Svar: Vil ikke putte andre steder end barnevogn
11. august 2019
Alder:
6 mdr.
Kære Mor til T
Tak for dit brev :)
Det er dejligt, at lille T er så glad for at sove i sin barnevogn, det giver en del ekstra frihed i hverdagen, når I kan komme ud og han kan sove undervejs... men jeg kan godt forstå, at du synes det er lidt svært de dage, hvor det er virkelig dårligt vejr, og du ikke lige har tænkt dig at være udendørs... :)
Nogle familier vælger at sætte barnevognen indenfor. Måske kan den stå i gangen, bryggerset eller lignende sted, så han stadig kan sove i sin vogn, som han er tryg ved og som giver ham en god søvn. Det er dog vigtigt, at du tilpasser hans påklædning efter, om han er inde eller ude.
Nogle gange kan man også have held med at tage barnevognskassen af og sætte den i tremmesengen - så han på den måde vænnes til at sove i sin tremmeseng, men i begyndelsen stadig har barnevognskassen omkring sig. Du kan tage kalechen ned, så han kan kikke sig omkring og orientere sig og dermed vænne sig til at sove i tremmesengen i stedet, så han kender omgivelserne, når du så putter ham uden barnevognskassen.
Du skriver dog, at han sover fint i tremmesengen om aftenen, så det lyder ikke som om, at det er problemet hos jer - mere at han foretrækker barnevognen om dagen...
Nogle gange kan det også være en idé, at du lægger dig med ham i løbet af dagen, og lader ham falde i søvn ved siden af dig i dobbeltsengen. Du skal dog sikre dig, at han ikke kan trille ned og komme til skade. Du må naturligvis også meget gerne forsøge at putte ham i tremmesengen og gerne bruge samme ritual, som du plejer at bruge om aftenen, så der er genkendelighed og dermed tryghed.
Måske har han lettere ved at sove i tremmesengen om aftenen, fordi det er mørkere, og ligesom barnevognskalechen skærmer mod lyset, så har han måske brug for lidt mere mørke om dagen. Så måske kan mørklægningsgardiner på værelset være en idé, så dagslyset holdes ude - mørke appellerer til søvn...
Måske skal han puttes en lille smule senere, når du putter ham indenfor, da du ikke på samme måde kan lulle ham i søvn ved at trille med vognen.. det vil dog være godt, hvis hans rytme nogenlunde holdes (+/- ½ times tid) fordi netop rytmen også er med til at gøre, at han føler sig parat, når du putter ham og det er sovetid. Og det er vigtigt i forhold til at kunne overgive sig til søvnen.
Du kan også forsøge at tilbyde ham flaske i tremmesengen, hvis det kan få ham til at overgive sig lettere til søvnen. En flaske før middagsluren vil ofte hjælpe ham til at koble fra og finde roen - uanset hvor han ligger.. og hvis han lige nu protesterer mod dine arme og gerne vil ligge lidt selv, så kan den evt. gives i tremmesengen. Det er dog vigtigt, at du eleverer hans hovedgærde, så han ikke ligger helt fladt, når han får flaske.
Med den alder han har, vil han ofte have glæde af to lure dagligt, en formiddagslur og en middagslur. Det vil være rigtig godt hvis du ikke "kæmper" med at få ham til at sove inde ved begge lurene, men kun forsøger de dage, hvor det er virkelig dårligt vejr. Så du holder fast i de gode rutiner, I har omkring barnevognen, og netop sikrer ham en god søvn om dagen. Hele dagens rytme og søvnen om dagen spiller naturligt også ind på hvordan natten forløber, og som udgangspunkt skal man passe på med at ændre på noget, som fungerer godt... :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske