Svar: Nattesøvn. Kan det være refluks?
30. september 2019
Alder:
5 mdr.
Kære Sanne
Tak for dit brev - jeg vil meget gerne hjælpe, det er det jeg er her for, så det er kun rigtig fint at du spørger :)
Jeres dreng har brug for ca 1200 ml mme i døgnet (det er hans væskebehov) med den alder og vægt han har. Så 4 flasker a 200 ml lyder ikke til at være for meget... tværtimod.
Er han begyndt med skemad? Ellers lyder det som om, at det ville være en god idé at starte på dette nu. Jeg vil anbefale dig, at du starter op med lidt grød til frokost, og når han kan spise ½-¾ dl. grød der, så begynder du at tilbyde ham grøntsagmos til aften, så han får to skemåltider dagligt. Sammen med skemaden skal han tilbydes vand af kop (hvilket også vil være med til at dække lidt af hans væskebehov) og så skal du også bruge mme i hans grød og mos, så han får mælk den vej igennem og så hans mad energiberiges det ekstra.
Den fastere grød og mos vil sandsynligvis hjælpe på hans tendens til at gylpe. Det er dog vigtigt, at du holder mængden af skemad nede, så der stadig er plads til mælk i maven. Det vil være rigtig godt, at der går tid imellem at han tilbydes skemad og tilbydes flaske, så du på den måde netop skaber plads til begge dele.
Flaske bør indgå som en fast del af hans putteritual, og jeg tænker umiddelbart, at du måske skal tilbyde ham 5-6 flasker i døgnet og ikke kun fire som nu. Både fordi han naturligt vil drikke lidt mindre af hver flaske, hvis han også har fået skemad, men også fordi det kan være en fordel at fordele mælken lidt ud over hele døgnet, så han bedre kan holde mælken i sig og også sove mere sammenhængende, som du jo også gerne vil .. jf dit tidligere brev :)
Det betyder, at mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre, vågner stille og roligt op, når dagen begynder
Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11: Tilbydes lidt grød, evt. frugtmos som topping, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur - måske kl 13 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er og hvornår den ligger
Eftermiddag 16-17: Flaske og sover ofte dagens 3. lur her, som er en powernap
Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos og vand af kop. Dette måltid introduceres først, når grøden til frokost fungerer godt.
Flaske og puttes til natten ca 19.30-20 - tidspunktet afhænger dog af, hvor lang dagens 3. lur er og hvad tid den ligger...
Sen aften eller først på natten 23-01: Flaske og sover videre
Som du kan se, så indgår der 6 flasker i min dagsplan sammen med plads til to måltider skemad, og det vil være rigtig fint, at du i nogle af flaskerne tilbyder ham lidt mindre mælk og i andre lidt mere... Alt efter hvad han viser behov for, samtidig med at mælken fordeles ud over døgnet. Det vil sige, at han nogle gange måske vil trives rigtig fint med blot at få 150-170 ml i en flaske, men aften og sen aften vil han måske være glad for 200 ml af gangen.
Hvis du allerede er godt igang med skemaden, så kan det også være, at han vil være parat til at få et lille ekstra morgenmåltid, så han også får lidt morgengrød, det er også helt okay. Det kan være bedre, at han spiser ½ dl. tre gange dagligt, så der stadig er plads til netop mælken, og så han ikke overfyldes og ender med at gylpe, fordi han har for meget mad i maven. Du skal altså forsøge at finde balancen mellem skemad og mælkeindtag, og det er stadig mælken som udgør hans hovedindtag... Det kan altså være bedre at give ham ½ dl. grød eller mos, lidt vand af kop og så give en flaske (måske lidt mindre flaske) og han så holder det hele i sig, end at give ham 1 dl. grød eller mos og derefter en fuld flaske og han ender med at gylpe det op...
Det kan dog også sagtens tænkes, at han gylper fordi han måske har en lidt løs mavemund, så mælken let glider tilbage i spiserøret eller det kan skyldes, at der naturligt kommer mælk retur, når han bevæger sig rundt. Han vil naturligt let komme til at gylpe, når han ligger på maven, drejer om sin egen akse, øver sig i at trille omkring:) Og netop fordi han ofte ikke gylper i forbindelse med måltidet, men først gylper efter lidt tid, så kan det sagtens skyldes, at han gylper fordi han begynder at bevæge sig mere omkring...
Her vil det dog også hjælpe, at I begynder at tilbyde skemad, når han vågner og mælk før han skal sove, så han netop får mælken, når han er fysisk mest rolig... og dagsplanen kan på den måde også være med til at gøre en forskel hos jer her :)
Det vil være rigtig godt, at du eleverer hans hovedgærde, hvor han sover, så han ikke ligger helt fladt. Det kan du gøre ved at komme et sammenrullet håndklæde, eller en lille pude ind under madrassen i hovedenden, så hele madrassen løftes lidt op. Når han ligger med hovedet eleveret, så vil han lettere kunne holde maden i sig. Det vil være rigtig godt, hvis han ligger med hovedet drejet til siden - men det kan være svært at styre med den alder han har.. Hvis han har hovedet drejet til siden, så vil han naturligt også bedre kunne komme af med evt. gylp.
Du skriver, at han ofte sover med sit hoved helt bagoverbøjet og spørger om dette er normalt... Det kan det sagtens være, men det kommer lidt an på, hvordan han gør... Nogle børn sover naturligt med hovedet lidt tilbage fordi det kan hjælpe dem med bedre at få luft, hvis de f.eks. er lidt forkølede eller det kan føles rart, hvis de har refluks og tilbageløb af mælk... men hvis han altid ligger med hovedet i en bue til den ene side, når han ligger på ryggen, når du bærer ham rundt osv. ligger i det man kalder for banan-form eller c-form, så kan det skyldes, at han har en låsning i sine nakkehvirvler eller i bækkenet eller i ryggen... hvis du synes, at han altid ligger "skævt bagoverbøjet" så vil det være en god idé at du lige får jeres læge til at kikke ham igennem. Måske har jeres dreng behov for at blive set af f.eks. en fysioterapeut.
Der er i kommunen, hvor du bor, også mulighed for at tage i åbent hus hos sundhedsplejerskerne. Du skal ikke bestille tid, blot møde op. Der vil altid være en sundhedsplejerske til stede, som kan undersøge og kikke på din dreng og sammen med dig vurdere, om han måske har spændinger i nakken som skal behandles...
Dagens rytme, mælkeindtag, balancen mellem skemad og mælk, problmer med nakken og spændinger, udvikling, alder, refluks osv. kan alt sammen spille ind på jeres drengs uro om natten.. men jeg håber at ovenstående giver lidt idé om, hvordan døgnet kan skrues sammen, så det ofte fungerer bedst muligt, og hvad du i øvrigt kan overveje :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske