Svar: Voldsomme flip om natten

12. november 2019

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte mor

Tak for dit brev :) Velkommen til! Dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen og har haft glæde af de svar, som jeg har givet andre forældre :)

Jeg tænker, at det er vigtigt at finde ud af, hvorfor jeres datter vågner - eller i hvert fald finde ud af, om noget kan forklare hendes opvågning om natten:

I skal naturligvis sikre jer, at hun ikke har ondt. Det kan være smerter fra ørerne, tandfrembrud, urinvejsinfektion eller lignende, som gør at hun vågner og skriger om natten... hun vil naturligt ikke kunne sætte ord på, hvis hun har ondt, og nogle gange skal forklaringen findes der.

Natteskræk kan være en forklaring. En del af hendes reaktion minder om dette, måde hun vågner på, skriger på, ikke vil trøstes og tages hånd om.. men hun lyder jo vågen og I lyder til at være meget opmærksomme på, at hun faktisk er vågen og ikke svarer på jeres spørgsmål i søvne.. så det lyder, som I selv skriver, ikke til at være dette. Det kan dog ikke udelukkes, at hun vågner af voldsomme drømme og direkte fra den dybe søvn, så der trods alt er en vis sammenhæng her.

Rytmen om dagen spiller ind på nattens forløb. I fortæller, at I er meget opmærksomme på hendes rytme, og at hun ofte sover 1-2.5 time til middag. I fortæller dog også, at hun normalt bliver vækket, hvis hun sover mere end 2 timer... Nogle børn tager en lille powernap på vej hjem fra institutionen. Det kan være på cyklen eller i autostolen at øjnene lige lukkes lidt.. og det kan faktisk give 1-1.5 times opvågning midt om natten. Det kan nogle gange skyldes, at hun f.eks. vækkes af sin middagslur, så hvis hun i stedet for lov til at sove, til hun vågner af sig selv, så vil hun springe powernappen eftermiddag over, og vil så ikke længere vågne midt nat... Det er ikke sikkert, at det er tilfældet hos jer, men det er en overvejelse værd :)

Vane kan være forklaringen - altså at hun simpelthen har lært at vågne om natten ...

Annonce

... og at I kommer sidder hos hende, forsøger at berolige og betrygge, måske tilbyder noget at drikke, spise osv. så det bliver en form for søvnerfaring hun har med sig og derfor søger igen og igen... når det så er sagt, så er hendes opvågning så voldsom, at jeg ikke umiddelbart tænker, at det er vane hos jer.

Behov for en åben seng... Dette har I også selv overvejet og nogle børn græder og skriger som protest over at blive "holdt bag tremmer". Men I fortæller, at hun normalt er rigtig glad for at sove i sin seng og den er tryg for hende, så heller ikke dette, burde være forklaringen hos jer...

... hmm, så hvad så...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Som jeg læser jeres brev, så falder hun ofte til ro ved, at I er i rummet. I skal sidde der, men helst ikke sige noget og helst heller ikke røre ved hende, tage hende op, forsøge at trøste eller lignende. I skal blot være der... Mit forslag vil derfor være, at I en periode lægger en madras ind på gulvet på hendes værelse og at I så lægger jer der. På den måde kan I give hende den nærhed hun søger, men selv lægge jer og sove videre. I skal som nu ikke forsøge at tage hende op, men blot lade hende selv finde videre i søvnen - netop ved at I er på værelset. Men det er for hårdt for jer, hvis I skal sidde i en stol i en time til halvanden.. så en madras på gulvet kan være vejen frem, og I kan sove videre.

Forhåbentlig finder hun så efterhånden så meget ro, at hun stille og roligt vil kunne komme videre i søvnen på egen hånd om natten og uden at I behøver være på værelset imens...

Bibehold endelig jeres putteritual med bad, historie, snak om dagen og godnatsang, puttebamse osv. Det lyder rigtig fint - også at hun sover inden for ca 15 minutter :) Lad hende endelig sove i egen seng og blive på eget værelse, da det umiddelbart lyder til at fungere og også være det, som hun selv giver udtryk for at have behov for.

Håber I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie