Svar: 4 mdr. og dagsplan
19. oktober 2019
Alder:
4 mdr.
Kære Gry
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre fra dig igen - velkommen tilbage - og stort tillykke med, at I har fået en lillebror :)
Jeg kan godt forstå, at du gerne vil hjælpe lillebror ind i en rytme, hvor han starter dagen lidt tidligere, sover tidligere hele dagen igennem og går lidt tidligere i seng.. det vil passe bedre ind i hele familiens rytme...
Men han er lige lille nok, synes jeg... Det er faktisk meget normalt, at børn i 4 måneders alderen har en sen rytme og ikke sover før klokken er 22-23 om aftenen, og som du beskriver det, så trives han faktisk rigtig godt med dette. Og som udgangspunkt skal man ikke ændre noget som fungerer og slet ikke, når det hænger rigtig fint sammen med hans alder...
Jeg anbefaler normalt først, at man begynder at hjælpe barnet ind i en rytme som begynder tidligere omkring 6 måneders alderen - hvis man vil ændre på rytmen. Du risikerer, at du bruger en masse kræfter på at ændre noget, som faktisk kun ændrer sig et par uger, og så er I tilbage til den nuværende rytme igen. Og ofte vil det kun gøre jeres dreng ked af det, pylret, utilfreds, hvilket ingen af jer har glæde af. Jeg synes derfor det er for tidligt at vække ham om morgenen for at få ændret rytmen - og jeg ved at lige netop i dette tilfælde, så vil tiden arbejde for jer... :)
Når det så er sagt, så skriver du, at han sover længe om morgenen og hvis du bliver liggende i sengen, så sover han gerne til 8.30-09.00... Hvad sker der, hvis du ikke bliver liggende i sengen? Vil han så vågne op lidt før? Det kunne nemlig være en måde at hjælpe ham til en lidt tidligere rytme på - det er netop stå op tidspunktet som sætter rytmen for resten af dagen og som derfor er med til at bestemme, hvornår han også går i seng til natten. Hvis du derfor kan stå tidligere op og lillebror derfor vågner lidt tidligere af sig selv, så har du allerede på denne måde fået skabt grobund for en tidligere rytme. Det betyder, at han så måske lige nu vil kunne starte dagen kl 8 i stedet, hvilket kunne være rigtig fint.. og når han så bliver omkring 6 måneder, så vil han kunne komme lidt tidligere op, hvis I skønner det passende...
I takt med at han bliver ældre, så vil hans rytme naturligt ændre sig. Han vil begynde at trives med 3 lure dagligt, hans vågenperioder vil blive længere og mere aktive, han vil begynde med skemad osv. som alt sammen også vil spille ind på døgnrytmen.. Men lige nu er det som sagt helt naturligt, at han går sent i seng - og det er okay :)
Det er på samme måde helt naturligt, at hans lure varierer, så han nogle gange sover længere om formiddagen end om eftermiddagen, ligesom hans vågenperioder kan variere efter hvor lange lurene er.. Her er du naturligt nødt til at være lidt fleksibel og det lyder som om, at han er ret god til at regulere sit behov selv og netop trives med dette. Han er stadig bare et lille myr som skal have lov til at sove som han gør... men det ændrer sig :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske