Svar: Svær at putte, 17 mdr. tumling

15. september 2019

Kategori:
Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte forældre

Tak for jeres brev og velkommen til :)

Når jeg læser jeres beskrivelse, så får jeg umiddelbart indtryk af, at jeres datter mere eller mindre altid har haft lidt svært ved at overgive sig til søvnen om aftenen, og I har derfor indført forskellige ritualer, for at hjælpe hende på vej: Slyngevugge, gyngestol, vugge i arme, trille ture i barnevognen, sutteflaske osv. Og det lyder som om, at disse søvnassociationer er rigtig svære for jeres datter at slippe - hun er blevet uhensigtmæssigt afhængig af favn, bevægelse og flaske for at kunne sove. Ikke kun for at kunne falde i søvn, men også for at kunne komme fra et søvnstadie til et andet.

Det er rigtig godt, at I nu putter uden flaske om aftenen, ligesom det er rigtig fint, at I forsøger at putte hende i egen seng og forsøger at hjælpe hende til ro ved at tale om dagen, læse godnathistorie eller lignende. Men måske er det lidt for stort et skridt for hende og det lyder som om, at I skal forsøge at indføre lidt rutiner, som erstatter det hun mangler fra sine tidligere putninger. Det betyder, at I stedet for jeres favn, så har hun måske brug for en puttebamse, sutteklud, slaskedukke eller lignende, som hun kan puttes sig med. I stedet for flasken vil det være godt med en godnatgrød og en kop lun mælk før hun skal sove - som mætter hende lidt ekstra og sikrer, at hun ikke behøver vågne om natten fordi hun reelt er sulten eller tørstig.

Det kan også være en god idé at give hende et bad om aftenen. Badet bør afsluttes med god frottering med håndklædet, blive smurt med lidt creme, få lidt massage og lignende og badet bør ligge en time før hun puttes, hvis det skal have en beroligende effekt og hjælpe hende med at slappe af i kroppen. Ellers vil det virke modsat og gøre hende mere vågen og motorisk urolig. Og godnatgrøden bør serveres efter badet.

Det vil sige, at en aftenrytme kunne se således ud:

Aftensmad omkring kl 18, spiser det samme som jer - almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Vand eller letmælk af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får lidt massage osv. og hjælpes til på den måde at finde ro i kroppen.

Tilbydes en godnatgrød ca kl 19.30 sammen med vand eller letmælk af kop. Og får derefter børstet tænder.

Puttes til natten ca kl 20 med godnathistorie, snak om dagen, sin puttebamse osv.

Derudover er det vigtigt, at I ser lidt på tidspunkterne og hendes rytme hele dagen igennem. Det er vigtigt at hun har samme rytme hver dag, uanset om det er hverdag eller weekend. Det vil sige, at hun skal op til samme tid hver dag, sove til middag til samme tid, have faste spisetider osv. Jo mere fast hendes rytme er, jo bedre vil I kunne ramme det rette puttetidspunkt om aftenen og jo lettere vil hun kunne overgive sig til søvnen :)

I skal regne med at hun vil have brug for ca 13-13.5 times søvn i døgnet med den alder hun har nu. Det vil ofte være fordelt sådan, at hun sover f.eks. 11 timer om natten og 2-2.5 times middagslur. Hun vil ofte være parat til at blive puttet om aftenen 5.5-6 timer efter hun er stået op af sin middagslur og det betyder, at hvis hun f.eks. sover til middag mellem kl 12-14, så vil hun skulle puttes omkring kl 19.30-20 og hun vil så sove ca. 11 timer fra kl 20 til 07. Sover hun kortere eller længere nattesøvn, kortere ...

Annonce

... eller længere middagslur så vil disse naturligt påvirke hinanden, så måske skal hun puttes lidt senere, lidt tidligere... men det kan give jer et indtryk af, hvad I kan forvente og kan arbejde hen imod.

Det er vigtigt, at hun spiser nok hele dagen og igennem og også drikker tilstrækkeligt med vand af kop. Det er vigtigt, at hun ikke længere får sutteflaske om natten og det er vigtigt, at hun ikke tilbydes letmælk i sin flaske. Hvis hun er rigtig tørstig, så kan hun få en drypfri kop med vand med sig i seng, når hun puttes. Den kan indeholde 100 til max 150 ml vand, som hun så kan drikke i løbet af natten, hvis hun har brug for det - og i princippet kan hun styre dette selv, netop fordi det er en drypfri kop. Men flaske om natten bør stoppe.

Hun vil naturligt protestere over flaskestop og tilbuddet om vand - for det er ikke det hun er vant til og det hun synes bedst om.. men nogle gange så må vi som forældre træffe nogle valg, som vores børn ikke er helt enige i - fordi vi som voksne ved, hvad der er bedst for dem :) Og der er jo ikke tale om, at ikke tilbyder alternativer - hvis hun er tørstig, så kan hun drikke vand, hvis hun har brug for trøst, tryghed og nærhed, så er I der for hende, hvis hun savner noget at putte med, så kan puttebamse eller klud tilbydes. På den måde lytter I stadig til hendes behov og forsøger at imødekomme hende, men holder fast i, at mælk i flaske om natten er slut nu :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det kan dog godt være, at det vil være for hårdt for hende, hvis I fra den ene dag til den anden fjerner flasken og også her kan det nogle gange være en god idé at gøre det gradvist.. og med den alder hun har, kan I forsøge at inddrage hende i processen. Det betyder, at når flaskesutterne bliver mørnede, slidte og skal smides ud så kan I lade hende være med til at komme dem i skraldespanden. Og I køber naturlig tikke nye flaskesutter - og når I så viser hende at flasken ikke har nogen sut og ikke længere dur, så er det sådan det er. I må også meget gerne indføre begrebet "slut" i hverdagen f.eks. "slut, der er ikke mere historie", "slut, der er ikke mere mad", "slut nu er glasset tomt" osv. og så overføre dette til flasken "slut, den virker ikke mere"... Igen kan det godt være, at hun bliver ked af det og frustreret, men så er det sådan - I er der stadig for hende, tilbyder vand at kop, puttebamse, sidder med hende osv. hvad der nu er behov for, men flasken får hun ikke længere :)

Det er altså hos jer sandsynligvis et spørgsmål om at få skabt nogle rutiner i hverdagen, hvor dagene ligner hinanden meget og hvor I derfor er sikre på at ramme det rette puttetidspunkt. Det er godt at få introduceret et bad, som kan hjælpe hende til fysisk ro, afslutte dette med godnatgrød, børste tænder og putte i seng med det ritual, som I gerne vil indføre - historie, sang, kærtegn osv. Og hvor længe I så skal sidde der afhænger helt af, hvordan hun reagerer. Måske har hun brug for at sidde lidt på skødet, få læst historie der, kravle over i sin seng og få sunget en godnatsang, putte med sin bamse eller lignende, og det vil også være rigtig fint. Så I anerkender hendes lyst og behov for at komme op, være lidt i jeres favn, men stadig sidder med hende på værelset og holder fast i at det er sovetid nu :) Her kan gyngestolen også fint bruges :)

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far