Svar: Putning når far overtager barsel
12. september 2019
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder rigtig dejligt at far nu skal overtage barslen, det er guld værd for de to og det skal nok komme til at gå rigtig fint, selvom du naturligt synes, det er lidt svært :)
Nu hvor jeres datter er 7 måneder gammel, så vil det være rigtig godt, hvis hun tilbydes bryst eller flaske 4 gange dagligt. Jeg anbefaler, at disse mælkemåltider ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften, og det betyder, at jeres datter stadig kan blive ammet, når mor er hjemme (tidlig morgen, aften og sen aften), men midt på dagen skal far tilbyde hende flaske eller mme af kop.
De næste 2 uger skal du derfor bruge på at få skabt en rytme, som passer med dette og det betyder også, at du ikke længere skal amme hende før hun puttes om formiddagen og før hun puttes til en powernap eftermiddag. I stedet skal hun på disse tidspunkter tilbydes mellemmåltider og vand af kop. Du skal derfor skabe en rytme som ser således ud og som far naturligt også vil kunne følge:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.
Puttes til formiddagslur - og skal ikke ammes først. Mellemmåltidet erstatter amningen på dette tidspunkt.
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte grøntsagsbuketter osv i hånden. Tilbydes rester fra aftensmaden, mad med mere og mere bid. Vand af kop.
Flaske eller kop med mme og puttes til middagslur.
Eftermiddag 15.30-16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden og vand af kop.
Skal ikke længere ammes om eftermiddagen - mellemmåltidet erstatter amningen her. Kan stadig puttes til en powernap, hvis hun har behov for det :)
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet mere og mere familiemad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris.. mad med mere og mere smag, mad med bid og struktur. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20 - tidspunktet kan variere lidt efter hvorvidt hun har sovet 2 eller 3 lure i løbet af dagen og hvor lang hendes dagssøvn har været.
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover videre uden yderligere mælk til næste morgen tidlig, hvor hun ammes igen.
Når hun skal puttes til formiddagslur og den 3. lur om eftermiddagen, så vil det være en god idé at sætte hende i barnevognen og trille hende en tur. Hun må gerne sidde med lidt frugt i hånden, når I triller af sted, så hun både er optaget af dette og også bliver fanget af de ting, som I kører forbi. På den måde stimuleres hun godt, fyldes op med indtryk osv. og så kan du lægge hende ned, når hun virker parat til at sove. Læg gerne mærke til klokken, det giver lidt idé om, hvornår hun egentlig er putteparat. På den måde vænner du hende til, at hun ikke længere behøver være i bæresele eller få bryst for at kunne falde i søvn.
Prøv at tilbyde flaske før middagsluren, så hun vænnes til dette og så far naturligt også kan overtage dette ritual. Og hvis jeres datter ikke vil acceptere flasken, så prøv med mme af en kop. Hvis hun tydligt har brug for brystet, så læg dig med hende og am hende i din seng.. men sørg for at hun slipper brystet, før hun sover. Hun skal helst nå dertil, hvor du ammer hende, hun slipper, smiler til dig, triller om på siden og sover. På denne måde kan du stadig amme hende lidt midt på dagen og hjælpe hende til ro, men du lærer hende samtidig at falde i søvn liggende ved siden af dig og uden at skulle være i favn, uden at skulle i bæresele. Og derfra skal hun så tilbydes flaske, så far kan tage over midt på dagen, når du starter arbejde om 2 uger... :)
Der er ingen tvivl om, at jeres datter er motorisk rigtig godt igang og hun lyder til at være langt fremme i forhold til sin alder. Det er super dejligt og rigtig godt, men det gør det naturligt ekstra svært for hende at finde fysisk ro, når hun skal sove. Det kan derfor nogle gange være en fordel at trille hende i barnevognen eller at lægge sig med hende eller f.eks. tilbyde flasken imens hun ligger i barnevognen eller i sin seng. Det er også godt hvis far kan stå ved hende, holde hænderne beroligende på hende osv. og på den måde hjælpe hende til fysisk ro.
Derudover vil den faste dagsrytme hjælpe jer. Det er vigtigt, at hun er aktiv, spiser, får mælk og sover til nogenlunde faste tider jf. dagsplanen, fordi det påvirker hendes indre ur og dermed hendes fornemmelse for træthed - så hun er parat til at sove, når hun puttes. Jo mere fast rytme, jo bedre vil det være og jo lettere bliver det naturligt også for far at tage over - og han kan netop følge den rytme, som I har fået skabt :)
Jeg håber at ovenstående hjælper jer videre, rigtig meget held og lykke til jer alle tre med de nye ændringer i hverdagen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske