Svar: Forandringer i en tumult periode

12. november 2019

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Lisbeth

Tak for dit brev og dine søde ord. Dejligt at høre, at du er glad for hjemmesiden og stoler på de råd jeg giver - og dejligt, at du selv har fået lyst til at skrive :)

Det lyder rigtigt spændende, alt det du fortæller - en måned i USA for at besøge familie og venner - og så tilbage til DK, hvor far overtager barselsperioden i 6 uger, og du begynder på arbejde.. Det lyder som en rigtig god oplevelse for jer alle tre, - det vil naturligvis blive meget på jeres drengs principper, I vil være nødt til at tage en del hensyn til ham, men det kan sagtens lade sig gøre :)

Med hensyn til jetlag, så vil I jo alle sammen lide af dette - både den ene og den anden vej - og det har den fordel, at I naturligt vil kunne gå f.eks. tidligere i seng, ligesom I alle tre vil vågne tidligt om morgenen. På den måde følges I lidt ad, og det kan gøre det hele lidt lettere :) Da I netop vil vågne meget tidligt om morgenen, når I flyver til USA, så vil det være en god idé at stå op, når I vågner - og så vil det være en god idé, hvis I kan tilbyde jeres dreng en ekstra lur i løbet af dagen. Hvor han lige nu sandsynligvis sover to lure dagligt, så kan han i en overgangsperiode godt have behov for 3 lure. Den 3. lur gør det nemlig muligt at rykke hans puttetidspunkt om aftenen, så han ikke bibeholder en rytme, hvor han går til ro for natten allerede, når klokken er 17, men faktisk kan holde sig vågen og stadig have en normal puttetid omkring kl 19.30-20, som han har nu...

For jer voksne vil det være bedre at I forsøger at holde jer vågne og ikke går i seng før det bliver mørkt, men I vil sandsynligvis ikke kunne holde jeres dreng vågen mod hans ville, så vil han blive overtræt, og kan blive rigtigt ked af det - så derfor kan det være en god idé med en 3. lur for ham... viser det sig, at han holder sig vågen uden problemer, så er der ikke nogen grund til at give ham en ekstra lur.

Det kan også være en god idé, at I forsøger at holde nogenlunde fast i spisetiderne, så han tilbydes samme antal måltider, som han plejer (3 hovedmåltider og 2-3 mellemmåltider), ligesom han stadig skal ammes ca. 4 gange i døgnet i en alder af 7 måneder (tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften). Så rytmen og spisetider ligner den rytme, han er vant til at have. Det vil hjælpe hans indre ur til at finde ud af, hvorvidt det er spisetid, sovetid osv.

Du har fuldstændig ret i, at der udviklingsmæssigt sker rigtig meget især i 8-10 måneders alderen, hvor han brager igennem separationsfasen, og I begynder allerde nu at mærke lidt forandringer... jeg tænker derfor, at det vil være rigtig godt og sandsynligvis også praktisk for alle, hvis jeres dreng sover i samme rum som jer, når I er af sted. Det vil gøre det lettere for dig og far at hjælpe ham videre i søvnen om natten, og det vil samtidig gøre ham tryg at have jer i nærheden - især når han i løbet af dagen vil opleve rigtig meget nyt.

Jeg vil derfor anbefale, at I flytter ham på eget værelse, når I kommer hjem, og far overtager barselsperioden. Det vil være rigtig fint at bruge 6 uger på at vænne ham til dette og stille og roligt også få skabt en rytme og nogle rutiner, som gør ham parat til at starte i vuggestue... I behøver altså ikke vente på at han begynder i vuggestue, men kan godt forsøge med eget værelse, når far har barsel.

Det er ofte lettest at flytte på eget værelse i 11-12 måneders alderen og igen, når han bliver 16-17 måneder... så hvis det ikke lykkes, når I kommer hjem, så kan I sagtens forsøge senere. I 13-15 måneders alderen går han igennem endnu et stort udviklingsspring, så det kan være svært her... derfor er det en god idé at forsøge, før han begynder i vuggestue, og netop når far er hjemme på barsel, og der er lidt mere ro og overskud til at forsøge. Og lykkes det så ikke, så er det sådan. Der sker dog intet ved at forsøge :)

Med hensyn til amning, så vil det være rigtig godt, hvis du giver ham en drømmetår sen aften og så ikke ammer før næste morgen tidlig. Og når han bliver 8-9 måneder, vil det være passende at trappe ud af amningen tidlig morgen. Det vil sige, at han i denne alder skal sove igennem uden mælk om natten. Det kan være en god idé at introducere et bad og en godnatgrød i 8 måneders alderen. Badet er med til at adskille aftensmad og godnatmåltid og samtidig har badet en god effekt, hvis det ligger ca 1 time før putning og afsluttes med god frottering med håndklædet, blive smurt med lidt creme osv. en aftenrytme kan f.eks. se således ud:

Aften 18: Familiemad, kød, fisk, grøntsager, kartofler, ...

Annonce

... ris, pasta. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov, får måske lidt babymassage...

Tilbydes en godnatgrød ca 19.15-19.30, får børstet tænder (hvis han har tænder)

Ammes og puttes til natten ca 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes og sover uden mælk til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med grød.

Hvis I har mulighed for at skabe en nogenlunde rytme ala dette om aftenen - selvom I er i USA - så vil det være rigtig godt. Både fordi det vil være med til at forbedre ham på, at det er sovetid, og det vil være nogle rutiner, som kan tages med hjem og dermed gøre putningen hjemme lettere også. Og så vil badet være med til at give ham større ro i kroppen (i forhold til at han begynder at kravle osv.), ligesom godnatgrøden vil være med til at sikre, at han begynder at kunne undvære brystet om natten.

Det er naturligt, at han om natten får sig lagt i stillinger, som han endnu ikke mestrer at komme væk fra. Og derfor skal han have hjælp til stillingskift, puttes med beroligende hænder, kærtegn, have dynen på som han har sparket af osv. Det vil være rigtig godt, at du hjælper ham med netop disse ting - uden at tilbyde ham brystet og uden at give ham sut i munden hver gang.

Det er vigtigt, at han ikke falder i søvn med brystet i munden. Han skal ikke længere ammes formidag og eftermiddag og han skal puttes til sin formiddagslur uden brystet først. Når han ammes før sin middagslur, så skal han slippe brystet, før han sover helt - og det samme skal han om aftenen. Det er vigtigt, at han når at registrere, at brystet ikke længere er i munden og at han puttes i sin seng.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hvis han tydeligt søger brystet og ikke kan finde ud af at komme videre i søvnen uden bryst i munden om natten, så kan du være nødt til at give ham brystet. Men det er vigtigt, at du så lirker brystet ud af munden på ham og afkorter amningen mere og mere, så han ikke fyldes med mælk, men kun trøstes og beroliges - og så han gradvist vænnes til ikke at skulle ammes om natten...

Du må gerne ligge ned og amme ham, så du stadig har ham ved siden af dig og han kan mærke dig, men du skal helst nå dertil, hvor han dier, slipper brystet, smiler til dig og triller om på siden og sover. Eller du kan sidde med ham, amme ham og så putte ham fra dig før han sover helt, men hvor du så med dine hænder, kærtegn osv. luller ham ind i søvnen der, hvor han ligger.

De tre amninger, som han har behov for i 8-9 måneders alderen ligger ofte godt placeret før middagslur, aften og sen aften. Og når han bliver 10 måneder, vil det ofte være passende at skære ned til 2 amninger i døgnet. Det er forskelligt, hvornår disse ligger bedst - men da far skal overtage barsel, så kan det være en mulighed, at jeres dreng til den tid ikke længere tilbydes mælk om dagen, men ammes aften og sen aften. Alternativet til brystet er naturligvis en flaske, hvis du ønsker, at far skal kunne tage mere over og amningen stoppe... men som udgangspunkt kan jeres dreng godt få de 2 amninger aften og sen aften i 10-12 måneders alderen og dermed stadig få sit behov dækket. Der skal naturligvis stadig bruges mme i grød og mos - også når I er i USA.

Såå.. bibeholde så meget rytme som muligt, når I er i USA og forsøg at skabe nogle putteritualer, som også kan fungere for jer, når I kommer hjem igen.

Lad jeres dreng sove på eget værelse, når I kommer hjem, så I udnytter fars 6 ugers barsel til at lære ham dette og så han vænnes lidt til dette, før han skal begynde i vuggestue.

Skab en rytme med 4 amninger i døgnet og hvor han ikke længere ammes om natten, men hjælpes med stillingskift, beroligende hænder osv. Og indfør gerne et bad efterfulgt af en godnatgrød, når han bliver 8 måneder - og skru så ned til 3 amninger i døgnet her.

Giv ham den nærhed og tryghed, som han har behov for, når I er i USA f.eks. lade ham sove i samme rum som jer - så I er tættere på, kan reagere hurtigere på ham og give ham den ekstra nærhed, som hans udviklingspring/separationsfase også kræver...

Hvis han ved ankomsten til USA har tendens til at vågne meget tidligt og gå meget tidligt i seng til natten, så giv ham evt. en 3. lur, så I på den måde hjælper ham til en rytme, hvor dagen ikke stater alt for tidligt og hvor hans puttetidspunkt så stadig kan være omkring kl 19.30-20, som han trives med herhjemme...

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :) Og rigtig god rejse! Håber det bliver skønt for jer alle tre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Mange tak for dine mange meget gode og brugbare råd. Jeg er glad for at man kan skrive til dig. Ingen som jeg har mødt har så mange gode konkrete råd som du har og samtidig kan man altid mærke at det er med et stort hjerte. Tak! Persi