Svar: Vil sove i samme seng som os
1. november 2019
Alder:
4 mdr.
Kære K.
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det er helt naturligt, at jeres lille dreng i en alder af kun 4 måneder stadig viser stort behov for tryghed og nærhed. Det er dejligt for ham at kunne mærke dig, og derfor er det rigtig fint, at du forsøger at give ham den fysiske kontakt, som han viser behov for. Der er dog stadig en risiko for vuggedød, ved at I sover sammen, og derfor er det rigtig godt, at du forsøger at hjælpe ham til at sove lidt på afstand af dig...:)
Det kan være en fordel, hvis du kobler hans seng til din seng. Det kan være via en bedside-crib, og hvis han er ved at være for stor til dette, så kan du med fordel koble hans tremmeseng til dobbeltsengen. Du kan tage den ene side af tremmesengen og sætte sengene sammen - naturligvis sikre dig, at dette er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, og at tremmesengen kan bruges på denne måde. Det at koble jeres senge gør naturligt, at du kan putte ham lidt på afstand af dig, men stadig være ved siden af ham, lade ham mærke dig og dine hænder osv. Præcis som du faktisk gør nu, men blot gradvist øge den fysiske afstand mellem jer. Samtidig vil han lære at sove i egen seng, og stille og roligt vil I så kunne komme tremmerne tilbage på sengen og vænne ham til at sove mere adskilt fra jer, evt. komme på eget værelse, fordi han så netop er blevet tryg ved sin seng og forbinder den med stedet, hvor han skal sove.
Det lyder som om, at du ammer ham og derefter flytter ham fra dig, så han falder i søvn ved siden af dig og ikke med dit bryst i munden og ikke i din favn. Det er super godt, denne rutine må du meget gerne bibeholde. Det er netop vigtigt, at han tilbydes mælk som en fast del af sit putteritual, men stille og roligt lære ikke at skulle have brystet i munden for at kunne sove. Det betyder også, at når han vågner sen aften og midt nat og har brug for bryst, så tager du ham op/over til dig, ammer ham og flytter ham derefter tilbage i egen seng igen :)
Det kan nogle gange være en god idé at indføre en putteklud, som dufter af dig. Det at han kan dufte dig via kluden kan gøre det lettere for dig at ligge lidt på afstand og netop lære ham, at det er okay, at du stadig er der og ikke er forsvundet helt, selvom du faktisk ligger en halv meter væk... Du kan med fordel også bruge denne om dagen, når du efter amning putter ham i barnevognen for at vænne ham til at sove mere i denne. Jeg kan ikke helt ud af dit brev se, om hans behov for din favn og nærhed gælder hele døgnet eller "kun" om natten, hvis det også er tilfældet om dagen, vil det være rigtig godt, at du også her hjælper ham med at sove lidt for sig selv, og så overfører rutinerne til natten.
De fleste børn vil i 4 måneders alderen have brug for 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen. Og alt efter hvad der skal ske i løbet af dagen - om du skal handle, i mødregruppe, til gymnastik, babysvømning eller lignende, så kan dagene naturligt variere. Det vil dog være rigtig godt, at du forsøger at vænne ham til at sove mindst en af lurene i barnevognen, hvis du gerne vil have at han kan dette, og du kan variere lidt imellem, hvilken lur du forsøger med - alt efter hvad I skal, og hvad dagen bringer. Nogle dage sover han måske 2 lure i sin barnevogn, og det er også helt okay, og de dage, hvor det ikke fungerer, så lægger du dig bare med ham i dobbeltsengen og ammer ham, som du plejer. Det giver også dig lidt mulighed for hvile og ro i løbet af dagen.... Du behøver altså ikke øve at alle lure foregår væk fra dig, du kan variere lidt efter, hvad du tænker kan fungere bedst og som han virker parat til :)
Det bliver koldere i vejret nu, og det betyder, at han har brug for mere tøj, når han skal sove ude, måske har han brug for en sovedragt under sin babydyne eller måske vil han have glæde af at blive puttet i en voksipose eller lignende sovepose. De fås i mange forskellige kvaliteter til mange forskellige priser. Her kan du med fordel skifte ham, gøre ham klar til at sove, putte ham i sovedragten eller soveposen og amme ham imens han ligger idenne og derefter putte ham fra din favn. Det at han er puttet i en sovepose kan gøre, at han føler sig "holdt", men det vil være af posen og ikke af dine arme, og det kan gøre skiftet fra favn og ned, hvor han skal sove, mindre voldsomt for ham.
Generelt når du putter ham fra dig, så vil det være rigtig godt, at du prøver at putte ham over i sengen, før han sover helt. Start med at amme ham, se på hans øjne, lyt til hans vejrtrækning. Flyt ham fra dig lige der, hvor han tydeligt har svært ved at holde sig vågen, øjnene har svært ved at fokusere, han sover næsten, men ikke helt - han når at registrere, at du flytter ham fra dig og lulles i søvn med dine hænder og nærhed, hvor han ligger. Ligger han i barnevognen, så triller du ham lidt. Ligger han i tremmesengen, så hold hænderne på ham og vip ham lidt, så han på den måde lulles i søvn og stadig kan mærke dig :)
Jeg vil anbefale dig meget min bog "Helens bog om børn og søvn" :) Her kan du læse mere om søvnen i netop 3-4 måneders alderen...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend! Glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske