Svar: 7 mdr og sover mange lure

20. september 2019

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at I er meget opmærksomme på at hjælpe jeres dreng motorisk og mentalt - du/I går både til salmesang, babysvømning mv, og det er super godt. Han er jo også begyndt at trille mere omkring og bruger sig selv mere og mere.. så det lyder som om, at det går stille og roligt fremad :)

Det er i princippet helt okay, at han sover 4 korte lure dagligt, hvis han trives med dette. Det vigtigste er, at han sammenlagt får sit søvnbehov dækket, og at han virker glad og tilfreds, når han vågner. Det er helt naturligt, at hans vågne perioder ikke er så lange, når hans lure er kortere, og så længe han trives og det fungerer for jer alle, så er det helt okay med den rytme :) Det kan naturligt ændre sig, hvilket du skal være opmærksom på og det kan sagtens tænkes, at han i løbet af de næste uger måske vil kunne nøjes med 3 lure dagligt, men det må tiden vise.

Det kan også ændre sig fordi det nu er tiden til at skære ned i antallet af flasker. Da han nu er blevet 7 måneder gammel, vil det være rigtig godt, hvis han kan få 4 flasker i døgnet og jeg anbefaler, at disse ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at flasken om natten, flasken formiddag og eftermiddag, skal fjernes nu. Om natten skal han lære at sove 5.5-6 timer uden mælk og om dagen skal erstattes med mellemmåltider.

Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider, ser derfor således ud:

Tidlig morgen 04: Flaske og sover videre

Morgen 6-6.30: Havregrød, vand af kop.

Puttes til dagens første lur

Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden og frugtmos, vand af kop. Dette måltid erstatter den nuværende flaske

Puttes til formiddagslur

Frokost 11: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur ca kl 12

Eftermiddag 14: Tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.

Puttes til dagens 4 lur - uden flaske, mellemmåltidet erstatter flasken her

Aften 17-17.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, ...

Annonce

... udgangspunktet mere og mere jeres mad, kogte grøntsagsbuketter og lignende i hånden.. vand af kop.

Flaske og puttes til natten 18.30

Sen aften 22: Drømmeflaske

som du kan se, så ligger tidspunkterne i min dagsplan i løbet af eftermiddagen senere end de nuværende tidspunkter - dette fordi jeg tænker, at de hyppige flasker er med til at få jeres dreng til at falde i søvn og i takt med at flere af flaskerne fjernes, så vil han sandsynligvis være vågen i lidt længere tid... Han får stadig 4 lure dagligt, så dagen hænger sammen for ham og han ikke bliver overtræt. I stedet for flasker gives flere måltider og vand af kop. Og ydertidspunkterne er som tidligere - han puttes kl 18.30 og står op kl ca 06-06.30, men starter nu dagen med morgengrød.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er en forudsætning for at kunne undvære mælk om natten, at han spiser og drikker tilstrækkeligt i løbet af dagen - og det vil som sagt være forventeligt, at han nu kan sove 5.5-6 timer uden mælk. Det øgede indtag af skemad og vand af kop tænker jeg vil begynde at mætte ham lidt mere, så han begynder at kunne strække den nuværende flaske fra kl 02/03 til omkring kl 04 i stedet. På den måde vil han sove 6 timer fra kl 22 til 04 og vil så i stedet kunne undvære flaske kl 06. I stedet skal han her tilbydes morgengrød, så mætheden skabes fra morgenstunden.

Jeres dreng har en tidlig søvnfase - det betyder, at han sover tidligt hele dagen igennem og går tidligt i seng om aftenen. Men det hænger umiddelbart fint sammen for ham og jer, og det må han meget gerne have. Han sover en meget lang nattesøvn - ofte næsten ca 11.5-12 timer, og det gør naturligt, at hans dagslure bliver meget korte. Sammenlagt har han måske brug for 14-14.5 times søvn i døgnet, og for at dagen ikke skal blive for lang for ham, så har han lige nu naturligt brug for de 4 kortere lure - det er helt okay og helt naturligt, når han har så lang en nattesøvn :) Det vigtigste er at han trives, og det lyder det som om, at han gør - og I også gør :)

Jeg håber, at mine tanker hjælper lidt videre og giver lidt idé om, hvad I kan arbejde videre med nu :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder