Svar: Sover han nok? - 1 mdr.

7. november 2019

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Luise

Tak for dit brev :)

Så længe din dreng ikke er ældre end han er, så er du nødt til at være lidt fleksibel omkring hans søvn. Det betyder, at han nogle gange vil sove kortere lure og andre gange længere lure - og det er helt okay. På den måde styrer han selv sit behov.

Det er også rigtig godt, at du ikke holder ham vågne mod hans vilje, men netop forsøger at aflæse hans træthedssignaler og forsøger at amme ham og lægge ham, når han viser sig parat. Nogle børn sender dog ikke så tydelige signaler - tiden fra de vågner, er aktive, har lyst til at pludre osv. og til at de pludselig bliver trætte og skal sove går ofte meget hurtigt, og så bliver de nogle gange overtrætte og grædende. Derfor kan det også nogle gange være en god idé at kikke lidt på klokken og putte ham, fordi du så sikrer dig, at han ikke bliver overtræt og derfor får sværere ved at sove. Og ja - de fleste børn i denne alder kan ikke være vågne i mere end 1.5-2 timer af gangen... tre timer kan nogle gange faktisk være for meget, og 5-6 timer er alt for meget... Det vil dog også være sådan, at hvis han har sovet en rigtig god og lang lur, så vil han naturligt ofte også kunne være vågen i lidt længere tid, end hvis han kun har sovet kortvarigt...

Derfor er det vigtigt, at du forsøger at skabe lidt rytme i løbet af dagen på den måde, at du hjælper ham til at sove flere lure dagligt. Gerne med ca 2 timers mellemrum. Og han bør ammes som en fast del af sit putteritual. Det er helt okay, at han falder i søvn med brystet i munden, og det er helt naturligt, at du ikke kan putte ham vågen og lade ham falde i søvn på egen hånd. Det er han alt for lille til.

Det kan være en god idé at du f.eks. ammer ham, skifter ham og svøber ham og så ammer ham igen - og først der flytter ham fra dig. Se på ham, lyt til hans vejrtrækning, se på hans øjne. Læg ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere, og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Han er fyldt godt op med mælk, har mælk i mundvigene og er helt slap i kroppen. Erstat evt. brystet med en sut. Og put ham så stille og roligt fra din favn og ned i lift eller seng. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer, at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Puttes han i liften, så kan du svinge denne lidt frem og tilbage eller stille den i barnevognen ...

Annonce

... og trille ham lidt...

Det vil sige, at hans putteritual lige nu består i at få mælk, blive skiftet, få mælk igen og blive flyttet fra din favn evt. svøbt, evt. med en sut, evt. med en sutteklud, med bestemte kærtegn, måden du lægger hænderne på ham, luller ham i søvn med lidt bevægelse osv.

Du kan ikke forvente, at han kan puttes vågen, eller at han kan falde i søvn på egen hånd, det er alt for tidligt.

Han bør hjælpes til at sove efter ca. 2 timers vågenhed, og du kan med fordel f.eks. lægge dig med ham i dobbeltsengen og amme ham i søvn der, så han med din nærhed, dit bryst og godt fyldt op med mælk overgiver sig til søvnen... så han ikke er vågen i 5-6 timer, men netop hjælpes til at koble fra med mælk og nærhed.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det vil være en god idé, at I har et fast sovested om natten, så han f.eks. her puttes i sin seng og forbinder denne med stedet, hvor nattesøvnen foregår. Om dagen vil det være en god idé, at du putter ham i liften, hvis han har en lift, så han vænnes til at sove i den - og den kan så nogle gange stilles i barnevognen, så han også vænnes til at tage lure i sin barnevogn, fordi det vil være en stor hjælp for jer fremadrettet. Hvis han har en sovepose, så vil det også være godt at bruge denne i løbet af dagen og f.eks. med den vænne ham til også at sove i barnevognen.

Da han sandsynligvis har brug for flere lure i løbet af dagen, så kan du godt vælge at variere sovestedet for disse lure, så han nogle gange sover i slyngevugge, tremmeseng eller hvad mulighed I nu har - og at han så også sover i sin barnevogn og som sagt vænnes til dette. Det kan også være rart for dig at komme ud at gå en tur med barnevognen midt på dagen, så du kommer lidt ud og samtidig lærer jeres dreng at sove ude.. :) Ligesom det kan være rart for jer begge, at du nogle gange vælger at lægge dig med ham i dobbeltsengen og ammer ham i søvn der - så får I begge hvile og ro :)

Det er det nære putteritual, som er vigtigst lige nu - at du ammer ham som en fast del af putningen, evt. svøber ham, giver ham en sut/sutteklud, kærtegner ham på en bestemt måde osv. så han ved, at når disse ting sker, så er det sovetid :)

Jeg vil anbefale dig rigtig meget at læse min bog "Helens bog om Børn & Søvn". I den kan du læse meget mere om søvnen hos det lille barn, hvad du kan forvente fra nu og de næste mange måneder frem, du kan læse om putteritualer osv. Og naturligvis også om de forskellige søvnproblemer, som nogle gange opstår... og hvad du så skal gøre ved dem :)

Rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder