Svar: 4 mdr. og dagsplan

19. oktober 2019

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Gry

Tak for dit brev og hvor dejligt at høre fra dig igen - velkommen tilbage - og stort tillykke med, at I har fået en lillebror :)

Jeg kan godt forstå, at du gerne vil hjælpe lillebror ind i en rytme, hvor han starter dagen lidt tidligere, sover tidligere hele dagen igennem og går lidt tidligere i seng.. det vil passe bedre ind i hele familiens rytme...

Men han er lige lille nok, synes jeg... Det er faktisk meget normalt, at børn i 4 måneders alderen har en sen rytme og ikke sover før klokken er 22-23 om aftenen, og som du beskriver det, så trives han faktisk rigtig godt med dette. Og som udgangspunkt skal man ikke ændre noget som fungerer og slet ikke, når det hænger rigtig fint sammen med hans alder...

Jeg anbefaler normalt først, at man begynder at hjælpe barnet ind i en rytme som begynder tidligere omkring 6 måneders alderen - hvis man vil ændre på rytmen. Du risikerer, at du bruger en masse kræfter på at ændre noget, som faktisk kun ændrer sig et par uger, og så er I tilbage til den nuværende rytme igen. Og ofte vil det kun gøre jeres dreng ked af det, pylret, utilfreds, hvilket ingen af jer har glæde af. Jeg synes derfor det er for tidligt at vække ham om morgenen for at få ændret rytmen - og jeg ved at lige netop i dette tilfælde, så vil tiden arbejde for jer... :)

Når det så er sagt, så skriver du, at han sover længe om morgenen og hvis du bliver liggende i sengen, så sover han gerne til 8.30-09.00... Hvad sker der, hvis du ikke bliver liggende i sengen? Vil han ...

Annonce

... så vågne op lidt før? Det kunne nemlig være en måde at hjælpe ham til en lidt tidligere rytme på - det er netop stå op tidspunktet som sætter rytmen for resten af dagen og som derfor er med til at bestemme, hvornår han også går i seng til natten. Hvis du derfor kan stå tidligere op og lillebror derfor vågner lidt tidligere af sig selv, så har du allerede på denne måde fået skabt grobund for en tidligere rytme. Det betyder, at han så måske lige nu vil kunne starte dagen kl 8 i stedet, hvilket kunne være rigtig fint.. og når han så bliver omkring 6 måneder, så vil han kunne komme lidt tidligere op, hvis I skønner det passende...

I takt med at han bliver ældre, så vil hans rytme naturligt ændre sig. Han vil begynde at trives med 3 lure dagligt, hans vågenperioder vil blive længere og mere aktive, han vil begynde med skemad osv. som alt sammen også vil spille ind på døgnrytmen.. Men lige nu er det som sagt helt naturligt, at han går sent i seng - og det er okay :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er på samme måde helt naturligt, at hans lure varierer, så han nogle gange sover længere om formiddagen end om eftermiddagen, ligesom hans vågenperioder kan variere efter hvor lange lurene er.. Her er du naturligt nødt til at være lidt fleksibel og det lyder som om, at han er ret god til at regulere sit behov selv og netop trives med dette. Han er stadig bare et lille myr som skal have lov til at sove som han gør... men det ændrer sig :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej

Så er Viggas mor på banen igen og sidder her med smil på læben og tænker over at du fik ret igen..... du har en fantastisk brevkasse og jeg ville være helt lost uden den :))

Tak for en dejlig brevkasse og undskyld jeg ikke kan gøre mine breve kortere :))

Med venlig hilsen
Viggas mor