Svar: Mit barn sveder helt vildt om natten

29. august 2019

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det er normalt at små børn sveder, - især når de sover. Men du har naturligvis ret i, at det er vigtigt, at jeres datter kan komme af med varmen, og hvis hun er "drivvåd", så har hun det for varmt...

Det kan være nødvendigt at give hende mindre tøj på, måske er natdragten for meget, så hun vil trives bedre i blot en bodystocking. Da det er meget varmt i øjeblikket, så vil bomuld sandsynligvis være rarest, men ellers kan I forsøge med en body i uld eller blanding af uld/silke, eller uld/bomuld i løbet af efteråret og vinteren. Fordelen ved uld er, at det kan suge op til 40% af sin egen vægt, så hun vil stadig blive holdt tør, selvom hun sveder. Bomuld kan suge 7-10 %, så hvis hun sveder meget, kan hun derfor hurtigt komme til at føle sig fugtig og dermed blive kold.

Uld har også den fordel, at den er lavet af lange snoede fibre, som skaber millioner af små luftlommer. Det er med til at give en stabil temperatur omkring huden, og det er derfor med til at gøre, at hun hverken får det for varmt eller koldt. Så prøv jer lidt frem, hvor meget tøj (eller hvor lidt) hun skal have på, og om det lige nu fungerer bedst med uld, bomuld eller en blandingsvare...

Jeg vil anbefale jer, at I fjerner sengeranden. Der er en risiko for, at den lukker lidt for meget af, så der bliver for lufttomt omkring jeres datter, og hun derfor får det alt for varmt. Hvis sengerenden ikke er på, vil luften bedre kunne cirkulere imellem tremmerne og derfor gøre det lettere for hende at komme af med varmen.

Derudover kan det være en god idé at se på, hvad hendes ...

Annonce

... madras er lavet af, måske er den lavet af et materiale, som gør det svært for hende at komme af med varmen. Nogle gange kan det hjælpe at skifte madras, andre gange kan det være en idé at komme en rullemadras på madrassen, fordi den så er lavet i noget materiale, som kroppen bedre kan ånde igennem.

Det kan også være en god idé at bruge sommerdyne i stedet for vinterdyne, og man kan faktisk også købe tempererede dyner til børn, hvis det viser sig at jeres datter generelt er meget varm under søvn.

Sengetøjet kan have betydning, det vil være godt med almindeligt bomuld eller I kan forsøge med sengetøj lavet i silke eller måske bambus, som også skulle kunne absorbere sved hurtigere end bomuld. Silke har på samme måde som uld en tempererede effekt.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

I kan overveje have et termometer i rummet og over et par nætter måle temperaturen. Den bedste sovetemperatur ligger omkring 18 grader, og det vil være rigtig godt, at I søger for åbne vinduer, når I ikke er i værelset, så rummet er fyldt med kølig frisk luft, når hun puttes. Det er også fint at lade vinduet stå på klem, som du skriver, at I gør lige nu, ligesom nedrullede gardiner i løbet af dagen også kan være med til at holde rummet mere køligt.

Hvis hun har det meget varmt, når hun sover, så vil dette naturligt kunne forstyrre hende søvn, ligesom vi andre også kan sove uroligt, når det er rigtig varmt. Derfor er det godt, hvis I kan forsøge at hjælpe til søvn uden for voldsomme svedture - men det er naturligt svært, som nætterne er lige nu :)

Sørg for at hun får ekstra vand/mælk at drikke!

Håber du kan bruge dette videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Naturlægemidler - børn

Naturlægemidler er en særlig gruppe lægemidler, der ofte indeholder tørrede planter, plantedele, eller udtræk af planter.

Naturlægemidler er frihandelslægemidler, hvilket betyder, at de ikke behøver blive solgt på et apotek. Læge og apotek behøver således ikke at være involveret i behandlingen, og derfor kan naturlægemidler kun godkendes til behandling af "lettere sygdomme".

Naturlægemidler anbefales ikke til børn under 2 år uden lægens anvisning....

Læs mere i Babylex

Sushi til gravide og ammende

Gravide og ammende må meget gerne spise sushi, og det kan være en udmærket måde at få varieret sit indtag af fisk på. Der er dog lidt forholdsregler du skal tage.

Fødevarestyrelsen pålægger både forhandlere, sushi-restauranter og øvrige leverandører at dybfryse fisken før den sælges. Fisken skal være frosset ned til til -20 grader i 24 timer for at komme eventuelle parasitter i fiskekødet til livs.

Vælger du at lave sushi selv, skal fisken på samme måde fryses ned...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger