Svar: Vil kun falde i søvn i bæresele
8. november 2019
Alder:
9 mdr.
Kære M
Tak for dit brev :)
Det lyder super dejligt med barsel sammen med far indtil 1. januar... det lyder som om, at far og datter får nogle rigtig dejlige måneder sammen det næste stykke tid, og det vil være rigtig fint at starte op i vuggestuen efter nytår :)
I forhold til at sove i bæresele, så tænker jeg, at det vil være rigtig godt, hvis I ikke laver alt om på en gang. Da jeres datter sandsynligvis sover to lure dagligt, så vil mit forslag være, at far lige nu giver hende formiddagsluren i bæreselen og middagsluren i barnevognen. På den måde sikrer I, at jeres datter får sovet og netop er tryg ved at sove, som hun plejer - så alt ikke ændres på en gang. Samtidig er formiddagsluren måske den lidt kortere lur, så far vil ikke skulle bære hende så længe her - hun bliver jo naturligt også tungere og tungere og derfor sværere at gå rundt med...
Jeg vil anbefale, at far sætter jeres datter i barnevognen, når det er sovetid. Lad hende sidde op, kikke på verden, mærke vinden i ansigtet - og de kan gå en tur, kikke på verden og far kan sætte lidt ord på de ting, som de kommer forbi "der var en bus, bussen siger brr, brr", "se der er en hund, vov-vov", "der er en fugl - pip-pip" osv. Og jeres datter sidder op i vognen og har på den måde kontakt med far imens de triller af sted.
Hun må meget gerne få en rosinbolle, lidt frugt eller lignende i hånden, som hun kan sidde med, pille i, sutte på. Det kan næsten virke helt meditativt for hende at sidde med noget i hænderne, når de triller af sted og dermed hjælpe hende til ro. Det kan også være, at hun vil have glæde af en drypfri kop med lidt vand, så hun kan drikke lidt, hvis hun er tørstig - det kan hun selv styre...
Og så skal far ikke lægge hende ned, før hun virker parat. Når hun begynder at læne sig tilbage, begynder at se træt ud, det måske kniber med at holde øjnene åbne og han tydeligt fornemmer, at hun ikke kan pludrer mere om løst og fast, men blot har brug for at ligge og kikke lidt - så lægges hun ned. På den måde vænnes hun til at falde i søvn i barnevognen og dermed på afstand af far :)
Og stille og roligt kan hun så naturligt også puttes i barnevognen, når hun puttes om formiddagen, så hun sover begge lure her - og det vil naturligt gøre det lettere for personalet i vuggestuen, at putte hende der. Måske vil hun her skulle sove i en krybbe, måske i en lille seng, men det er helt fint. Hvis hun har en putte-sutte-klud, så må den også meget gerne være der, eller den kan introduceres stille og roligt nu og så netop følge med hende, når hun skal puttes vuggestuen. Så er den genkendelig og tryg og samtidig bindeled mellem hjem og den nye verden, som vuggestuen naturligt vil være.
Jeg tænker, at far måske vil have glæde af en dagsplan, så den kommer her:
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos og vand af kop.
Puttes til formiddagslur - lige nu i bæreselen, som hun plejer
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, små bidder af en frikadelle, lidt godt kogte pastaskruer eller lignende rester fra aftensmaden, må også meget gerne få 1/2 hårdkogt æg en gang imellem, og det vil være rigtig fint også stadig at tilbyde hende mos. Det kan også være rester fra aftensmaden eller det kan være mos fra glas. Vand af kop.
Puttes til middagslur - måske omkring kl 13.. det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er. Sættes i barnevognen, tilbydes lidt mad i hånden, som hun kan sidde og pille i og sutte lidt på. Vand af drypfri kop, så hun kan styre dette selv - evt. lidt erstatning en overgang, hvis hun vil have det.. Starter med at sidde op og lægges først ned, når hun tydeligt er parat til at sove.
Eftermiddag 16: 1/2 bolle med smør, frisk frugt og bær. Evt. lidt frugtgrød med lidt erstatning... Vand af kop.
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker - hapsere og også større stykker, som hun kan sidde med i hånden. Og der skal også være moset mad. Kartofler kan moses med lidt sovs og frikadellen gives i stykker... Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv. efter behov.
Tilbydes en godnatgrød ca 19.15-19.30, vand af kop og får herefter børstet tænder.
Ammes og puttes til natten ca kl 19.30-20...
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover herefter uden bryst til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med morgengrød.
De fleste børn har i 8-9 måneders alderen brug for 3 amninger (eller mælkemåltider dagligt) og i 10 måneders alderen nedsættes dette til 2. Derfor har jeg i dagsplanen foreslået, at de to amninger ligger aften og sen aften, så kan du bibeholde disse selvom du går på arbejde og stadig give jeres datter denne tryghed og nærhed, når hun skal puttes om aftenen. Men om dagen vil det være rigtig godt, hvis far kan få en lille smule erstatning i hende - f.eks. i form af lidt mme af en kop før middagsluren eller som lidt mælk på en frugtgrød om eftermiddagen. Blot som en overgang, da hun lige nu er vant til at få bryst, før hun puttes...
Derudover bør I også bruge mme i hendes grød og mos, så hendes mad stadig energiberiges på denne måde. Ellers kan hun drikke vand og få sit væskebehov dækket fint her, og så som sagt ammes to gange hos mor - aften og sen aften :)
Jeg håber at ovenstående tanker og dagsplan hjælper jer lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke med det hele!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske