Svar: Søvn og tænder - 11 mdr.
7. august 2019
Alder:
11 mdr.
Kære Christina
Tak for dit brev og søde ord om min brevkasse :)
Det kan naturligvis godt spille ind, hvis I forsøger at ændre på jeres datters rytme, og hun ikke helt er parat til dette. Det lyder dog som en god idé at skabe en rytme, hvor hun sover to lure dagligt og ikke længere sover mellem kl 16-17... for hele dagens rytme vil naturligt påvirke nattens forløb, og det vil være uhensigtsmæssigt med så sen en lur med den alder, som jeres datter har nu.
Derudover kan tandfrembrud naturligt også gøre, at hun sover mere uroligt, vågner og græder om natten, men det burde kun vare et par døgn. Når tænderne er brudt igennem så plejer der at være ro på igen... Det kan naturligvis ikke udelukkes, at hun kan være forkølet, have ondt i ørerne eller andet som vækker hende, men ud fra det du beskriver, så lyder det ikke til at være tilfældet hos jer.
Det lyder altså som om, at det er dagsrytmen, som I skal koncentrere jer om. Og det gennemsnitlige søvnbehov ligger på ca. 13.5-14 timer med den alder jeres datter har. Det kan f.eks. være fordelt sådan, at hun sover 11 timer om natten og 2.5-3 timer i løbet af dagen. Og en dagsplan kunne derfor se således ud:
Vågner og starter dagen kl ca. 07.... Hvis hun ikke vågner af sig selv, så må du gerne vække hende stille og roligt...
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos og vand af kop.
Puttes til formiddagslur sover måske en times tid fra 9.30-10.30....
Frokost 11-11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, kogte pastaskruer, stykker af frikadelle (kød eller fisk), ½ hårdkogt æg, lidt rejer eller lignende. Vand af kop.
Tilbydes evt. flaske og puttes til middagslur, hvor hun så sover måske 2-2.5 time f.eks. mellem kl 13/13.30 til 15.30...
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos. Evt lidt tykmælk (max 100 ml) med evne æbler, rugbrødsdrys eller lignende. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker, små hapsere som spises med fingrene eller med gaffel, moset mad, som gives med en ske. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme, får lidt babymassage og gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød ca. kl 19.30, vand eller mme af kop. får børstet tænder
Flaske og puttes til natten ca. kl 20...
De fleste børn vil i jeres datters alder have brug for 2 flasker i døgnet, og disse kan ligge før middagslur og aften eller aften og sen aften. Jeg ved fra jeres tidligere brev, at jeres læge har anbefalet, at I ikke giver drømmeflaske sen aften og derfor har jeg lavet planen sådan, at de to flasker ligger før middagslur og aften. I stedet tilbydes jeres datter en godnatgrød efter badet om aftenen, som så kan mætte hende lidt ekstra til natten :)
Du nævner, at hun ofte er sur og at hendes humør svinger rigtig meget. Jeg tænker, at dette sagtens kan hænge sammen med hendes dagsrytme og hendes indtag af mad - og jeg håber, at min dagsplan giver lidt idé om, hvordan dagen kan skrues sammen bedst muligt... :)
Mad vi indtager, tidspunkterne for mad, aktivitet og søvn osv. spiller naturligt ind på vores overskud og humør. jeres datters alder og udvikling kan naturligt også spille ind og det samme kan evt. sygdom der er på vej - ondt i ørerne, tandfrembrud osv. men rytmen gør helt sikkert en del, så jeg håber, at I her er hjulpet lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske