Svar: 7 mdr og vil ikke sove om aftenen
25. juli 2019
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres nuværende situation. Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med jer :)
Det er rigtig godt, at I er opmærksomme på, at jeres dagsrutiner naturligt påvirker nætterne. Og det er rigtig godt, at I er begyndt at arbejde på en mere fast rytme og herunder også arbejder på et nogenlunde fast stå op tidspunkt.
Det er jeres stå op tidspunkt, som sætter rytmen for resten af dagen, og du fortæller, at jeres datter ofte vågner kl 08, og det er meget fint. Hun må gerne starte dagen her, hvis det passer godt ind i jeres hverdag, og I på den måde også nyder at "sove lidt længe", men når det er sagt, så vær opmærksom på, at det kan være nødvendigt at vække hende, hvis hun sover meget længere. Ikke fordi hun ikke gerne må have en sen søvnfase, hvor hun sover sent hele dagen - altså står sent op og går sent i seng til natten - men fordi rytmen hurtigt kan skride for jer, og også fordi I lyder til at ønske jer, at hendes puttetidspunkt om aftenen ikke ligger for sent. Hun kan I princippet sagtens trives med at have en sen rytme, men I skal også trives med det :)
Det er vigtigt, at du nu bevidst skære antallet af amninger ned. Det vil være godt, hvis hun ammes 4 gange i døgnet, og jeg anbefaler, at disse 4 amninger ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at hun ikke længere skal ammes om formiddagen før sin formiddagslur og heller ikke skal ammes om eftermiddagen. I stedet skal hun her tilbydes mellemmåltider og netop antallet af måltider og en øgning af skemad, samt indtag af vand via kop, vil være med til at gøre, at hun ikke behøver søge brystet om natten.
At lære hende at sove handler både om, at hun skal indtage nok mad og drikke, så hun ikke har brug for at søge det om natten, og så handler det også om, at hun skal lære at falde i søvn uden bryst og flaske - og det skal hun netop lære før sin formiddagslur nu. Det er betydeligt lettere at ændre vaner og rutiner i løbet af dagen og så overføre dette til aften og nat, og derfor er det om dagen og ikke om aftenen, at I skal begynde...
Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre til klokken ca 7.30-8...
Morgen 8-8.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 10: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden og vand af kop.
Puttes til formiddagslur - og skal ikke ammes først, men tilbydes mellemmåltidet i stedet for amning. Sover her måske en times tid...
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med kogte grøntsagsbuketter, ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 13.30-14 - tidspunktet afhænger af, hvor lang formiddagsluren er, sover her måske 1-1.5 time...
Eftermiddag 15.30-16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping og frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Skal ikke længere ammes om eftermiddagen - mellemmåltidet erstatter amningen her og behøver sandsynligvis heller ikke sove lur her, da hun sover sent dagen igennem.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet mere og mere jeres mad, mad med mere smag og mere og mere bid. Suppleres med kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen og lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23: Ammes og sover herefter uden yderligere mælk til næste morgen tidlig, hvor hun ammes og sover videre.
Når du putter jeres datter til formiddagslur og erstatter amningen med et mellemmåltid her, så vil det være godt, hvis du f.eks. kan sætte hende i barnevognen og trille hende en tur - og først lægge hende ned, når hun tydligt viser sig parat. Om eftermiddagen må du aflede hende, tilbyde hende en flerkornsgrød, mad i hånden og vand af kop som alternativ til amning - og på den måde hjælpe hende væk fra at skulle have brystet og samtidig ikke længere behøve en ekstra lur her.
Når du putter hende om aftenen, så kan du godt vælge at lægge dig med hende og amme hende i din seng, hvis hun på denne måde finder roen og kan overgive sig til søvnen. Det kan være bedre, at hun på den måde falder i søvn liggende stille ved siden af dig - fordi du gradvist kan øge afstanden mellem jer, og du kan arbejde på at lirke brystet ud af munden på hende - fremfor at far går rundt med hende og vugger hende i søvn i sin favn igen og igen. Det er med til at gøre hende uhensigtsmæssigt afhængig af bevægelse og favn, og hun bliver jo naturligt tungere og tungere at gå rundt med, så den metode vil ikke fungere for jer fremover.
Det handler alt sammen om søvnassociationer, og det er vigtigt, at hun som udgangspunkt falder i søvn der, hvor I ønsker, at hun skal sove, ligesom det er vigtigt, at hun falder i søvn med så lidt aktivitet fra jeres side som muligt. Og hvis det om aftenen lige nu er via brystet, så er det som sagt fint, men prøv om du kan trække brystet til dig, før hun sover helt, så du gradvist når dertil, hvor hun af sig selv slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og sover. Og gradvist kan du så gå derfra til amme hende, putte hende i egen seng og blot være hos hende med dine hænder, nærhed osv. Meget gerne med hendes seng koblet til din seng, så I stadig ligger sammen, men også ligger lidt fra hinanden (det er fint med bedside, så længe hun kan være i den). Og sen aften, kan hun så blive ammet igen, fyldt op til natten og derefter flyttet over i egen seng, hvor hun så igen om natten sover på afstand af dig.
Hvis hun ligger tæt ved dig, så vil hun dufte din mælk og have lyst til at die mere, og det kan derfor være godt at arbejde bevidst på, at I ikke ligger helt tæt sammen hele natten, ligesom det kan være en god idé at du sover med en t-shirt eller lignende på, så hun ikk kan søge og finde brystet i søvne og blot die, som hun har lyst til. Det er slut med at ligge med brystet i munden hele natten - det er hyggeligt, men det kan du ikke holde til i længden :) Derfor er det rigtig godt, at du er begyndt at lægge hende tilbage i egen seng - også tidlig morgen :)
Hvis det er helt umuligt for dig at øge afstanden mellem jer om aftenen og få hende gradvist væk fra brystet, så kan det være en mulighed, at far tager over og lægger sig med hende, når hun har spist godt hos dig. Så amningen er slut, men så hun stadig mærker far tæt på sig - og dog stadig også lærer at ligge ned og falde i søvn liggende og uden at skulle gås rundt med .... og du kan så være i et andet rum, så brystet på den måde naturligt er udelukket :)
Far skal ikke begynde at give flaske, for det er ikke meningen, at hun skal have mere mælk eller at hun skal vænnes til flaske i stedet for brystet. Det er meningen, at hun skal lære at sove uden at have bryst eller flaske i munden og at hun skal vænnes til at sove et længere søvnstræk før hun får noget igen....
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne. Hvis jeres datter, med den alder hun har nu, er afhængig af bryst eller afhængig af at være i din eller fars favn og blive vugget for at kunne sove, så er det en uhensigtsmæssig søvnassociation. For det betyder at hun ikke er i stand til at komme videre i søvnen, uden at du tilbyder hende bryst igen og igen hele natten igennem eller uden at far vugger hende, og det er netop dette, som lyder til at ske hos jer...
Derfor er det som sagt vigtigt, at du nu arbejder på at adskille bryst og søvn og i første omgang om dagen - så hun ikke ammes før formiddagsluren, og så hun vænnes til at slippe brystet, før hun puttes til middagslur - og måden du putter hende på om dagen, skal du forsøge at efterligne om aftenen.
Det er samtidig en forudsætning, at hun får både mad og vand nok hele dagen igennem, og her håber jeg at dagsplanen giver lidt idé om, hvordan dagen nu kan skrues sammen:)
Det er helt okay, at hendes dagslure ikke er så lange. Hvis hun sover fra kl ca 20 til 08, så sover hun jo 12 timer om natten og kan derfor ikke sove særligt lange lure om dagen. Samlet vil hendes døgnbehov måske være 14-14.5 time, så om dagen vil hun trives med to lure, der samlet varer 2-2.5 time... Det vil også gøre det lettere at ramme søvntoget om aftenen, hvis hun har sovet nogenlunde som dette jf. dagsplanen :)
Sååå.. for at opsummere, så hænger jeres udfordinger med at få jeres datter til at falde i søvn i egen seng, hendes behov for brystet i munden, hendes brug for bevægelse og favn, at hun om aftenen græder, søger jer igen og igen og er svær at putte osv. altså sammen med dagsrytmen og måden hun om dagen falder i søvn på - og derfor er det om dagen, at I skal starte med at ændre vaner. Selvom det i sommerferien har fungeret for jer at lade hende spise sig halvtsovende hos mor og far så efterfølgende vugger hende i armene, så vil dette ikke fungere for jer fremadrettet. Hvis I ikke ønsker disse vaner, disse søvnrutiner aften og nat, så er I nødt til at ændre på disse om dagen... :)
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske