Svar: Vil ikke putte andre steder end barnevogn

11. august 2019

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Mor til T

Tak for dit brev :)

Det er dejligt, at lille T er så glad for at sove i sin barnevogn, det giver en del ekstra frihed i hverdagen, når I kan komme ud og han kan sove undervejs... men jeg kan godt forstå, at du synes det er lidt svært de dage, hvor det er virkelig dårligt vejr, og du ikke lige har tænkt dig at være udendørs... :)

Nogle familier vælger at sætte barnevognen indenfor. Måske kan den stå i gangen, bryggerset eller lignende sted, så han stadig kan sove i sin vogn, som han er tryg ved og som giver ham en god søvn. Det er dog vigtigt, at du tilpasser hans påklædning efter, om han er inde eller ude.

Nogle gange kan man også have held med at tage barnevognskassen af og sætte den i tremmesengen - så han på den måde vænnes til at sove i sin tremmeseng, men i begyndelsen stadig har barnevognskassen omkring sig. Du kan tage kalechen ned, så han kan kikke sig omkring og orientere sig og dermed vænne sig til at sove i tremmesengen i stedet, så han kender omgivelserne, når du så putter ham uden barnevognskassen.

Du skriver dog, at han sover fint i tremmesengen om aftenen, så det lyder ikke som om, at det er problemet hos jer - mere at han foretrækker barnevognen om dagen...

Nogle gange kan det også være en idé, at du lægger dig med ham i løbet af dagen, og lader ham falde i søvn ved siden af dig i dobbeltsengen. Du skal dog sikre dig, at han ikke kan trille ned og komme til skade. Du må naturligvis også meget gerne forsøge at putte ham i tremmesengen og gerne bruge samme ritual, som du plejer at bruge om aftenen, så der er genkendelighed og dermed tryghed.

Måske har han lettere ved at sove i tremmesengen om aftenen, fordi det er ...

Annonce

... mørkere, og ligesom barnevognskalechen skærmer mod lyset, så har han måske brug for lidt mere mørke om dagen. Så måske kan mørklægningsgardiner på værelset være en idé, så dagslyset holdes ude - mørke appellerer til søvn...

Måske skal han puttes en lille smule senere, når du putter ham indenfor, da du ikke på samme måde kan lulle ham i søvn ved at trille med vognen.. det vil dog være godt, hvis hans rytme nogenlunde holdes (+/- ½ times tid) fordi netop rytmen også er med til at gøre, at han føler sig parat, når du putter ham og det er sovetid. Og det er vigtigt i forhold til at kunne overgive sig til søvnen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du kan også forsøge at tilbyde ham flaske i tremmesengen, hvis det kan få ham til at overgive sig lettere til søvnen. En flaske før middagsluren vil ofte hjælpe ham til at koble fra og finde roen - uanset hvor han ligger.. og hvis han lige nu protesterer mod dine arme og gerne vil ligge lidt selv, så kan den evt. gives i tremmesengen. Det er dog vigtigt, at du eleverer hans hovedgærde, så han ikke ligger helt fladt, når han får flaske.

Med den alder han har, vil han ofte have glæde af to lure dagligt, en formiddagslur og en middagslur. Det vil være rigtig godt hvis du ikke "kæmper" med at få ham til at sove inde ved begge lurene, men kun forsøger de dage, hvor det er virkelig dårligt vejr. Så du holder fast i de gode rutiner, I har omkring barnevognen, og netop sikrer ham en god søvn om dagen. Hele dagens rytme og søvnen om dagen spiller naturligt også ind på hvordan natten forløber, og som udgangspunkt skal man passe på med at ændre på noget, som fungerer godt... :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Morgenmad og børn

Børn har brug for et solidt morgenmåltid, efter at have sovet en hel nat, og så de har energi og overskud til at lege, lære og udvikles hele dagen. Det betyder, at f.eks. en portion yoghurt ofte ikke vil være nok.

Til børn i alderen 1-2 år kan du f.eks. give:
- Havregrød, øllebrød eller anden type af grød. Gerne med lidt frisk frugt og bær.
- A38, tykmælk eller neutral letmælksyoghurt med rugbrødsdrys eller havregryn.
- Grovbrød, grovere boller f.eks....

Læs mere i Babylex

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil lige sige mange tak for dit gode og præcise svar på mit spørgsmål om "Afbrudt søvn efter dagplejestart". Jeg fik lige præcis den vejledning, jeg manglede. Så tusind tak og fortsat god dag.

Kærlig hilsen
Victors stolte mor.