Svar: Vågen om natten - 3 år, 1 mdr.
30. september 2019
Alder:
3 år, 1 mdr.
Kære L
Tak for dit brev og hvor er det dejligt at høre, at det går så godt med børnehavestart. Det er naturligt svært for jeres dreng, at storesøster ikke længere er der, og han på den måde er "helt på egen hånd", men han har fået en rigtig god start, og han har, som I beskriver det, en åbenhed, lyst og et gå på mod - også selvom han lige nu er den yngste. Det kan også have sine fordele at være det... og det skal nok gå, selvom vennerne fra vuggestuen kun mødes ca. hver 3. uge - måske skal det vendes til noget positivt, at han stadig ser dem, men også får mulighed for at danne nye relationer - alt i alt lyder det I beskriver rigtig fint, og det er så dejligt :)
Jeg tænker at alt det nye, som jeres dreng oplever, naturligt godt kan give ekstra drømmeoplevelser og være forklaringen på, at han vågner op omkring kl 01, søger jeres nærhed og kontakt. Og det er jeg stor tilhænger af, at I giver ham. Som I selv skriver, så sover han trygt og roligt videre, hvis han kommer ind til jer, men reagerer I ikke hurtigt nok så vågner han helt op og kan så være vågen i et par timer.. og det har ingen af jer glæde af.
Når det så er sagt, så kan det også meget hurtigt blive en vane - det med at vågne og skulle ind til jer. Og derfor kan det godt være en overvejelse værd, om I skal forsøge at gøre noget ved dette, og gerne inden der går for lang tid, netop for at sikre, at det ikke bliver vane for ham at skulle ind til jer kl 01... Der er lidt forskellige muligheder:
I kan forsøge at putte ham under dynen og hjælpe ham til at sove videre i egen seng, når han vågner. Tale beroligende til ham, forsøge at forklare ham, at det ikke er tid til at komme ind til jer endnu, men at han trygt kan sove videre i egen seng - hvor han jo fra starten er puttet. Så han hjælpes til at sove videre i egen seng. Hvis han f.eks. tilbydes vand, når han vågner, så kan det være en god idé at give ham en drypfri kop med i sengen, som han på sigt selv kan styre og tage en tår af, så det ikke er noget I sørger for om natten, men så I gør ham selvhjulpen her.
Nogen forældre vælger en løsning med en madras på værelset. Det giver mulighed for, at I kan lade ham komme over på madrassen, når han vågner, så han stadig får den nærhed og tryghed, som han viser behov for, men samtidig lære ham, at han ikke kommer ud af værelset. For nogen hjælper denne løsning til, at han lære at være på sit værelse hele natten, selvom han ikke er i egen seng.. Udfordringen er dog, at han stadig kommer op om natten, ligesom mor og far så er tvunget til at sove hver for sig efter kl 01...
Så kan I også vælge at have en madras på gulvet i soveværelset, hvor der i princippet kan være plads til begge børn. Det vil sige, at de begge selv kan komme ind til jer, når og hvis de vågner om natten og lægge sig på madrassen. Der er stor forskel på at sove på en madras på gulvet og imellem mor og far. Hvis man ligger i smørhullet, er det meget sværere at komme tilbage i egen seng på eget værelse igen. Udfordringen ved dette er, at I jo risikerer, at storesøster også kommer ind til jer, og lige nu går det faktisk rigtig godt med hendes søvn. Det er ikke fordi hun ikke gerne må komme ind til jer hvis hun har brug for det, men hun sover jo faktisk ret godt og er tryg ved sin seng.. og det vil være rigtig godt at bibeholde de gode rutiner, som hun har fået :) Og hun søger jer ikke fordi hun er utryg, hun kalder har brug for lige at blive bekræftet i, at I er der, men hun har egentlig ikke brug for at komme ind til jer - det handler mere om, at hun synes det er hyggeligt og måske lidt snyd, hvis lillebror ligger der, og hun ikke gør, og det forstår man jo godt...
Så er der også den mulighed, at I lader lillebror komme ind til jer, men når han så har fået nærhed og ro og virker til at kunne flyttes, så flytter I ham tilbage i egen seng igen - så han oplever at vågne i egen seng om morgenen. Udfordringen her er, at han jo efterhånden er så stor, at I ikke bare kan bære ham tilbage i egen seng, og at han også risikerer at vågne ved dette, samtidig med at han har en alder, hvor han sandsynligvis godt kan huske, at han har været inde omkring jer om natten... det kan dog nogle gange hjælpe børn til at komme videre i søvnen i egen seng, hvis de i en periode både puttes og vågner i egen seng - og storesøster vil opleve, at lillebror også sover i egen seng, så der ikke er forskel her...
Hvordan går det med at blive renlig? Det kan godt tænkes, at jeres dreng vågner omkring kl 01, fordi han måske skal tisse der.. Og derfor kan en løsning også nogle gange være at følge ham på toilettet, lade ham tisse og derefter så følge ham tilbage i egen seng igen, hvor han så kan sove til næste morgen tidlig. Hvis I fornemmer, at han faktisk vågner og skal tisse, så kan det også nogle gange være en idé at følge ham på toilettet sen aften, før I selv går i seng, så I helt undgår opvågningen kl 01, og han i stedet begynder at sove igennem til næste morgen tidlig. Og vågner han så kl 05 må han naturligt gerne komme ind til jer, det samme gælder storesøster, hvis de og I synes, at det er hyggeligt... I skal dog ikke følge ham på toilettet sen aften, hvis det ender med at betyde, at han så vågner op der og pludselig får svært ved at falde i søvn igen...
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske