Svar: At falde i søvn selv - baby 1 år

22. oktober 2019

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Almas mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille datter og alle dine tanker - og velkommen til :)

Som jeg ser det, så er der flere ting som spiller ind hos jer og da jeres datter skal starte i institution om en lille måneds tid, så kan jeg godt forstå, at du gerne vil have skabt nogle nye rutiner.

Det er helt okay, at I har rejst meget og at jeres datter derfor har sovet hos jer og haft brug for ekstra nærhed og tæt kontakt - men det er uhensigtsmæssigt nu. Det er naturligt problematisk, hvis hun kun kan sove i mors favn - det vil gøre det rigtig svært for andre at tage over, hjælpe hende til ro, trøste og berolige hende, og det vil være rigtig synd for jeres datter og for dem som skal passe hende.. det bliver alt for hårdt.

Derudover, så er det også problematisk, at hun drikker så meget mælk (både bryst og flaske) som hun gør. Det gør det igen rigtig svært for andre at hjælpe hende og tilbyde hende tilstrækkeligt med næring og mange måltider dagen igennem - og så gør det igen, at hun naturligt søger dig rigtig meget, - også om natten - fordi hun naturligt er sulten.

Der er naturligt en sammenhæng mellem behov for bryst og favn - og manglende indtag af mere rigtig mad. Og derfor er det rigtig vigtigt, at du starter med at skrue indtaget af mælk ned og tilbyder din datter mange måltider hele dagen igennem. Jeg er helt med på, at hun ikke er glad for skemad - hun må også meget gerne få mad i stykker, men hun skal tilbydes mere rigtig mad og mindre mælk. Faktisk vil det være rigtig godt, hvis hun kun ammes eller tilbydes flaske 2 gange dagligt - men jeg tænker, at det vil være svært for dig at få til at hænge sammen, så lige nu vil jeg anbefale 3 amninger/flasker.

Jeg vil anbefale, at disse ligger før middagslur, aften og sen aften. Det vil sige, at hun kan få en flaske før sin middagslur - og den kan med fordel gives af dem, som skal passe hende, så hun vænnes til at blive puttet på denne måde... Og så kan hun ammes aften og sen aften - men efter midnat skal hun ikke længere tilbydes mælk, men nu lærer at sove igennem.

Det er vigtigt, at du indfører en fast dagsplan - med fast stå op tidspunkt om morgenen, faste spisetider hele dagen igennem, faste tidspunkter for leg og aktivitet og faste tidspunkter for søvn. Det vil være rigtig godt, at hun sover 2 lure dagligt - en formiddagslur og en middagslur. Og du skal naturligvis forsøge at skabe en rytme som passer med den rytme, som hun forventes at skulle følge i institutionen.

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Morgen 7-7.30: Havregrød eller du kan lave klatkager, som er grød, du steger på panden, evt. med lidt æblemos eller lignende så hun på den måde kan "spise grød i stykker".. Vand af kop.

(Afleveres i vuggestue, når det bliver aktuelt)

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt evt. lidt frugtmos. Frugtmosen kan kommes på bollen som smørbart pålæg, hvis hun ikke er glad for at spise det med ske. Vand af kop.

Puttes til formiddagslur - og skal ikke tilbydes mælk først. Sæt hende op i barnevognen og tril hende en tur og læg hende først ned, når hun tydeligt viser sig parat til at sove.

Frokost 11.30: Brødhapsere med forskelligt smørbart pålæg, meget gerne fiskepålæg eller grøntsagsmos. Suppleres med kogte grøntsager, små stykker kød, fisk osv. som hun selv kan spise. Vand af kop.

Flaske (ca 100 ml mme) og puttes til middagslur - måske kl 13 - det afhænger af, hvad tid hun er stået op fra sin middagslur og hvor lang den er... Put hende evt. i barnevogn eller læg dig med hende. giv hende gerne flasken der, hvor du ønsker, at hun skal sove, så hun ikke længere falder i søvn i din favn og ikke oplever skiftet fra din favn og ned, hvor hun skal sove.

(Hentes evt. når hun vågner af sin middagslur - eller hentes ...

Annonce

... efter hun har spist eftermiddagsmad)

Eftermiddag 15.30-16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Igen evt. lidt frugtmos som smørbart pålæg, vand af kop.

Aften 18: Familiemad - almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv. efter behov.

Tilbydes et godnatmåltid ca 19.30 - det kan igen være klatkager eller det kan være små bidder af en meget moden banan...

Ammes og puttes til natten ca kl 20 - læg dig sammen med hende og am hende liggende i din seng... Du skal sikre dig, at hun ikke kan trille ned af din seng, når hun skal sove. Det skal være sikkerhedsmæssigt forsvarligt, at hun ligger der.

Sen aften 23-24: Drømmeamning og puttes i egen seng og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig. Det er godt, hvis hun kan sove på afstand af dig, så hun ikke ligger foran mælkebaren hele natten igennem...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er en forudsætning for at hun kan komme væk fra din favn og væk fra brystet, at hun er blevet mæt hele dagen igennem og derfor er du nødt til at begynde med en dagsplan som ligner ovenstående.

Det er også vigtigt med en fast rytme og faste tidspunkter for mad, søvn og aktivitet, fordi det påvirker hendes indre ur og dermed hendes fornemmelse for sult/mæthed og også hendes fornemmelse for, hvorvidt hun skal sove eller være vågen og aktiv. Når I bruger 3 timer om aftenen på at putte, så kan det godt hænge sammen med, at hendes rytme varierer meget fra dag til dag og ved at holde en fast dagsrytme, så giver det dig overblik over, hvornår hun egentlig er putteklar, ligesom det naturligt gør hende parat, når det er puttetid...

Derudover så er det vigtigt, at du stille og roligt vænner hende til at sove på afstand af dig - og i løbet af dagen vil det være rigtig godt, at du bruger barnevognen - så hun sættes i sin barnevogn, og I triller en tur - og hun på den måde falder i søvn halvt siddende/liggende, men dog stadig kan se dig, har dig i nærheden og lulles i søvn - men med bevægelse af barnevognen og ikke dine arme.

Før middagsluren må hun lige nu godt få en lille flaske og den kan med fordel gives, hvor du ønsker hun skal sove - f.eks. i tremmeseng eller barnevogn, og stadig mens du står ved siden af hende og med dine hænder hjælper hende til ro.

Om aftenen vil det være rigtig godt, at du forsøger at lægge dig med hende eller vælger at halvt sidde med hende i dobbeltsengen. Så hun stadig får masser af nærhed og tæt fysisk kontakt, føler sig holdt og omsluttet som hun er vant til - men vuggen i armene sker ikke mere. Skal hun vugges, så kan du ligge ved siden af hende, holde hænderne på hendes hofter og på den måde vippe hende og lulle hende, imens hun ligger ved siden af dig.

Du skal ikke skabe "disciplin" på den måde, at du putter hende i seng og lader hende græde ulykkeligt. Det skal stadig være trygt og dejligt at falde i søvn - men du skal forsøge at skabe en rytme hele dagen igennem, som gør det muligt for hende at falde i søvn og som gør det muligt at finde det rette puttetidspunkt, så hun er parat til at sove.

Du skal indstille dig på, at hun godt kan protestere og blive ked af det - du ændrer jo på det, som du har lært hende indtil nu og hun forstår ikke, hvorfor hun pludselig ikke bare kan blive ammet og få sin mælk eller hvorfor det er slut med at sove i mors arme - og hun kan heller ikke forklares det. At du ændrer på jeres rutiner betyder dog ikke, at du ikke stadig er der for hende, hjælper hende, beroliger og betrygge - du er der hele tiden og giver hende naturligt stadig nærhed. Men du ændrer nogle ting gradvist, så hun vænnes til at det kan være anerledes og stadig være okay :)

Jeg håer, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder