Svar: Putteritual - 3 måneder

30. august 2019

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære mor og far

Tak for jeres brev :)

Det vil være rigtig godt at indføre et putteritual med den alder jeres datter har nu. Ritualet vil ofte bestå af de ting, som I normalt gør i forbindelse med putning - giver mælk, skifter bleen, svøber hende, evt. tilbyder en sut og så putter hende der, hvor I ønsker, at hun skal sove. Det kan f.eks. være i tremmesengen, i barnevognen eller hvad I nu tænker passer godt.

Svøb, sut, dyne eller voksipose eller hvad I nu bruger kan med fordel bruges hver gang. Lige nu er det sandsynligvis for varmt med både svøb og sovepose, evt. også med for tyk en dyne... men det bliver jo køligt på et tidspunkt og her vil det være godt at bruge det samme, hver gang hun skal sove. Jo mere genkendelighed, jo bedre. Der kan dog godt være forskel på dag og aften/nat, så hun om dagen f.eks. puttes i voksipose i sin barnevogn og om aftenen puttes i dyne i sin seng. Det vil være okay.

De små ritualer I indfører - at I f.eks. skifter hende, måden I kærtegner hende på, at I giver hende en flaske med mælk, måden hun holdes på eller at hun puttes med sin sutteklud, som hun kan ligge og pille ved, det er alt sammen med til at forberede hende på, at det nu er sovetid og dermed med til at hjælpe hende til ro. Og hun må meget gerne ligge og falde i søvn på egen hånd, hvis hun nyder dette lige nu.

De fleste børn har brug for at blive vugget lidt og lullet lidt i søvn med jeres hænder, så de kan mærke mor/far og på den måde hjælpes til at koble fra og finde søvnen, men I behøver ikke stå ved hende, hvis hun glad lægger sig til at sove.

I spørger, hvornår I kan "træne at falde i søvn selv", og det vigtigste er, at jeres datter er tryg ved at sove, at hun forbinder det med noget rart at falde i ...

Annonce

... søvn. Derfor er det fint, at I gør som nu, fordi det fungerer for jer alle, men I skal naturligt være opmærksomme på, at I takt med at hun bliver ældre, blive mere bevidst, begynder at bruge sig selv mere og mere motorisk og mentalt, så kan hun godt have behov for mere hjælp for at kunne falde i søvn. Det er derfor vigtigt, at I ikke ser dette som "tilbagegang", men i stedet anerkender hendes skiftende behov og derfor stadig gør, hvad der er nødvendigt for at hun er tryg ved at sove :) Uden at det betyder, at I skal begynde at skabe vaner med at køre i bil, hoppe på pilatesbold og lignende...

Når børn får flaske, så er måltidet ofte hurtigere overstået, end hvis de ammes. De kan derfor godt have et lidt større suttebehov, og derfor er det ofte en god idé at tilbyde en sut - og den kan så med fordel indgå som en del af putteritualet, f.eks. koblet til en klud, så det bliver en sutte-klud :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

I takt med at jeres datter bliver ældre, så vil hun naturligt også begynde at kunne være vågen i længere tid af gangen, og hun vil sandsynligvis begynde at ændre rytme, så hun ikke nødvendigvis spiser, når hun vågner, men måske spiser sin flaske imellem to lure. Og i takt med at hun begynder at få skemad i 4-6 måneders alderen, så vil det være rigtig godt, at hun tilbydes skemad, når hun vågner og så får flaske som en fast del af hendes putteritual. På sigt vil flasken altså indgå som en del af det ritual hun har, når hun skal sove - også selvom den ikke gør det lige nu :) Tiden arbejder således også for jer, og der sker hele tiden ændringer...

Jeg vil anbefale jer min bog "Helens bog om børn og søvn", som netop giver et indblik i søvnen i forskellige aldre, og hvordan man kan hjælpe barnet til gode søvnvaner og rutiner :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Muslingeskaller - brystvorte

Du kan købe muslingeskaller, også kaldet ammeskaller. Disse blev introduceret i Danmark omkring år 2000 og var meget populære. Senere blev de frarådet, fordi mange fik problemer med svampeinfektion i brystet netop i forbindelse med brug af ammeskallerne.

Da skallerne bæres direkte på brystet og inde i BH´en, skulle de have en helende virkning på ømme og revnede brystvorter - men skulle altså samtidig også kunne medføre svampeinfektion. Virkningen af ammeskaller/muslingeskaller...

Læs mere i Babylex

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tak for dit gode svar sidst, som virkelig hjalp mig videre. Vi har valgt at beholde putteflasken lidt endnu :-)

Agnes mor