Svar: Sover ikke igennem om natten

7. august 2019

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte mor

Først - stort tillykke med 1 års fødselsdagen i dag - jeg håber, at I nyder dagen og at der i dag er lidt mere overskud, så det bliver en hyggelig dag for jer alle sammen :)

Det lyder rigtig hårdt, det du fortæller, og jeg kan godt forstå, at du er træt. Jeg tænker, at jeres datter er mindst lige så træt som mor - og det er netop derfor, at der ikke skal ret meget til, før hun bliver rigtigt ked af det og slet ikke kan overskue hverken at spise, få sine flasker eller i det hele taget bare være...

Du skriver, at hun har haft problemer med ørerne, og det lyder faktisk som om, at det ikke er helt i orden endnu. Børn med væske på ørerne kan godt lide af dette i længere tid og selvom væsken forsvinder, så kan de stadig godt vågne af deres søvn, fordi de har en erfaring med sig om at blive vækket af smertejag... Det vil være rigtig godt, hvis I kan elevere jeres datters hovedgærde, så hun ikke ligger helt fladt, ligesom det kan være en god id´eat tale med læge om, hvorvidt hun kan have behov for noget smertestillende i en periode. Og måske skal I få en øre-næse-halslæge til at tjekke hendes ører igen...

Det vil være rigtig godt, hvis hun kan få to lure i vuggestue. Det vil naturligvis være dejligt, hvis hun kan sove mere end 40-50 minutter af gangen, men lige nu er det vigtigt at hjælpe hende til at få sovet og her giver de to lure hende et par vigtige afbræk i løbet af dagen. Søvnen er også vigtig for at styrke hendes immunforsvar, ligesom hun naturligt vil bearbejde nogle af dagens oplevelser, når hun sover - og det vil i sig selv gøre, at hendes overskud er større, når du henter hende om eftermiddagen.

Hvor længe har hun været i vuggestue? Hvordan er stedet? Virker hun tryg og glad for at komme der, trives hun der? Det spiller naturligt også ind på hendes overskud om eftermiddagen, ligesom det har noget at sige i forhold til hendes evne til at kunne sove, når hun er der. Måske skal I holde et møde med pædagogerne om, hvordan hun kan få bedre søvn i dagtimerne, fordi det er så vigtigt for hendes trivsel og udvikling - og overskud til blot at være hende.. :)

Hun må gerne få to flasker i døgnet (max 350-400 ml i alt) og I kan overveje, om de skal ligge før middagslur og aften, fordi det måske netop vil hjælpe hende til at sove en bedre og lidt længere lur midt på dagen. Det kan måske hjælpe pædagogerne til at give hende en længere lur, ...

Annonce

... hvis de tilbyder hende en flaske inden. Om aftenen kan hun også få en flaske før hun skal sove, men i løbet af natten skal hun ikke længere tilbydes flaske. For at kunne undvære flaskerne, er det dog vigtigt, at hun spiser og drikker lidt mere i løbet af dagen, så mætheden netop skabes her - men det er samtidig vigtigt, at mælkeindtaget om natten skæres ned, for at hun kan spise om dagen... på den måde hænger tingene jo sammen.

Jeg ved ikke, hvad tid I plejer at aflevere hende og hvordan jeres hverdage normalt fungerer, men et forslag til en dagsplan kunne se således ud:

Morgen 07: Havregrød, vand af kop.

Afleveres i vuggestue

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos. Vand af kop.

Puttes til formiddagslur

Frokost 11: Rugbrød med forskelligt pålæg, suppleres med kogte grøntsager, ½ hårdkogt æg, stykker af frikadelle, kogt pasta osv. Må dog også meget gerne få varm mad til frokost - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Eftermiddag 15: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos. Tilbydes evt. lidt tykmælk med frugtmos, revne æbler eller lignende. Vand af kop.

Hentes i vuggestue (enten før eller efter eftermiddagsmåltidet)

Tilbydes lidt før aftensmad - lidt kogte grøntsager, lidt frugt eller lignende.

Aften 17.30-18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad - frikadellen kan gives i stykker og kartofler moses med sovs. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme, lidt babymassage.

Tilbydes en godnatgrød ca kl 19, vand eller mme af kop. Får derefter børstet tænder.

Flaske og puttes til natten ca kl 19.30-20...

Når og hvis hun vågner om natten, så skal du forsøge at afkode, hvad det handler om - har hun ondt/smerter fra ørerne, er det fordi hun er sulten og har brug for at spise mere dagen igennem, handler det om udvikling, behov for ekstra tryghed og nærhed, fordi hun er adskilt fra dig om dagen, er hun uhensigtsmæssigt afhængig af sin flaske for at sove.. Årsagen til hendes opvågninger kan findes flere steder, men hvis du kan pejle dig ind på, hvad det handler om, så vil det naturligt også være lettere at hjælpe hende :)

Jeg håber at ovenstående tanker og dagsplan hjælper jer lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dine fantastiske sider - det er dejligt at kunne skrive til dig, når man bor i Italien hvor der ikke findes sundhedsplejerske ;o)

Kærlig hilsner
Tanya fra Italien