Svar: Hjælp til nattesøvn til 15 ugers dreng
1. november 2019
Alder:
3 mdr.
Kære Sofie
Tak for dit brev og fine beskrivelse af din dreng :) Det er dejligt at høre, at du har min bog om børn og søvn og også har fulgt med på sidelinjen - og nu selv har fået lyst til at skrive til mig - velkommen til :)
Du nævner ganske kort, at jeres dreng var indlagt på neonatalafdelingen efter fødslen. Du skriver ikke, hvorfor han var indlagt der - umiddelbart var hans fødselsvægt fin og det lyder også som om, at han har taget rigtig godt på med mælk fra dig - men du nævner, at han i starten blev vækket for at få mad.. Der er ingen tvivl om, at dette naturligt godt kan påvirke hans søvnmønster og være en del af forklaringen på, hvorfor han generelt har haft tendens til at sove afbrudt og årsagen til indlæggelsen på neonatal kan generelt godt spille ind hos jer...
Når børn vågner meget hyppigt og er meget brystsøgende, så skal man altid overveje, om barnet har brug for mere mælk. Netop hyppigheden af amning øger mælkedannelsen, så det kan være tegn på, at han har behov for mere at spise.. samtidig er natamning vigtig for mælkeproduktionen, så at han ofte også dier meget hyppigt om natten kan også være udtryk for, at han er en sulten dreng... Du nævner dog, at han havde mere end fordoblet sin fødselsvægt da han var 2.5 måned gammel, og det lyder derfor som om, at han får hvad han har behov for. Måske skal sammenhængen så findes i, at han måske har tendens til at overspise og derfor får meget mælk i maven, hvilket giver ekstra maveuro og dermed også ekstra uro under søvn...
Du nævner, at han ofte spiser, når han vågner af sine lure - og at det ikke fungerer at amme ham før lur. Dette spiller også ind på hans tendens til at sove korte lure. Når han spiser, når han vågner, så vil der naturligt ikke gå ret lang tid, før han så vågner og har brug for mælk igen. Hvis han derimod spiser som en fast del af sit putteritual, så vil han kunne sove et længere søvnstræk før han atter har brug for mælk.. og altså derfor ofte sove længere lure.
Her tænker jeg, at tiden naturligt vil arbejde for jer og at han måske er en af de børn, som ikke skal vente alt for længe med skemad. Du bør tidligst begynde, når han er 17 uger gammel, og du skal naturligvis lægge mærke til hans parathedssignaler - men det kan godt tænkes, at du skal begynde med skemad i 4-5 måneders alderen og ikke vente til han er 6 måneder gammel... Netop skemaden vil være med til at give jer en rytme, hvor han tilbydes skemad, når han vågner - sammen med vand af kop - og så tilbydes brystet, før han skal sove. På den måde vil hans rytme ændre sig, hans søvn om dagen ændre sig og hele dagens forløb spiller natuligt ind på natten. Samtidig vil den ekstra mæthed, som han gradvist får om dagen også stille og roligt begynde at gøre, at han kan sove længere søvnstræk om natten...
Jeres sundhedsplejerske har naturligt også helt ret i, at han sandsynligvis er en meget opmærksom dreng, som suger til sig af indtryk og generelt har rigtig svært ved at koble fra og finde ro... og derfor har brug for ekstra hjælp, når han skal sove. Ligesom han kan blive vækket af drømmeaktivitet i løbet af søvnen, hvor han så har brug for en beroligende hånd, blive vugget lidt osv. for at kunne sove igen. Det er helt okay. Det bliver bedre med tiden.. det er faktisk allerede blevet lidt bedre, så selvom det går langsomt, og du synes, at det hele tiden er to skridt frem og et tilbage, så er det stadig fremad :)
Sammenlagt får han den mængde søvn, som han har behov for. Det gennemsnitlige søvnbehov i denne alder er 15 timer i døgnet og jeres dreng sover ofte ca 10 timer om natten fra kl 21 til 07 og ca 5.5 time samlet i løbet af dagen, fordelt på 4 lure. Det er rigtig fint og du skal derfor ikke umiddelbart ændre noget her. Du kan godt forsøge at amme ham fra begge bryster omkring kl 24, så han fyldes ekstra op til natten her, og så forsøge at strække tiden lidt i løbet af natten, så han ikke ammes både kl 02 og 04 og 05.30, men måske begynder at kunne blive ammet kl 24, 03 og 06... Du må vurdere, om du skal sætte sig op, for på den måde at hjælpe ham til at spise mere effektivt og derefter putte ham tilbage i seng igen, eller om det vil fungere bedre, at du lægger dig med ham og ammer ham liggende...
Det kan godt øge hans behov for brystet, hvis I ligger sammen, og han kan ligge og dufte din mælk og har mælkebaren lige foran sig.. så nogle gange kan det være en fordel, at du ammer ham rigtig godt, hjælper ham med at tage godt fra, og derefter putter ham fra dig i hans bredside-crib, hvor han så kan sove videre, lidt på afstand af dig, men hvor du stadig kan lægge en beroligende hånd på ham. Måske vil han også have glæde af en sut om natten - ikke i munden hele tiden, men som en lille hjælp til at øge intervallet mellem amningerne, så I begge får sovet lidt længere søvnstræk på denne måde... Tendens med at ligge med brystet i munden og sjatspise lidt hele natten igennem skal I helst forsøge at komme væk fra :)
Hvis han virker utrøstelig og kun kan finde ro med brystet, så kan du naturligvis give ham dette, men prøv om du kan afkorte amningen mere og mere, så han ikke fyldes med mælk kl 02, men vænnes til blot at sutte lidt og derefter slippe og ligge væk fra dig.. samtidig med at du så hjælper ham til mere effektiv spisning kl 24 og 03 og 06.... Hvis du kan komme ind i en rytme, hvor du ammer ham ca hver 3 time lige nu, så vil du også kunne amme ham kl 09, før du putter ham til formiddagsluren og på den måde igen få vendt rytmen så han tilbydes mælk, når han skal sove og ikke når han vågner.. men som sagt vil start med skemad også på sigt hjælpe jer til dette.
Jeg tænker altså at tiden arbejder lidt for jer...
Og når dette er sagt, så skal du naturligvis sikre dig, at han ikke vågner, græder, søger brystet så meget, fordi han har ondt - det kan være smerter fra ørerne, eller måske lider han af silent refluks. Det er svært at diagnostisere, fordi barnet ofte ikke gylper, der kommer ikke sure opstød ud af munden, men mavesyren står stadig og kører op og ned i spiserøret, hvilket svier og er meget ubehageligt - og derfor ofte giver afbrudt søvn... Prøv at lægge ham eleveret, når han sover. Kom en lille pude eller et sammenrullet håndklæde ind under hans madras i hovedenden, så hele madrassen løftes lidt op... det lyder dog som om, at jeres dreng er undersøgt og at I har talt med sundhedsplejersken og evt. lægen om de udfordringer I oplever... :)
Jeg håber, at du kan bruge ovenstående tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke forsat :)
God weekend og glæder mig til at høre fra dig igen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske