Svar: Uro tidlig morgen
11. september 2019
Alder:
3 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
Som du har læst er det meget typisk for alderen, at din datter nu virker langt mere urolig, når hun sover, og det er der lidt forskellige årsager til :)
For det første, så begynder hendes søvn at indeholde flere stadier. Det vil sige, at søvnen ændrer sig fysiologisk, så den kommer til at minde mere og mere om den søvn vi voksne sover. Vores søvn er sammensat af REM-søvn og non-REM-søvn. Vores non-REM søvn er inddelt i fire stadier. Stadie 1, hvor vi lægger os til at sove og slumrer ind. Stadie 2, hvor vi sover godt, men er stadig lette at vække. Stadie 3 og 4, som er dybere søvnstadier, det man også kalder for "delta-søvn" eller "slow-wave".
Hos spædbørn ser man ikke denne indeling - det spæde barn skifter meget hurtigt mellem REM-søvn og non-REM søvnen. Det kalder man også "aktiv-søvn", og "stille søvn". Men netop i 3-4 måneders alderen, så ændrer dette sig og det er sandsynligvis det I begynder at mærke. Mange børn får svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet og kan derfor begynde at vågne op undervejs i søvnen, mange børn begynder også at have lidt større drømmeaktivitet og lettere søvn hen mod morgenstunden, hvorfor de der sover mere uroligt, mindre tungt :)
Derudover så begynder jeres datter også at blive mere bevidst og meget mere opmærksom på hvad der sker omkring hende. Hun skelner mere og mere tydeligt rummet hun er i, om hun er i favn hos mor eller en fremmed osv. og hun begynder at lade sig forstyrre, når hun spiser. Hun tager fat, sutter, drikker mælk, slipper, tager fat og spiser lidt igen, slipper atter, spiser igen og slipper så igen, fordi det er sjovere at kikke lidt på dig, smile til dig, kikke efter far som kommer ind i stuen osv. Og derfor kan børn i denne alder godt få tendens til at "slatspise" lidt hele dagen. Selvom jeres datter får flaske skal I derfor være opmærksomme på, at hun spiser godt hele dagen igennem, så hun ikke behøver søge dette ekstra om natten.
Hun er fysisk også ved at være så stor nu, at hendes mælkebehov kan være større, så det kan også være en god idé at overveje, om hun måske har brug for lidt mere mælk i sine flasker eller måske har brug for en ekstra flaske i døgnet. Mange børn viser netop behov for ekstra mælk i denne alder og det er en god idé at øge mælkeindtaget og hvis dette så ikke viser sig til strækkeligt, så kan I, når hun bliver 4-6 måneder gammel begynde med lidt skemad. Børn der får fuld flaske vil ofte være lidt mere sultne og kan derfor godt have behov for skemad lidt tidligere end børn der ammes, så måske skal I ikke vente til 6 måneders alderen...
Så.. når jeres datter sover uroligt i løbet af natten, så skal I sikre jer, at det ikke er fordi hun har et øget behov for mælk, som så skal sikres i løbet af dagen og aftenen. I skal også vide, at det hænger sammen med alder og udvikling og fysiologisk ændring af hendes søvn... Og derudover så er det rigtig godt, hvis I kan hjælpe hende videre med stillingskift, beroligende hænder, kærtegn, putteklud eller lignende - og så vidt muligt i hendes egen seng. Så hun hjælpes videre i søvnen, der hvor hun allerede ligger - og uden at I begynder at tage hende op, gå rundt med hende, hoppe med hende på en pilatesbold eller lignende. Hjælp hende på en måde, hvor I ikke får skabt nogle vaner, som naturligt vil være svære at komme væk fra igen :)
Håber du kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske