt, at I holder fast i jeres rutiner ...

Annonce

... med at putte ham i egen seng, så I holder fast i alt det trygge, nære og genkendelige, som han altid har haft. Og når han vågner om natten, så skal du forsøge, om du kan få ham til at sove videre i egen seng ved at hjælpe ham med stillingsskift, beroligende hænder osv. - altså der, hvor han ligger. Hvis dette ikke er muligt, så må du tage ham op, berolige og betrygge, og derefter så forsøge at putte ham tilbage i egen seng igen. Nogle gange kan det være nødvendigt at bruge det som kaldes "op-ned-metoden", hvor du tager ham op flere gange, får ro på og igen og igen så putter ham ned i sengen, står ved ham, holder hænderne på ham og luller ham tilbage i søvnen.

Du skal også være opmærksom på hans indtag af mad og drikke dagen igennem - men det lyder som om, at der er styr på dette, og det er super godt med et bad om aftenen, efterfulgt af en godnatgrød. Det er ligesom det skal være, så hold endelig fast i dette ritual. Han må stadig meget gerne få en drømmeflaske, så han både får flaske kl ca 19.30, når han puttes og så en flaske igen kl 23-24... det kan nogle gange også være med til at gøre, at han ikke vågner midt nat, at han netop har fået en drømmeflaske sen aften...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og så er det også vigtigt lige at nævne, at du skal være opmærksom på om han nogle gange powernapper om eftermiddagen, altså om han falder i søvn på vej hjem fra dagplejen.. Det er vigtigt, at han får to lure dagligt - en formiddagslur og en middagslur, og at han ikke kun sover en lur til middag og så tager en powernap om eftermiddagen. Hvis han gør dette, så kan det godt være forklaringen på, hvorfor han vågner og ligger og pludrer om natten, altså får en vågenperiode midt nat. Det ses normalt ikke hos børn under 1 år, men det kan ikke udelukkes, at det kan være forklaringen hos jer...

Hvis han vågner, ligger og pludrer, så behøver du ikke gå ind til ham, så er det fint at lade ham være og se om han ikke selv kan finde videre i søvnen.. men har han brug for dig, så skal du naturligvis være der :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat - og hold endelig fast i de gode rutiner, som I allerede har fået skabt :) Det er en urolig periode lige nu - en periode - så det ændrer sig igen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Fladt baghoved

Da små børns kranieknogler er bløde og ikke helt sammenvoksede, kan de tage facon efter, hvordan barnet lejres. Det kan give barnet en flad eller skæv hovedfacon, - dette kaldes lejringsbetinget skævhed af kraniet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn altid lejres på ryggen, når de skal sove, fordi dette mindsker risikoen for vuggedød. Du skal være opmærksom på, at barnet ikke ligger med hovedet til den samme side, hver gang det sover, da dette kan medføre, at barnet får en skæv...

Læs mere i Babylex

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet