Svar: Sover han nok? - 1 mdr.
7. november 2019
Alder:
1 mdr.
Kære Luise
Tak for dit brev :)
Så længe din dreng ikke er ældre end han er, så er du nødt til at være lidt fleksibel omkring hans søvn. Det betyder, at han nogle gange vil sove kortere lure og andre gange længere lure - og det er helt okay. På den måde styrer han selv sit behov.
Det er også rigtig godt, at du ikke holder ham vågne mod hans vilje, men netop forsøger at aflæse hans træthedssignaler og forsøger at amme ham og lægge ham, når han viser sig parat. Nogle børn sender dog ikke så tydelige signaler - tiden fra de vågner, er aktive, har lyst til at pludre osv. og til at de pludselig bliver trætte og skal sove går ofte meget hurtigt, og så bliver de nogle gange overtrætte og grædende. Derfor kan det også nogle gange være en god idé at kikke lidt på klokken og putte ham, fordi du så sikrer dig, at han ikke bliver overtræt og derfor får sværere ved at sove. Og ja - de fleste børn i denne alder kan ikke være vågne i mere end 1.5-2 timer af gangen... tre timer kan nogle gange faktisk være for meget, og 5-6 timer er alt for meget... Det vil dog også være sådan, at hvis han har sovet en rigtig god og lang lur, så vil han naturligt ofte også kunne være vågen i lidt længere tid, end hvis han kun har sovet kortvarigt...
Derfor er det vigtigt, at du forsøger at skabe lidt rytme i løbet af dagen på den måde, at du hjælper ham til at sove flere lure dagligt. Gerne med ca 2 timers mellemrum. Og han bør ammes som en fast del af sit putteritual. Det er helt okay, at han falder i søvn med brystet i munden, og det er helt naturligt, at du ikke kan putte ham vågen og lade ham falde i søvn på egen hånd. Det er han alt for lille til.
Det kan være en god idé at du f.eks. ammer ham, skifter ham og svøber ham og så ammer ham igen - og først der flytter ham fra dig. Se på ham, lyt til hans vejrtrækning, se på hans øjne. Læg ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere, og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Han er fyldt godt op med mælk, har mælk i mundvigene og er helt slap i kroppen. Erstat evt. brystet med en sut. Og put ham så stille og roligt fra din favn og ned i lift eller seng. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer, at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Puttes han i liften, så kan du svinge denne lidt frem og tilbage eller stille den i barnevognen og trille ham lidt...
Det vil sige, at hans putteritual lige nu består i at få mælk, blive skiftet, få mælk igen og blive flyttet fra din favn evt. svøbt, evt. med en sut, evt. med en sutteklud, med bestemte kærtegn, måden du lægger hænderne på ham, luller ham i søvn med lidt bevægelse osv.
Du kan ikke forvente, at han kan puttes vågen, eller at han kan falde i søvn på egen hånd, det er alt for tidligt.
Han bør hjælpes til at sove efter ca. 2 timers vågenhed, og du kan med fordel f.eks. lægge dig med ham i dobbeltsengen og amme ham i søvn der, så han med din nærhed, dit bryst og godt fyldt op med mælk overgiver sig til søvnen... så han ikke er vågen i 5-6 timer, men netop hjælpes til at koble fra med mælk og nærhed.
Det vil være en god idé, at I har et fast sovested om natten, så han f.eks. her puttes i sin seng og forbinder denne med stedet, hvor nattesøvnen foregår. Om dagen vil det være en god idé, at du putter ham i liften, hvis han har en lift, så han vænnes til at sove i den - og den kan så nogle gange stilles i barnevognen, så han også vænnes til at tage lure i sin barnevogn, fordi det vil være en stor hjælp for jer fremadrettet. Hvis han har en sovepose, så vil det også være godt at bruge denne i løbet af dagen og f.eks. med den vænne ham til også at sove i barnevognen.
Da han sandsynligvis har brug for flere lure i løbet af dagen, så kan du godt vælge at variere sovestedet for disse lure, så han nogle gange sover i slyngevugge, tremmeseng eller hvad mulighed I nu har - og at han så også sover i sin barnevogn og som sagt vænnes til dette. Det kan også være rart for dig at komme ud at gå en tur med barnevognen midt på dagen, så du kommer lidt ud og samtidig lærer jeres dreng at sove ude.. :) Ligesom det kan være rart for jer begge, at du nogle gange vælger at lægge dig med ham i dobbeltsengen og ammer ham i søvn der - så får I begge hvile og ro :)
Det er det nære putteritual, som er vigtigst lige nu - at du ammer ham som en fast del af putningen, evt. svøber ham, giver ham en sut/sutteklud, kærtegner ham på en bestemt måde osv. så han ved, at når disse ting sker, så er det sovetid :)
Jeg vil anbefale dig rigtig meget at læse min bog "Helens bog om Børn & Søvn". I den kan du læse meget mere om søvnen hos det lille barn, hvad du kan forvente fra nu og de næste mange måneder frem, du kan læse om putteritualer osv. Og naturligvis også om de forskellige søvnproblemer, som nogle gange opstår... og hvad du så skal gøre ved dem :)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske